کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نوک کوه یخ

نشريه عصرارتباط , 28 آذر 1395 ساعت 13:50

ایتنا - چین، روسیه و حتی اتحادیه اروپا با موج‌هایی عظیم از نفوذ ابرشرکت‌های آمریکایی در فضای بی‌مرز سایبری دست به گریبان هستند.




دلایل عقب‌ماندگی ایران در برخی عرصه‌ها، مثنوی هفتاد من است و از جنبه‌های مختلف مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و غیره قابل ارزیابی است و انبوهی از کتاب‌ها و تحقیقات را می‌توان در این خصوص یافت.


به گزارش ایتنا از عصر ازتباط، اما به شکل مشخص و در حوزه ICT، یکی از دلایل خسران و عقب‌ماندگی ما ناشی از نوعی "کندی" در تشخیص تهدیدها و تصمیم‌گیری است.

مثال‌ها اما بسیار زیاد است. یک روز سر و کله یک بازی خارجی در کشور پیدا می‌شود که میلیون‌ها جوان را درگیر خود کرده و میلیاردها تومان پول از کشور خارج می‌کند، آن هم بدون آن که ریالی نصیب کشور شود.

روز دیگری مساله سایت‌های همسریابی مطرح می‌شود و آنقدر تعلل، موازی‌کاری و بی‌توجهی می‌بینیم که دست آخر وزارت ورزش که خود را متولی کار می‌دانست، قید کار را می‌زند و موضوع را رها می‌کند.

هنوز مشکلات قبلی حل نشده، موضوع فضای بی‌قانون و رهای کسب و کارهای اینترنتی و اپلیکیشن‌ها مطرح می‌شود و در حالیکه از مدت‌ها قبل عوارض و تبعات آن آشکار شده، آنقدر تعلل می‌کنیم تا کار به خرید و فروش علنی نوزاد در فضای مجازی هم می‌رسد. موضوعی که در هیچ جای دنیا مشابه ندارد.

و البته در حالیکه مشکلات قبلی به قوت خود باقی و لاینحل مانده، با پدیده‌ای دیگر یعنی تعلل در خصوص مساله ولنگاری در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و صفحات پربازدید مجازی مواجه می‌شویم و باز هم همان نسخه‌های تکراری و بی‌فایده قبلی مطرح می‌شود.

این‌ها مشت کوچکی از خروار مسایل و معضلات فضای سایبری در ایران است و بگذارید همینجا تاکید کنم که این تنها نوک کوه یخ است که سر از زیر آب برآورده و حجمی به مراتب بزرگ‌تر، پنهان مانده است.

این روزها چین، روسیه و حتی اتحادیه اروپا با موج‌هایی عظیم از نفوذ ابرشرکت‌های آمریکایی در فضای بی‌مرز سایبری دست به گریبان هستند و مذاکرات پیچیده حقوقی، سیاسی در این راستا بالا گرفته است.

در مورد ما اما با این ناهماهنگی‌ها و تعلل‌هایی که در داخل کشور شاهد آن هستیم، پرسش اینجاست که اگر دیر یا زود این غول‌ها، مسایلی همچون دولت، تجارت و بانکداری الکترونیکی کشور را در دست گرفتند، توان ایستادگی داریم؟


کد مطلب: 47031

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/47031/نوک-کوه-یخ

ايتنا
  https://www.itna.ir