کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گوشی گلکسی سامسونگ دردسر جدید آفرید

خبرگزاری ايسنا , 14 آبان 1395 ساعت 21:04

ایتنا- کمپانی سامسونگ حتی در معدوم کردن گلکسی نوت 7 دردسرساز، بدشانسی آورد.




صلح سبز به سامسونگ درباره فاجعه محیط زیستی معدوم کردن ۴.۳ میلیون گوشی گلکسی نوت ۷ که به دلیل باتری معیوب فراخوان شده اند، هشدار داد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، سامسونگ درباره نحوه معدوم کردن این گوشی‌ها توضیحی نداده و تنها اعلام کرده است که این گوشیها تعمیر یا مجددا استفاده نمی‌شوند. این شرکت اخیرا اعلام کرد: سامسونگ در روند معدوم کردن این گوشی‌ها به شکل مطمئن است.

صلح سبز از سامسونگ خواست راه‌های جدیدی را برای بازیابی میزان عظیم از فلزات و عناصر نادر خاکی که در ساخت گلکسی نوت ۷ بکار رفته‌اند، پیدا کند و درباره روش‌های معدوم سازی، شفافیت داشته باشد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، حدود ۵۰ عنصر در نوت ۷ بکار رفته اند، اما به دلیل روش‌های بازیابی ناکافی، تنها ۱۲ عنصر بازیابی می‌شوند.

محققان آلمانی موسسه Oeko برآورد کرده‌اند ۴.۳ میلیون گوشی نوت ۷، حاوی بیش از ۲۰ تن کبالت، بیش از یک تن تنگستن، یک تن نقره، ۱۰۰ کیلوگرم طلا و بین ۲۰ تا ۶۰ کیلوگرم پالادیم هستند.

گروه محیط زیستی صلح سبز اعلام کرد این مواد قابل بازیافت هستند، اما اگر سامسونگ از آنها مجددا استفاده نکند، به آسیب‌های محیط زیستی منجر می شود.

اگرچه بیشتر این فلزات لزوما سمی و خطرناک نیستند اما روشهای استخراج آنها در فعالیتهای معدنکاری که با استفاده از جیوه و سیانید انجام می شود، آسیبهای محیط زیستی به همراه دارد و ممکن است بسیار مخرب باشد.

موسسه مهندسان الکتریکی و الکترونیکی در گزارش سال ۲۰۱۳ خود برآورد کرد حدود ۱۶۵ پوند مواد برای ساخت یک دستگاه تلفن هوشمند لازم است، بنابراین نابود کردن این تعداد تلفن هوشمند، هدر دادن منابع گرانبها خواهد بود.

یک مشکل بزرگ در بازیابی این گوشیها، باتری نوت ۷ خواهد بود که به دستگاه چسبیده است، بنابراین در هنگام بازیافت، باتری معیوبی که در خطر ترکیدن قرار دارد باید به دقت از دستگاه جدا شود. یک مهندس حساسیت این عمل را به جراحی مغز یک بیمار تشبیه کرده که ممکن است به آتش سوزی منجر شود.

جدا کردن باتری در مرحله اول، پروسه بازیابی را به میزان قابل توجهی ساده‌تر کرده و احتمالا فراخوان کامل دستگاه را غیرضروری می کند.


کد مطلب: 46286

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/46286/گوشی-گلکسی-سامسونگ-دردسر-جدید-آفرید

ايتنا
  https://www.itna.ir