۰
plusresetminus
شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸

ایران جزء آخرین کشورهای میزبان سرورهای ریشه دامنه

میزبانی‌ از 3 سرویس دهنده نام دامنه ریشه آمریکا، سوئد و آیکان در کشور
ایتنا - ایران یکی از آخرین کشورهای میزبان سرورهای ریشه دامنه بود، پس از راه‌اندازی نخستین کپی سرور، اکنون ایران در تلاش برای اخذ میزبانی‌ از سرویس‌دهنده‌هایی در آمریکا، سوئد و ICANN است.
ایران جزء آخرین کشورهای میزبان سرورهای ریشه دامنه


ایران یکی از آخرین کشورهای میزبان سرورهای ریشه دامنه بود، پس از راه‌اندازی نخستین کپی سرور، اکنون ایران در تلاش برای اخذ میزبانی‌ از سرویس‌دهنده‌هایی در آمریکا، سوئد و مؤسسه ICANN است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، سازمان فناوری اطلاعات ایران پس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ بین‌المللی با شرکت RIPE NCC، نسخه کپی (Mirror) سرویس‌دهنده نام دامنه ریشه کی (K) مصطلح به K_Root DNS را به داخل شبکه IP ایران منتقل کرده که از تاریخ ۱۳۹۴.۰۱.۳۱ در حال سرویس‌دهی است و روزانه حدود ۴۵ میلیون درخواست را پاسخ می‌دهد.

RIPE NCC مخفف RIPE Network Coordination Centre است که این شرکت مسئولیت توزیع آدرس‌های IP منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را برعهده دارد.

سرورهای ریشه انتهای زنجیره جست‌وجوی آدرس‌های اینترنتی در سامانه DNS هستند. به طور کلی ۱۳ آدرس IP برای سرورهای ریشه وجود دارد.

این سرورهای ریشه از حرف A تا M نامگذاری شده‌ا‌ند و مدیریت هر یک از ۱۳ سرور ریشه بر عهده یک نهاد است. سرور دامنه ایران در دسته K_Root است که مدیریت آن بر عهده RIPE است.

سرویس‌دهنده نام دامنه ریشه کی (K) در ایران
بنابر اطلاعات رسیده از این سازمان، همچنین برای توسعه این روند، پیگیری برای میزبانی‌هایی از سایر سرویس‌دهنده‌های نام دامنه ریشه مانند DNS F_Root از Internet Systems Consortium. آمریکا، I-Root DNS از Netnod واقع در استکهلم سوئد و L-Root DNS از مؤسسه ICANN به داخل کشور در دست اقدام و بررسی است.

طراحی و پیاده‌سازی سامانه سرویس‌ دهنده‌های نام دامنه عمومی استانی
سازمان فناوری اطلاعات ایران، به منظور تکمیل وظیفه کپی سرویس‌دهنده نام دامنه ریشه (از جمله K-Root) در ایران و تسریع در ارسال پاسخ به درخواست‌های ارسالی از کاربران اینترنت، اقدام به طراحی شبکه Enterprise public DNS در مراکز داده سازمان کرده که برای کاربران شبکه ملی اطلاعات و شبکه اینترنت نیز قابل استفاده است.

به تاکید این سازمان، این پروژه صرفاً نصب و راه‌اندازی تعدادی سرویس‌دهنده نام دامنه (DNS) نیست بلکه یک شبکه DNS با استفاده از تکنولوژی Anycast و با استفاده از پروتکل مسیریابی BGP و تعدادی آدرس IP عمومی رند خواهد بود.

استفاده از تکنولوژی Anycast باعث می‌‌شود ترافیک در شعبه های مختلف در مناطق جغرافیایی مختلف پخش شود.

پروتکل مسیریابی BGP یک پروتکل مسیریابی است که ارتباط بین سیستم‌های مستقل را فراهم می‌کند و به ارتباط مستقیم دو روتر در شبکه نیاز ندارد.

این شبکه طوری پیاده‌سازی خواهد شد که هر کاربر با استفاده از آدرس IP و محل جغرافیایی، درخواست خود را به نزدیک‌ترین سرویس دهنده ارسال و در اسرع وقت پاسخ دریافت کند.

طراحی Enterprise Authoritative DNS در شبکه ملی اطلاعات
برای ثبت هر نام ناحیه‌ای، نیاز به راه‌اندازی دو سرور DNS از نوع Authoritative (معتبر) است.

این سرورها اطلاعات مربوط به ناحیه و جزییات اطلاعات زیردامنه‌ها و میزبان‌های موجود در این ناحیه را بر عهده دارند و از نظر امنیتی نباید وظیفه سرویس‌دهی به درخواست‌های عمومی دامنه‌های دیگر موجود در اینترنت را بر عهده داشته باشند.

به عبارت دیگر وظیفه سرورهای رفت و برگشتی (Recursive) نباید به این‌گونه سرورها واگذار شود.

اگرچه ایران یکی از آخرین کشورهای میزبان سرورهای ریشه دامنه بود، اما این مساله توجه موسسات بین‌المللی به تاثیر راه‌اندازی این سرور در ایران و تاثیر آن در عملکرد اینترنت جهانی را جلب کرد.

مطابق انتظار سرور K-root راه‌اندازی شده تاخیر دسترسی به سرورهای ریشه K در ایران را کاهش داده است.

در نهایت راه‌اندازی این سرور موجب شد سرورهای ریشه دسته k در صدر درخواست های ارسالی از ایران جای بگیرد.

از این رو و انتظار می‌رود ایران نیز مانند سایر کشورها، میزبان تعداد بیشتری از سرورهای ریشه باشد.
کد مطلب: 46681
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام