۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۶
بررسی‌های محققان ایرلندی نشان داد

شبکه‌های اجتماعی عامل افزایش اضطراب

فیس‌بوک و اینستاگرام افراد را به محصول تبدیل می‌کنند
ایتنا - ارسال پیام‌های ناخواسته ، ارسال پیام‌های دوستی از سوی افراد نامطلوب به علاوه زورگیری‌ها و مزاحمت‌های آنلاین و... از جمله عوامل مهم افزایش اضطراب و نگرانی‌های اجتماعی هستند.
شبکه‌های اجتماعی عامل افزایش اضطراب


محققان ایرلندی در بررسی‌های خود در مورد علت افزایش اضطراب اجتماعی نقش عمده‌ای برای شبکه‌های اجتماعی مجازی قائل شده‌اند.


به گزارش ایتنا از فارس، این محققان می‌گویند ارسال پیام‌های ناخواسته یا کنترل‌نشده، لایک زدن‌های اشتباهی یا عامل سوءتفاهم، یا ارسال پیام‌های دوستی از سوی افراد نامطلوب به علاوه زورگیری‌ها و مزاحمت‌های آنلاین از جمله عوامل مهم افزایش اضطراب و نگرانی‌های اجتماعی هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد در دهه ۸۰ میلادی تنها چهار درصد از آمریکایی ها از اختلالات مربوط به اضطراب و نگرانی رنج می‌بردند، اما این رقم در سال های اخیر به ۵۰ درصد افزایش یافته است. Headstrong و SpunOutدو موسسه ایرلندی هستند که تلاش می‌کنند عوامل دقیق این افزایش را شناسایی کنند.

به اعتقاد آنها اگر چه شبکه‌های اجتماعی برقراری ارتباط میان افراد را تسهیل می‌کنند، اما بین استفاده از این شبکه‌ها و ایجاد اضطراب در افراد هم رابطه مستقیم وجود دارد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در ایرلند یکی از نتایج استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی ترس از فراموش شدن و کنارگذاشته شدن است. ارسال دائم محتوا و عکس و ویدئو در این شبکه‌ها توسط کاربران این تصور را در آنها ایجاد می‌کند که اگر از این کار دست بردارند به سرعت از یادها می‌روند.

همچنین حضور و فعالیت در این شبکه‌ها، این تصور را ایجاد می‌کند که آنچه که کاربران دارند و آنچه انجام می‌دهند کافی نیست. حس رقابت برای جلوه‌گری و خودنمایی از طریق این شبکه‌ها تقویت می‌شود و افراد تلاش می‌کنند خود را در این شبکه‌ها شیک‌تر، زیباتر، قدرتمندتر، جذاب‌تر و ... از آنچه که هستند نشان دهند.

افراد برای اینکه شناخت مناسبی از خودشان پیدا کنند نیاز به فرصت و زمان کافی دارند، اما شتاب حاکم بر شبکه‌های اجتماعی چنین فرصتی برای آنها مهیا نمی‌کند. حفظ سلامت روان مستلزم آرامش و گاهی وقت گذرانی به تنهایی است، اما شبکه‌های اجتماعی چنین فرصتی را از انسان‌ها دریغ می‌کنند.

محققان ایرلندی معتقدند فیس‌بوک و اینستاگرام افراد را به محصول و نه یک شخص مبدل می کنند، محصولاتی که باید همیشه راهی برای افزایش جلوه گری و جذابیتشان پیدا شود و تلاش در این زمینه موجب نگرانی دائم افرادی است که مرتبا در فضای انلاین حضور دارند.
کد مطلب: 46310
نام شما
آدرس ايميل شما

شما از کدام مرورگر اینترنتی بیشتر استفاده می‌کنید؟
اینترنت اکسپلورر
فایرفاکس
کروم
سافاری
اج
مرورگرهای دیگر