۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۴
توسط یک مخترع ایرانی

نرم‌افزار گفتار درمانی طراحی شد

قابل نصب روی تلفن همراه
ایتنا - یک بانوی ایرانی اپلیکیشنی را طراحی کرده است که می‌توان با نصب آن روی موبایل یا تبلت گفتار درمانی را بر روی بیمار انجام داد.
نرم‌افزار گفتار درمانی طراحی شد


یک محقق ایرانی در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید نرم‌افزاری شد که می‌تواند برای گفتار درمانی به کار رود؛ این نرم‌افزار روی تلفن همراه قابل نصب است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، وحیده رستمی، مجری طرح «نرم‌افزار گفتار درمانی» اظهار کرده است: توانستیم با طراحی نرم‌افزار گفتار درمانی، بستر مناسبی را برای کمک به زبان‌آموزی، تولید صحیح حروف، کلمات و نیز جمله‌سازی توسط کودکانی که به دلایل مختلف از جمله کم‌توانی ذهنی، افت شنوایی، فلج مغزی و ... دچار تاخیر در روند رشد گفتار و زبان شده‌اند، ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ضروری است که کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری، تکرار و تمرین زیاد و مداومی داشته باشند، افزود: استفاده از نرم‌افزارها می‌تواند کمک شایانی به گفتاردرمان‌گران و به ویژه خانواده‌ها جهت تمرین در منزل کند و تکرار، عامل اصلی آموزش و یادگیری در کودکان است.

رستمی با بیان اینکه نرم‌افزارهایی در دنیا و نیز ایران وجود دارد که هر کدام به فراخور مورد استعمال آن‌ها معایب و محاسن خاص خود دارد، اظهار داشت: در این نرم‌افزار گفتار درمانی، ترتیب مناسب زبان آموزی از صداسازی تا جمله‌سازی اولیه و کاربرد هدفمند حروف اضافه برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: همچنین در نرم‌افزار گفتار درمانی طراحی شده به تولید و تلفظ صحیح نیز توجه ویژه‌ای شده به صورتیکه محیطی زیبا از تصویر و صدا، انگیزه‌ای دوچندان برای کودکان جهت زبان‌آموزی ایجاد می‌کند.

این مجری طرح با اشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار گفتار درمانی با سایر نرم‌افزار‌های داخلی و خارجی دیگر عنوان کرد: قابلیت نصب نرم‌افزار روی تلفن همراه و تبلت(به صورت اندروید و ios) نیز از مواردی است که در نرم‌افزار‌های دیگر دیده نشده و بیشتر آن‌ها قابل استفاده با رایانه هستند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین ترتیب مناسب زبان‌آموزی، قابل استفاده برای طیف وسیعی از افراد نیازمند به خدمات آموزشی گفتار و زبان، فرد محور بودن ( خود فرد به تنهایی و به سهولت می‌تواند از نرم‌افزار استفاده کند)، قابل استفاده در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف به دلیل نصب بر روی تلفن همراه و تبلت، محیطی زیبا، دلنشین و کاملا هدفمند از صدا و تصویر، صرفه جویی در وقت و انرژی و قیمت مناسب از دیگر ویژگی های این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه استفاده از این نرم‌افزار می‌تواند راهکاری مناسب و آسان برای بزرگ‌سالانی که به دلایل مختلف از جمله سکته مغزی، ضربات به سر، تصادفات و ... گفتار خود را از دست داده‌اند، ایجاد کند، اظهار داشت: با توجه به افزایش شیوع و شناسایی کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان و افزایش سطح آگاهی مردم جهت مراجعه به متخصصین و کلینیک‌های گفتاردرمانی، لزوم تولید نرم‌افزارهای مرتبط بیش از پیش احساس می‌شود تا بتوان در کنار استفاده از وسایل و تجهیزات دیگر از نرم‌افزار نیز به عنوان وسیله‌ای آسان، قابل دسترس و ارزان جهت رشد و پیشرفت الگوهای زبانی و کلامی استفاده کرد.

رستمی با اشاره به مخاطبان اصلی این نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار گفتار درمانی می‌تواند در کلینیک‌های گفتاردرمانی و شنوایی سنجی جهت ارائه به مراجعین نیازمند، در مدارس استثنایی جهت ارائه به والدین دانش‌آموزان، در مراکز توان‌بخشی بهزیستی جهت ارائه به والدین و مربیان مددجویان، در لوازم‌التحریر‌ها و ویدئو کلوپ‌ها جهت استفاده عموم توزیع شود.

وی بیان داشت: همچنین افرادی که نیازمند آشنایی با زبان فارسی هستند از جمله کودکان زیر ۵ سال و به طور ویژه افراد کم شنوا ، کم‌توان ذهنی ، فلج مغزی ، اوتیسم و ... می‌توانند از مخاطبان این نرم‌افزار محسوب شوند.

به گفته رستمی، آموزش و پرورش استثنایی، کلینیک‌های گفتاردرمانی و شنوایی سنجی و مراکز توانبخشی ذهنی بهزیستی می‌توانند از این نرم‌افزار بهره ببرند.

وی با بیان اینکه طراحی این نرم‌افزار در مراحل پایانی است، گفت: نرم‌افزارهای گفتار درمانی داخلی و خارجی زیادی وجود دارند اما قابلیت نصب آن روی تبلت و تلفن همراه و همچنین قیمت پایین آن، از مورادی هستند که این نرم‌افزار را از سایر نرمافزار های دیگر متمایز می‌کند.
کد مطلب: 46015
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
احسنت
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام