کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فیلترینگ هوشمند ارتباط غیر رمز را فیلتر می‌کند تولید محتوای بومی

تولید محتوای بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات ۲ برابر شد

خبرگزاری فارس , 25 مهر 1395 ساعت 9:47

ایتنا - فیلترینگ هوشمند هوشمند مبحث پیچیده‌ای است که در سه فاز انجام می‌‌شود و هر چیزی که غیر رمز باشد را فیلتر می‌کند، که شامل 5 درصد محتوای سایت‌ها می‌شود.




وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۵ درصد سایت‌ها محتوای نامناسب دارند، گفت: فیلترینگ هوشمند هر چیزی که غیر رمز باشد را فیلتر می‌کند.


به گزارش ایتنا از فارس به نقل از وزارت ارتباطات، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیشب در برنامه نگاه یک اظهار داشت: تا دو ماه آینده برای مراودات خرد شهروندان می‌توانند از موبایل خود به مانند کارت استفاده کنند.

تعریف شبکه ملی اطلاعات از زبان وزیر ارتباطات
وزیر ارتباطات گفت: اکنون تعریف خوبی از شبکه ملی اطلاعات به مردم ارائه نداده‌ایم، با توجه به این که IT هوشمند است، تمام آدرس‌هایی که در ایران است، در بستری نرم انجام می‌شود این شبکه ملی اطلاعات است. مانند سرشماری ۹۵ کشور که در بستری امن و با سرعت بالا قابل دسترس است.
وزیر ارتباطات افزود: آن‌چیزی که هاست و سرور آن در خارج از کشور است جزئی از شبکه ملی اطلاعات نیست. امکان دارد هزینه بیشتر و سرعت کم‌تری هم داشته باشد.

واعظی ادامه داد: در شبکه ملی اطلاعات تمام اطلاعاتی که مردم به عنوان محتوا به آن نیاز داریم در چهار مرکز تبادل قابل دسترسی است. تمام آدرس‌های داخل ایران در این شبکه قابل دسترس است. شبکه ملی اطلاعات یعنی، سرعت بالاتر، هزینه کم‌تر و امنیت بیشتر برای کاربران.
وی ادامه داد: شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی دو ماه وقت دارند تا بتوانند تجهیزات لازم برای تفکیک پهنای باند داخل و خارج را آماده کنند و هزینه‌ها را نیز برای مشترکان اعلام کنند.

تازه‌‌ترین آمار از ترابردپذیری
به گفته واعظی، تاکنون ۸۵ هزار نفر برای ترابرد پذیری اقدام کرده‌اند. در هفته‌های اول موفقیت طرح ترابردپذیری ۱۲ درصد بود.
واعظی گفت: تنها راهی که باعث می‌شود اپراتورها خدمات و کیفیت را بالا ببرند رقابت سالم است. اپراتوری که به مردم سرویس ندهد جریمه‌های زیادی از سوی رگولاتوری به آنها تحمیل می‌شود.

روایت وزیر از علت اختلال روزهای اول سرشماری
واعظی گفت: ارزیابی واحد کامپیوتر مرکز آمار بر این بود که امکانات آن‌ها برای سرشماری کافی است ولی مراجعه زیاد مردم در روز اول باعث ترافیک زیادی در سایت شده بود. پس از آن با تمهیداتی که اندیشیده شد این مشکل رفع شد و تاکنون سایت دچار هیچ مشکلی نشده است.
به گفته وی، تا به امروز ۲۰ درصد خانوارها در سرشماری شرکت کرده‌اند و روز ۲۴ مهر به تنهایی ۵ درصد از خانوارها شرکت کردند.

وی گفت: ایران با ۲۰ درصد مشارکت دومین کشور بعد ژاپن در سرشماری اینترنتی بوده است.

اقدامات وزارت ارتباطات برای رشد تولید محتوا
واعظی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات یک پروژه بزرگ است که حدود ۱۳ سال است که در حال انجام است. در گذشته مطالعاتی انجام شده بود و با کامل شدن این مطالعات توانستیم بستر لازم را ایجاد کنیم و در یک همکاری جمعی با کمیته‌های مختلف فاز اول را در هفته دولت افتتاح کردیم. در حال حاضر برای فاز دوم در صدد رفع کمبودها هستیم و در بخش دیگر چهارشنبه در قم یک دیتاسنتر ایجاد کرده‌ایم به عنوان محل تولید محتوای دینی، بعد از آن در خوزستان و اصفهان نیز دو مرکز دیگر تبادل اطلاعات به عنوان قدم‌های بعدی راه‌اندازی می‌کنیم. در قدم بعدی باید با تولیدکنندگان محتوا ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنیم تا مردم هر نوع محتوایی را در داخل دسترسی داشته باشند.

واعظی گفت: از هفته دولت تاکنون هر کدام از شرکت‌هایی که تولید محتوا دارند اعلام کرده‌اند که در بستر شبکه ملی اطلاعات دو برابر یا بیشتر سرعت تولید محتوا داشته‌اند.
وی گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند تولید محتوا بکند، بر اساس اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی در تمام بسترها وارد شده است و امروز تمام تلاش ما این است که ساز و کاری را به وجود بیاوریم که همه در تولید محتوا دخیل بشوند. تولید محتوا برعهده مراکز دانشگاهی و هر مجموعه دانشی دیگری است. مثلا کتاب‌خانه ملی اگر بتواند با تولید محتوا درآمد داشته باشد نگاه متفاوتی به تولید محتوا خواهد داشت.

تکلیف دولت الکترونیک
به گفته وی، دولت الکترونیک بر بستر شبکه ملی اطلاعات در حال اجرایی شدن است و دسترسی آزاد به اطلاعات بر بستر دولت الکترونیک اجرا می‌شود.

فیلترینگ هوشمند چیزی که رمز نیست را فیلتر می‌کند
واعظی گفت: فیلترینگ هوشمند مبحث پیچیده‌ای است که در سه فاز انجام می‌‌شود. حدود ۵ درصد سایت‌هایی که مردم به آن مراجعه می‌کنند محتوای نامناسب دارند و الان فیلترینگ هوشمند ما آن چیزی که رمز نیست را فیلتر می‌کند و غیر از سایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز ورود کرده‌ایم.
واعظی ادامه داد: تلاش ما بر این است که ابتدا از مردم بخواهیم تا فضای مجازی را مانند فضای واقعی حفظ کنند و در همکاری نزدیکی با دستگاه‌هایی که مسولیت محتوا را دارند بتوانیم فضای مجازی را سالم بکنیم.

وی گفت: ما همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم فضای مجازی را سالم کنیم و این دغدغه جدی دولت است. ولی مساله جایی است که برخی از سایت‌ها ۲۰ درصد مطالب خلاف قوانین ما دارند که ما با تلاش سعی داریم از ۸۰ درصد مطالب علمی آن سایت‌ها بدون فیلتر کل سایت استفاده کنیم.


کد مطلب: 45953

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/45953/فیلترینگ-هوشمند-ارتباط-غیر-رمز-فیلتر-می-کند-تولید-محتوای-بومی

ايتنا
  https://www.itna.ir