کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلاش آمریکا برای جبران عقب ماندگی در دنیای ابررایانه ها

خبرگزاری مهر , 2 آذر 1395 ساعت 10:45

ایتنا- ایالات متحده که سال‌هاست در عرصه رقابت در زمینه تولید سریع‌ترین ابررایانه های جهان از چین عقب مانده در تلاش است با تولید دو ابررایانه قدرتمند این عقب ماندگی را جبران کند.




 ساخت هر یک از این ابررایانه ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت و تولید آنها از سال ۲۰۱۹ آغاز می شود.


به گزارش ایتنا از مهر، این ابررایانه‌ها در سال ۲۰۲۳ برای استفاده آماده خواهند بود و البته ممکن است آماده سازی نهایی یکی از آنها تا یک سال بعد هم به طول بیانجامد. وزارت انرژی ایالات متحده متولی تولید این محصولات است.

تصمیم‌گیری در این زمینه در دولت اوباما صورت گرفته و هنوز مشخص نیست آیا دولت ترامپ با صرف چنین هزینه‌ای برای تولید ابررایانه‌های مذکور موافقت خواهد کرد یا خیر.

ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به این موضوع توجه خاصی نداشت و برخی اظهارات وی مانند بی توجهی به تغییرات خطرناک زیست محیطی فعالان عرصه فناوری را نگران کرده است.

وزارت انرژی آمریکا هدف از تولید ابررایانه‌های جدید را افزایش توان رقابت اقتصادی ایالات متحده و همین طور تسهیل تحقیقات پیچیده علمی، پزشکی، دفاعی، هوش مصنوعی و ... اعلام کرده است.

در سال جاری میلادی ۱۵۰ میلیون دلار بودجه برای طراحی نرم‌افزارهای مرتبط با این ابررایانه و پردازنده‌های حافظه آن در نظر گرفته شده است.

در همین حال چین هم قصد دارد یک ابررایانه قدرتمند جدید را تا سال ۲۰۲۰ تولید کند و لذا آمریکا امیدوار است بتواند ابررایانه‌ای با توان پردازش بالاتر در مقایسه با رقیب چینی عرضه کند.

ابررایانه‌های جدید از توان پردازش چند اگزافلاپ (exaflop) برخوردار هستند. هر اگزافلاپ برابر با ۱۰۰۰ پتافلاپ است و هر پتافلاپ واحدی برای اندازه گیری سرعت پردازش است که برابر با یک هزار میلیون (۱۰ به توان ۱۵) عملیات محاسباتی در ثانیه است.

ابررایانه‌های اگزافلاپ ۵۰ برابر سریع تر از ابررایانه‌های پتافلاپ فعلی قادر به حل مسائل ریاضی و مشکلات طرح شده هستند.


کد مطلب: 46620

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/46620/تلاش-آمریکا-جبران-عقب-ماندگی-دنیای-ابررایانه

ايتنا
  https://www.itna.ir