۰
plusresetminus
سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۱
برای اولین بار صورت می‌گیرد:

استفاده از اولین فناوری جاده خورشیدی در فرانسه

ایتنا- فرانسه قصد دارد برای اولین بار از جاده خورشیدی استفاده کند.
استفاده از اولین فناوری جاده خورشیدی در فرانسه


فناوری پنل‌های خورشیدی پیشرفت زیادی به خود دیده است، اما نه به آن اندازه که جای نفت و دیگر سوخت‌های فسیلی را در جهان امروز پر کند. با اینحال تحقیقات نشان می‌دهد میزان پیشرفت این تکنولوژی برای تولید برق از نور خورشید به‌ قدری‌ است که بتواند یک خیابان را برای روشنایی کاملا خودکفا نماید.


به گزارش ایتنا از رایورز از انگجت، یک شهر فرانسوی نخستین «جاده خورشیدی» دنیا را راه‌اندازی کرد. به این ترتیب، دیری نمی‌پاید که این شهر کوچک (رتورو ائوپر) در نورمانی دیگر در مورد توان برقی لامپ‌ها و دیگر وسایل روشناییش نگرانی نخواهد داشت، چرا که نیروی خورشید به یاری این شهر آمده و معضل همیشگی را حل خواهد نمود. وزیر محیط زیست و بوم شناسی فرانسه به صورت رسمی اخیراً این جاده یک کیلومتری را افتتاح کرد.

شایان ذکر است که فناوری جاده خورشیدی، از کنار هم قرار گرفتن ترکیبی موزاییکی شکل می‌گیرد که هر موزاییک خورشیدی، از سلول‌های خورشیدی، لامپ‌های ال.ئی.دی، المنت گرمازا و شیشه‌های حرارتی(که بتواند وزن یک تریلی را تحمل کند!) تشکیل شده است. جاده خورشیدی یکی از ابتکارات حوزه راهسازی بوده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، می‌تواند مشکلات جاده‌های امروزی را به شدت کاهش دهد.


ترسیم این جاده حدود ۵ سال طول کشید و تولید و نصب ۳۰۰۰۰ فوت مکعب از این پنل‌های خورشیدی ۲/۵ میلون دلار هزینه دربرداشت. این پنل‌ها از یک زمین سیلیکونی شفاف پوشیده شده است و باعث توانمند شدن آنها برای مقاومت در برابر ترافیک‌های سنگین می‌گردد.

گفتنی است به دلیل این که این صفحات اولین سری از این نوع بودند، تولید یکپارچه آنها بسیار پرهزینه بود که طبعا ممکن است عامل بازدارنده در استفاده از آنها بشمار رود، اما محققین بر روی چگونگی کاهش هزینه‌ها مشغول مطالعه و بررسی هستند.

شایان ذکر است که کشور هلند در سال ۲۰۱۴ اولین مسیر خورشیدی با نام سولارود (SolaRoad) را برای عبور و مرور دوچرخه‌ها ساخت. این مسیر که ۷۰ متر بیشتر طول نداشت، بعد از ۶ ماه انرژی مورد نیاز مصرف یک سال یک خانه را تامین کرد تا فراتر از انتظارها ظاهر شود. هرچند پروژه‌ هلندی‌ها موفق و جذاب بود، اما در مقایسه با پروژه در دست احداث توسط فرانسوی‌ها بسیار کوچک است. شاید فرانسه این نوع جاده را در ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر از جاده‌های خود نصب کند.
 
کد مطلب: 47144
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام