کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیروزی ترامپ ،فهرست ثروتمندترین‌های جهان را جابه جا کرد

23 آذر 1395 ساعت 12:20

ایتنا - هرچند پیروزی ترامپ به طور مستقیم شوک بزرگی به فیس‌بوک وارد کرده ولی بیشترین ضرر و سقوط سهام این کمپانی ناشی از انتشار اخبار جعلی بر این پلتفرم دیجیتال است.




پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری امریکا، شوک بزرگی به بازار سهام این کشور و بسیاری از کشورهای دیگر جهان وارد کرد و در این میان شاید بتوان گفت که صنعت فناوری بیشترین تأثیر را از این رویداد گرفت.


به گزارش ایتنا از ایران‌آنلاین، کاهش ارزش سهام کمپانی‌های بزرگ فناوری از جمله فیس‌بوک و البته افزایش غیرمنتظره سهام برخی دیگر آنچنان تأثیرگذار بود که فهرست ثروتمندترین افراد جهان نیز دچار تغییر و تحول شد و شاهدجا به جایی‌هایی در این فهرست بودیم.

میلیـــاردر حامـــی هیـــــلاری، برنده مالی انتخابات
از روز بعد از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، «وارن‌بافت» یکی از بزرگ‌ترین میلیونرهای طرفدار هیلاری کلینتون، بهترین روز دوران فعالیت خود را در بازار سهام سرمایه داران بانفوذ امریکا داشت. بالا رفتن ۹درصدی سهام شرکت Berkshire Hathaway که «وارن بافت» یکی از سهام‌داران اصلی آن محسوب می‌شود بیش از ۶میلیارد دلار به ثروت وی افزود به صورتی که طبق محاسبه مجله فوربز، حالا دیگر ثروت خالص وی به ۵/۷۱ میلیارد دلار رسیده است. همین موضوع کافی بود تا «بافت» در فهرست ۲۰ثروتمند جهان از «جف بزوس» مدیرعامل آمازون با ۱/۶۴میلیارد دلار پیشی بگیرد و یک بار دیگر به‌عنوان سومین فرد ثروتمند جهان شناخته شود.

«وارن بافت» پس از بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت مرد شماره یک این فهرست و«آمانیسو اورتگا» بنیانگذار زارا، برند مد و لباس که با داشتن حدود ۷هزار فروشگاه در ۹۱بازار جهان ثروتی معادل ۵/۷۲ میلیارد دلار را در اختیار دارد حالا دیگر سومین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود. هرچند «بافت» در زمان انتخابات تلاش زیادی برای رئیس جمهوری شدن هیلاری کلینتون داشت ولی همان زمان هم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ریاست جمهوری ترامپ تهدیدی برای وی محسوب می‌شود یا خیر، گفته بود پیش‌بینی می‌کنم هریک از کاندیداها، دونالد ترامپ یا هیلاری کلینتون رأی بیاورند و رئیس جمهوری امریکا شوند به هرحال Berkshire برنده است. حالا افزایش ثروت «بافت»، با وجود ضرر و زیان بسیاری از کمپانی‌ها پس از پیروزی ترامپ، نشان می‌دهد که پیش‌بینی وی درست از آب درآمده است.

با وجود روی خوش سکه برای «وارن بافت»، چهارمین ثروتمند فعلی جهان یعنی «جف بزوس» دل خوشی از ترامپ ندارد. پیروزی ترامپ بر درآمد بنیانگذار آمازون، تأثیری منفی داشت و سهام کمپانی وی با افت مواجه شد. با انتخاب ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری امریکا، ثروت «جف بزوس» در روز پس از انتخابات، حدود ۳/۱ میلیارد دلار کاهش یافت که این افت سهام، رقم قابل توجهی بوده است.

وال استریت ژورنال نوشت که «جف بزوس» و دونالد ترامپ بارها در فراخوان‌های انتخاباتی مقابل یکدیگر قرار گرفتند و ترامپ در آن زمان در توئیتر خود نوشت:اگر آمازون مجبور شود مالیات عادلانه پرداخت کند، بی شک با افت سهام مواجه خواهد شد و مانند یک کیسه کاغذی فرو می‌ریزد.ترامپ همچنین در آن زمان«جف بزوس» را متهم کرده بود که از روزنامه واشنگتن پست سوء‌استفاده کرده است تا مانع رأی آوردن وی شود چرا که«بزوس» مالک روزنامه واشنگتن پست نیز هست. فوربز میزان ثروت «جف بزوس»‌را ۷/۶۶میلیارد دلار تخمین زده است که به این ترتیب وی پس از بافت در جایگاه چهارم ثروتمندان جهان جای گرفته است.

ضرر هنگفت فیس‌بوک
از کمپانی‌هایی که پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات امریکا دچار مشکل و بیشترین افت ارزش سهام شد می‌توان به فیس بوک اشاره کرد.از ۸ نوامبر روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا تاکنون، فیس بوک روزگار خوشی نداشته و مارک زوکربرگ بنیانگذار این غول اجتماعی پرطرفدار جهان اعلام کرده که در این مدت، حدود ۷/۳میلیارد دلار ضرر کرده است.

بنا به گفته زوکربرگ، سهام کمپانی فیس بوک از ۸نوامبر تا ۲ دسامبر افت ۷درصدی داشته است. هرچند این ضرر، رقم بسیار بالایی است ولی باید گفت که این افت سهام تأثیر چندانی بر رده‌بندی زوکربرگ درمیان ثروتمندان جهان نداشته است و این مدیرعامل جوان از نگاه مجله فوربس، همچنان با دراختیار داشتن ۴۹میلیارد دلار ثروت، پنجمین فرد متمول جهان محسوب می‌شود.

اما آیا همه ضرر کمپانی فیس‌بوک در نتیجه مخالفت‌های وی با دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی بوده یا موضوع دیگری سبب شده است که کمپانی وی بیشترین خسارت را ببیند؟

تحلیل‌گران مؤسسات پژوهشی معتقدند هرچند پیروزی ترامپ به طور مستقیم شوک بزرگی به این کمپانی وارد کرده ولی بیشترین ضرر و سقوط سهام فیس بوک ناشی از انتشار اخبار جعلی بر این پلتفرم دیجیتال است که به اعتقاد بسیاری، این موضوع باعث شده که روند انتخابات تغییر کند چرا که تحلیل‌گران انتشار اخبار جعلی و ناتوانی فیس‌بوک در مهار و مسدودسازی آنها را یکی از دلایل پیروزی ترامپ و شکست هیلاری کلینتون می‌دانند.

البته گوگل هم در این زمینه در مظان اتهام قرار دارد و به همین دلیل هر دو کمپانی در ۱۴نوامبر از طریق Google AdSense و نیز Facebook Audience Network گام‌هایی برای مسدودسازی اخبار جعلی و تبلیغات آنها برداشتند ولی به نظر می‌رسد این امر نیز نتوانست چاره کار فیس بوک باشد زیرا با اینکه سهام فیس بوک درماه اکتبر به بالاترین رکورد خود رسیده بود ولی از نوامبر تاکنون این سهام رو به کاهش و افت است.

البته این شرایط بد تنها منحصر به فیس بوک و مدیر آن نیست و در هفته‌های اخیر ارزش سهام برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، گوگل و آمازون هم کاهش یافته که می‌توان این مسأله را به چشم‌انداز مبهم فعالیت آنها پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری امریکا نسبت داد.اپل نیز پس از اظهار نظر ترامپ درباره فروش آیفون و امکان بازگرداندن کارخانه‌های این کمپانی از چین و ویتنام به داخل خاک امریکا و نیز افزایش تعرفه واردات از چین، با سقوط سهام مواجه شده است.

گفتنی است که ششمین فرد ثروتمند جهان نیز با ثروتی به ارزش ۸/۴۷ میلیارد دلار، «لری الیسون» بنیانگذار اوراکل است که پس از پیروزی ترامپ شاهد افزایش ۱/۱درصدی ارزش سهامش بوده است. پس از بنیانگذار اوراکل نیز «کارلوس اسلیم» قرار دارد که در حوزه ارتباطات و اپراتور ها سرمایه‌گذاری می‌کند و البته باید یادآور شد یکی دیگر از افرادی که از پیروزی ترامپ متضرر شد همین سرمایه‌گذار مکزیکی است.

وی که از زمان انتخاب ترامپ تاکنون، ۶/۴ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است اکنون با ۲/۴۶ میلیارد دلار ثروت در رده بعد جای گرفته و به جایگاه هفتم جدول ثروتمندان جهان نزول داشته است.سرمایه‌گذارانی همچون چارلز و دیوید کچ هم با ثروتی حدود ۶/۴۲ میلیارد دلار رتبه ۸ و ۹ را به خود اختصاص دادند و رتبه ۱۰ نیز به مایکل بلومبرگ مالک غول رسانه‌ای بلومبرگ با ثروت ۴/۴۱ میلیارد دلار رسید.

کاهش ثروت میلیاردرهای خارجی
پیروزی ترامپ اگر چه به مذاق بیشتر شرکت‌های فناوری در امریکا خوش نیامده، اما به نفع دیگر ثروتمندان این کشور تمام شده است طوری که از زمان انتخاب وی به‌عنوان رئیس جمهوری جدید امریکا مجموع ثروت خالص ۱۴نفر از ثروتمندترین مردم ایالات متحده امریکا که در فهرست ۲۰ثروتمند جهان قرار دارند، ۹.۴ میلیارد دلار بیشتر شده است. البته انتخاب ترامپ، میلیاردرهای خارجی را فقیرتر کرده است و این افراد بخشی از ثروت خود را از دست داده‌اند.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی‌اش هم گفته بود که می‌خواهد امریکا را در صدر جهان قرار دهد و بسیاری، پولدارتر شدن برخی از ثروتمندان این کشور را نشانه آغازین برای تحقق این امر می‌دانند.گفتنی است پس از پیروزی ترامپ ۶میلیاردر خارجی که نام آنها در فهرست ۲۰ ثروتمند جهان قرار دارد، درمجموع ۶/۱۰ میلیارد دلار ضرر کردند که از این افراد ثروتمند می‌توان به «کارلوس اسلیم» میلیاردر مکزیکی فعال در حوزه ارتباطات اشاره کرد.


کد مطلب: 46970

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/46970/پیروزی-ترامپ-فهرست-ثروتمندترین-های-جهان-جابه-جا

ايتنا
  https://www.itna.ir