کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تراشه‌های جدید اینتل برای هوش مصنوعی

2 آذر 1395 ساعت 1:05

ایتنا – اینتل به تازگی از پردازنده جدید هوش مصنوعی خود با نام نروانا (Nervana) رونمایی کرده و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۷، آن را به بازار روانه کند.




اخیراً پژوهشگران مایکروسافت یک سامانه هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد مکالمات را به خوبی انسان‌ها درک کند.
این الگوریتم‌های پیچیده می‌توانند با تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها، به خودشان کارهای خاصی را آموزش دهند. سامانه مایکروسافت یاد گرفت که با جست‌وجوی الگو در سخن، واژگان را تشخیص دهد.

اما تنها الگوریتم‌ها نیستند که موجب انقلاب اخیر در هوش مصنوعی شده‌اند. بلکه سخت‌افزار پشت این الگوریتم‌ها نیز نقش مهمی در این تحول ایفا نموده است.
سامانه تشخیص سخن مایکروسافت به مزارع پردازنده‌های GPU اتکا دارد؛ یعنی تراشه‌هایی که در اصل برای ارائه گرافیک طراحی شده بودند، ولی نشان دادند که قابلیت استفاده در مدل‌های هوش مصنوعی را نیز دارا می‌باشند.

گفته می‌شود غول‌های اینترنتی همچون مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و بایدو، معمولاً با استفاده از GPU دست به آموزش عمیق در شبکه‌های عصبی خود می‌زنند.

در همین زمینه، گوگل اخیراً برای خودش یک پردازنده هوش مصنوعی تولید کرد؛ آی‌بی‌ام نیز سرگرم ساخت پردازنده مشابهی برای خودش است. اینتل هم که بزرگترین تراشه‌ساز در جهان محسوب می‌شود، مشغول انجام همین کار است.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از extremetech، این شرکت روز گذشته از یک پردازنده جدید هوش مصنوعی با نام نروانا (Nervana) رونمایی کرد و اظهار داشت که درنظر دارد تا اواسط سال آینده میلادی، آن را روی برخی از نمونه‌ها آزمایش کند و اگر نتایج آزمایش مساعد باشند، تا پایان سال ۲۰۱۷ این تراشه‌ها روانه بازار خواهند شد.


گفتنی است در حال حاضر، بازار تراشه‌های هوش مصنوعی در دست nVidia است که تأمین‌کننده اصلی GPUها به شمار می‌رود. اما اینتل مصمم است در سال‌های آینده، به یکی از ارکان این بازار وسیع تبدیل گردد.
 


کد مطلب: 46609

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/46609/تراشه-های-جدید-اینتل-هوش-مصنوعی

ايتنا
  https://www.itna.ir