۰
plusresetminus
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۶

پیام تیم کوک به کارمندان اپل بعد از پیروزی ترامپ

ایتنا- واقعیت این است که پیروزی ترامپ، شرکت‌های سیلیکون ولی و نیز رؤسا و کارمندان آنها را نگران کرده است.
پیام تیم کوک به کارمندان اپل بعد از پیروزی ترامپ



تیم کوک به همین مناسبت پیامی برای کارمندان شرکت اپل فرستاده است که متن زیبایی دارد:

گروه کارکنان اپل!

امروز، بسیاری از شماها با من در مورد انتخابات ریاست جمهوری گفتگو کردید. در یک رقابت سیاسی که نامزدهایش اینقدر متفاوت هستند و هر یک از آنها تقریبا تعداد یکسانی رأی از عموم مردم گرفته‌اند، طبیعی است که بعد از اتمام انتخابات، بسیاری از شماها خیلی احساساتی شوید.

کارمندان اپل، بسیار متنوع و متفاوت از هم هستند، هر یک از آنها از نامزدی طرفداری می‌کردند. اما صرف‌نظر اینکه شخصا ما طرفدار کدام از یک نامزدها بودیم، باید بدانیم که تنها راه حرکت به جلو، تلاش برای حرکت «همگانی» است.

سخن ۵۰ سال پیش مارتین لوترکینگ را به شما یادآوری می‌کنم:

اگر نمی‌توانید پرواز کنید، بدوید، اگر نمی‌توانید بدوید، راه بروید، اگر نمی‌توانید راه بروید، روی زمین بخزید، اما هر کاری می‌کنید، چیز مهم، تلاش برای حرکت رو به جلو است.

این نصیحت، محدود به زمان خاصی نیست و به ما یادآوری می‌کند که تنها در صورتی می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم و دنیا را متحول کنیم که به پیش برویم.

درست است که امروز، بحث‌هایی در مورد سردرگمی و عدم قطعیت رویدادهای آینده درگرفته، اما شما باید قطعا بدانید که مکان ستاره شمالی اپل، تغییر نکرده است. محصولات ما مردم همه جای دنیا را به هم متصل و مربوط می‌کنند و ابزارهایی برای مشتریان‌مان فراهم می‌کنند تا به یاری آنها کارهای بزرگی انجام بدهند که زندگی‌شان و همه دنیا را تغییر بدهند.

درِ شرکت ما به روی همه باز است، ما گونه‌گونی تیم خود را چه در آمریکا و چه در سراسر دنیا، گرامی می‌داریم، صرف‌نظر از ظاهر، ملیت، دین و مذهب یا علایق آنها.

من همیشه به اپل به منزله یک خانواده بزرگ می‌نگرم و توصیه می‌کنم که به همکاران مضطرب خود دلگرمی بدهید.

بیایید با هم به پیش برویم.

با بهترین آرزوها

تیم



پیروزی دونالد ترامپ باعث تشویش همه مردم جهان شده است، از اهالی خاورمیانه گرفته، تا پناهجویان، صاحبان شرکت‌های بزرگ و از اصحاب رسانه تا دانشمندان علوم پزشکی و فضایی.

در رسانه‌ها فعلا کارشناسان آرزو می‌کنند که ترامپ رئیس‌جمهور همان ترامپ نامزد با ادبیات سخیف و وعده‌های بی‌برنامه مردم‌فریبانه نباشد و در مقام عمل، وقتی در صدر امور قرار گرفت و با مقتضیات زمانه روبرو شد به کمک تیم مشاوران خود، خردگرایانه عمل نماید.

دانش‌گریزی ترامپ مثلا در بخش ناباوری به لزوم اقدام فراگیر جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوا، چهره خاصی از او ترسیم می‌کند.

اما نباید از آن سوی بام هم بلغزیم و سقوط کنیم، بخشی از نگرانی شرکت‌های بزرگ، مثل همین اپل، به خطر افتادن گونه‌گونی کارا و مؤثر جامعه آمریکایی و آن رؤیای آمریکایی که می‌گوید هر شخص در بافت جامعه آمریکا در صورت تلاش و داشتن لیاقت، می‌تواند به همه خواسته‌های خود برسد، نیست.

مثلا به صورت خاص مقامات شرکت اپل، نگران هستند که ترامپ با اهرم‌های فشار، کارخانه‌های مونتاژ این شرکت در چین را تعطیل کند و استفاده از کارگرهای ارزان چینی را با تهدید مواجه کند.

در نگاه از زاویه متفاوت، شاید این روند، مانع بهره‌کشی از کارگران ارزان آسیایی و رسیدن کار به محرومان‌ آمریکایی و افزایش اشتغال شود، اما در روند جهانی شدن و اقتصاد کنونی، آیا چنین برنامه‌ای بیش از حد ساده‌لوحانه نیست؟!

آیا استفاده از کارگران آمریکایی، با کم کردن حاشیه سود اپل،باعث گران‌تر شدن محصولات این شرکت و کاهش فروش شرکت‌ یا ناگزیر شدن شرکت‌های بزرگ برای روباتیک کردن بیشتر کارها نخواهد شد؟

واقعیت این است که حتی در صورت همراهی بدنه نظام آمریکا و نظام سرمایه‌داری ، ترامپ فقط تا حد معینی می‌توان پیچ اصلاحات را بچرخاند و تازه همه این حرف‌ها در صورتی است که سخنان ترامپ را در موسم انتخابات جدی گرفته باشیم و تصور نکنیم که نابخردی‌های او با ایجاد جنگ‌های تازه و برنامه‌های آشوب‌طلبانه دنیا را آشوبناک کند.

اما چالش دومی که ترامپ در همان زمان انتخابات با اپل داشت، زمانی بود که اپل از رمزگشایی آیفون متعلق به یکی از تروریست های سن برناردینو خودداری می‌کرد و ترامپ اظهار نظر کرده بود که باید اپل از این کار دست بردارد.

تمامیت‌خواهان همیشه بهانه‌هایی برای سرک کشیدن به احوالات خصوصی مردم دارند، در شرایطی که در زمان زمامداری اوباما، NSA، چنان برنامه‌های رصد اطلاعاتی جامع و گرانی داشت، آیا ترامپی که به اندازه اوباما دست به عصا نیست، نمی‌تواند حریم خصوصی شهروندان آمریکایی و جهان را بیشتر نقض کند؟

اما صرف‌نظر از اینها، از بعد احوالات داخلی شرکت اپل، نامه تیم کوک واقعا درخشان و آرامش‌بخش به نظر می‌رسد. یادآوری اینکه علیرغم همه تغییرات، زندگی و حرکت رو به جلو و فرهنگ شرکت اپل، همچنان پایدار و جاری است.

منبع: یک پزشک
کد مطلب: 46420
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام