۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۱
قائم مقام همراه اول در همایش تهران 5G:

پهنای باند فرکانسی اپراتورها برای توسعه نسل‌های بالاتر باید چند برابر شود

ایتنا- قائم مقام همراه اول گفت: کل پهنای باند فرکانسی اپراتورها 180MHz است در حالیکه طی دو سال آینده باید به چندین برابر برای توسعه نسل‌های بالاتر ارتباطی برسد.
پهنای باند فرکانسی اپراتورها برای توسعه نسل‌های بالاتر باید چند برابر شود


به گزارش ایتنا از تسنیم، حمیدرضا نیکوفر در اولین همایش بین المللی تهران 5G با بیان اینکه دو سه سال بعد از رونق GSM در دنیا، ایران فعالیتش را در حوزه این استانداردها شروع کرد و جزو اولین کشورهایی بودیم که موبایل را به کشور آوردیم.


قائم مقام اپراتور اول ارتباطی با اشاره به اینکه بعد ۲۲ سال از عرضه موبایل تقریبا دو سال است که به سمت UMTS رفته ایم، گفت: علی رغم اینکه سریعا نسل دوم موبایل را توسعه دادیم اما ۲۰ سال روی آن ماندیم در حالیکه مدت زمان سرمایه گذاری در نسل های ارتباطی معمولا ۱۰ سال است.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه در زمینه دیتا سیاست کشور مناسب نبود و بعد از سال ها انتظار به سمت CDMA رفتیم و تکنولوژی وایمکس را انتخاب کردیم در حالیکه الان کل شبکه وایمکس باید ارتقا یابد و حتی دیوایس های سمت کاربران جمع آوری شود.

او با تأکید بر اینکه چنین سیاست‌گذاری هزینه‌ای را به تمام بازیگران این حوزه تحمیل کرد، اظهار داشت: سیاست گذاران باید بتوانند چرخه فناوری را از لحاظ زمانبندی مدیریت کنند تا با چنین چالش هایی مواجه نشویم. در زمینه تکنولوژی 5G هم باید زمانبندی داشته باشیم تا دچار سیکل معیوب نگردیم.

نیکوفر با بیان اینکه اعضای هیات مدیره کنگره جهانی GSMA از میان ۲۵ اپراتور اول دنیا انتخاب می شود، گفت: همراه اول در میان اپراتورهای بین المللی و ملی رتبه ۲۲ را دارد و از این حیث می‌تواند یکی از اعضای هیئت مدیره آن باشد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری همراه اول در شبکه های نسل جدید موبایل ابراز کرد: فرکانس، چالش اصلی ما در توسعه تکنولوژی LTE است. جالب است بدانید کل پهنای باند فرکانسی در اختیار اپراتوهای موبایل کشور 180MHz است در حالیکه طی دو سال آینده باید به چندین برابر برای توسعه نسل های بالاتر ارتباطی برسد.

او همچنین گفت: در فرکانس های کنونی که برای توسعه نسل چهارم ارتباطی دریافت کردیم، توسعه را به سختی خواهیم داشت در حالیکه از الان باید برای اختصاصی فرکانس 6GHz نقشه راه توسعه داشته باشیم.

قائم مقام اپراتور اول ارتباطی با بیان اینکه با مشخص شدن نقشه راه نباید اجازه ورود تجهیزات مخابراتی آن رده را بدهیم تا محیط بهره‌برداری فرکانسی پاک بماند، گفت: برنامه فرکانسی کشور باید مشخص شود.

وی تصریح کرد: برای تعیین نقشه راه در این زمینه شاید اروپا بهترین انتخاب برای اقتباس در زمینه قوانین و استانداردها نباشد زیرا در حال حاضر شاهد پیشرفت چین در حوزه نسل‌های ارتباطی هستیم و اپراتورهای آن جزو بزرگ‌ترین‌های دنیا هستند.

وی گفت: چین در حال حاضر سه اپراتور بزرگ دارد در حالیکه اگر می خواست از سیاست های اروپا اقتباس کند باید الان ۴۰ یا ۵۰ اپراتور می داشت.
نیکوفر تصریح کرد: ایران طی سال های آینده حداقل به 500MHz فرکانس فقط برای موبایل نیاز دارد.

قائم مقام همراه اول با ابراز گلایه از قوانین موجود پیش پای اپراتورهای موبایل در کشور گفت: برای فعالیت در کشور بی‌نهایت قانون‌گذار داریم و همین یک قلم بس که به اندازه کل شهرهای کشور، سلیقه شهرداری‌ها وجود دارد.
کد مطلب: 46013
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام