۰
plusresetminus
سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۶
سرپرست اداره تشخیص جرایم رایانه ای پلیس فتا:

وجود ۵۱ پیام رسان در کشور

فعالیت ۲۱ هزار سایت اینترنتی معتبر است
ایتنا- پلیس فتا: از میان ۱۵۲ نرم افزار پیام رسان در دنیا، ۵۱ شبکه اجتماعی پیام رسان در ایران فعال است اما اطلاعات کافی در مورد آنها در اختیار نیست.
وجود ۵۱ پیام رسان در کشور


به گزارش ایتنا از مهر، سرگرد حمید کیانی در برنامه رادیویی با عنوان «هشتک گفتگو» به موضوعات فضای مجازی و حریم خصوصی با محوریت اپلیکیشن های دانلودی و دانلود ازکانال‌ها و نرم‌افزارهای جاسوسی پاسخ گفت.


وی با بیان اینکه گاهی کاربران آنقدر در فضای مجازی درگیر می‌شوند که بدون آگاهی و به راحتی اطلاعات را در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند، گفت: ۱۳ درصد از جرایم این حوزه مربوط به نقض حریم خصوصی است.

کیانی گفت: از ۶۸ هزار پرونده رصد شده تنها ۶ درصد قابل شناسایی بودند و ۶۶ درصد مربوط به تلگرام و ۲۰ درصد مابقی شبکه های اجتماعی را شامل می‌شوند و این نشان دهنده مهاجرت کاربران از فضای سایبری به شبکه‌های اجتماعی است.

سرپرست اداره تشخیص جرایم رایانه‌ای پلیس فتا در پاسخ به نحوه جلوگیری از سرقت اطلاعات ادامه داد: خود ما به عنوان کاربر به صورت نابجا به افراد اعتماد می کنیم و اطلاعات شخصی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. در حال حاضر ۱۵۲ پیام‌رسان در دنیا وجود دارد که ۵۱ مورد آن در کشور فعال است اما اطلاعات کافی در مورد آنها در اختیار افراد نیست.

وی افزود: در برخی پرونده‌ها پیامک‌های اغوا کننده ارسال شده است که با استفاده از خبر برد مبلغ کلان، فرد را به ارسال اطلاعات حساب خود ترغیب می‌کند. بنابراین از افراد انتظار می‌رود قبل از اینکه اطلاعات خود را در فضای مجازی منتشر کنند سابقه نرم‌افزار و سایت را بررسی کنند. برای بحث خریدهای اینترنتی هم سایت‌های زیادی وجود دارند که دارای مجوز از سازمان تجارت الکترونیک هستند که می‌توان از آنها خرید کرد.

سرگرد کیانی با اشاره به عدم استفاده از نسخه اصلی اپلیکیشن از سوی کاربران که مشکلاتی را به همراه دارد، گفت: احتمال ارائه نرم‌افزارهای معیوب درسایت‌هایی که بصورت رایگان نرم‌افزار را در اختیار کاربران قرار می‌دهند بسیار زیاد است و اکثرا دارای حفراتی برای جاسوسی هستند.

وی افزود: نصب آنتی‌ویروس روی تلفن همراه و رایانه کمک‌ زیادی به حفظ حریم شخصی در فضای مجازی می‌کند. از سوی دیگر کاربران به هر سایتی که برای دانلود اپلیکیشن خاص وجود دارد باید اعتماد نکنند. همواره یک سایت میان کاربران مطرح می‌شود که یک مسیر را طی می‌کند و مجوزها و حداقل‌های استاندارد را داراست. بهتر است از این سایت‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد یک نسخه عرضه شده از نرم‌افزار به ظاهر درست است اما دارای حفره‌هایی است که هکرها برای سرقت اطلاعات شخصی به کار می‌برند. استفاده از نرم‌افزارهای رایگان باید بسیار زیاد مورد توجه قرار گیرد چون برخی از آنها جاسوسی است.

این مقام مسئول در پلیس فتا با اشاره به شناسایی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های معتبر تاکید کرد: جرایمی که در دنیا در حال وقوع است به سمت پیچیدگی می‌رود. در سال گذشته ۸۶ درصد از جرایم در کمتر از ۶ روز قابل کشف بود اما امروز پیچیدگی‌ها شناسایی جرم را تا ۴۰ روز به تاخیر می‌اندازد.

سرگرد کیانی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱ هزار سایت دارای اعتبار هستند و وجهه خوبی دارند و دارای نماد تجارت الکترونیک هستند و سامانه ثبت وزارت ارشاد نیز مرجع خوبی برای شناسایی سایت‌های معتبر است. توصیه می‌شود که URL مربوط به سایت‌ها توسط کاربران تایپ شود و از کلیک کردن تا حد ممکن خودداری شود.
کد مطلب: 47212
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام