۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۸
گزارش از نتیجه یک کنفرانس؛

دستاورد حضور بزرگان مخابراتی دنیا در تهران

ایران شاهراه ارتباطی
ایتنا- در پی مذاکرات بسیاری که در حاشیه کنفرانس «کانکت» و نمایشگاه مربوط به آن انجام شد، ۳ سند تفاهم همکاری و قرارداد با اپراتورهای مطرح مخابراتی به امضا رسید.
دستاورد حضور بزرگان مخابراتی دنیا در تهران


بزرگترین اپراتورهای مخابراتی دنیا با حضور در کنفرانس ایران کانکت ۲۰۱۶ تمایل خود را برای همکاری با ایران و سرمایه‌گذاری دربخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان اعلام کردند.


به گزارش ایتنا از مهر، شرکت ارتباطات زیرساخت در روزهای ۱۶ و ۱۷ شهریورماه جاری میزبان نمایندگان بیش از ۲۰۰ شرکت بزرگ بین‌المللی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که این اتفاق در نوع خود بی‌سابقه محسوب می‌شود.

فعالان مخابراتی جهان همه ساله در کشورهای مختلف در قالب کنفرانس ظرفیت (کانکت) گردهم می‌آیند تا برای ایجاد و توسعه ظرفیت‌های ارتباطی جهان به مذاکره بنشینند. این‌بار و پس از حدود ۵ سال رایزنی از طرف ایران، این بازیگران صنعت ICT به تهران آمدند و شرکت ارتباطات زیرساخت موفق به میزبانی این کنفرانس در تهران شد.

در این کنفرانس آنچه که برای شرکت ارتباطات زیرساخت اهمیت داشت، معرفی و شناساندن ظرفیت‌های زیرساختی و ارتباطی ایران به اپراتورهای بین‌المللی بود تا این اپراتورها به نقش ایران به عنوان بازیگر مهم در منطقه پی ببرند.

از آنجایی که هم‌اکنون تمامی ارتباطات پرحجم در دنیا از طریق اپراتورهای مخابراتی اروپایی جابجا می‌شود، تعامل با این اپراتورها در راستای همکاری با ایران، می‌تواند راهگشای برنامه ایران برای رسیدن به هاب ارتباطی منطقه خاورمیانه باشد.

در این زمینه در مراسم افتتاح این گردهمایی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و محمدجواد آذری جهرمی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، با اشاره به ظرفیتهای موجود ایران و نیز موقعیت استراتژیکی که دارد خواستار سپردن مدیریت ترانزیت ارتباطی منطقه خاورمیانه از طریق ایران شدند.

در همین حال و در پی مذاکرات بسیاری که در حاشیه کنفرانس «کانکت» و نمایشگاه مربوط به آن انجام شد، ۳ سند تفاهم همکاری و قرارداد با اپراتورهای مطرح مخابراتی به امضا رسید که می‌تواند ایران را یک گام به اهداف مدنظر خود برای حضور در منطقه نزدیک کند.

کیفیت دسترسی به ارتباطات ۴۰ میلی ثانیه بهبود می‌یابد
در این زمینه محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در منطقه چابهار برای ایجاد هاب ارتباطی منطقه از اپراتورهای بزرگ دنیا خواست تا انتقال مسیر ترافیک شرق به غرب را به ایران بسپارند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد ایران در حوزه ترافیک ارتباطات خاطرنشان کرد: در صورتی که انتقال مسیر ترافیک ارتباطی شرق به غرب دنیا از ایران بگذرد، کیفیت دسترسی به ارتباطات ۴۰ میلی ثانیه بهبود می‌یابد و هزینه دسترسی کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه بیش از یک سوم جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند، اما نیمی از مراکز داده (دیتاسنتر) دنیا در اروپا قرار دارند، خاطرنشان کرد: ظرفیت بالقوه‌ای برای تجارت ترانزیت ارتباطی در آسیا فراهم است که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، این ظرفیت می‌تواند از طریق ایران برای سایر کشورهای منطقه فراهم شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مسیر فیبرنوری که از شرق آسیا آغاز شده و با عبور از باب‌المندب و کانال سوئز به اروپا می‌رسد، مسیری طولانی و هزینه‌بر است که بر کیفیت ارتباطات و میزان قطعی تاثیرگذار است. بر این اساس کشورهای آسیایی به دنبال ایجاد مسیری جایگزین هستند. برای مثال می‌توان به برنامه‌ریزی کشورهای عضو آ سه‌آن با محوریت کره جنوبی اشاره کرد که سبب شده است با ایجاد مسیر دریایی، کیفیت ارتباطات آن منطقه بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه این ظرفیت در خاورمیانه نیز وجود دارد، اضافه کرد: هم‌اکنون تبادل اطلاعات خاورمیانه از طریق اروپا انجام می‌شود که باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت ارتباط‌دهی شده است، اما ایران تصمیم گرفته است با اعلام منطقه چابهار به عنوان هاب ارتباطی منطقه، هزینه اتصال متقابل (اینترکانکشن و لندینگ) را به نزدیک صفر برساند و ارتباطات منطقه را با کیفیت مناسب فراهم کند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه طی سه سال اخیر بالغ بر ۶۰۰ گیگابیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل از طریق ایران انجام شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۷۰ درصد ترافیک عراق، ۳۰ درصد ارتباطات افغانستان و صددرصد ارتباطات آذربایجان و نخجوان از مسیر ایران عبور می‌کند و در صورتی که مسیر ارتباطات شرق به غرب از طریق ایران فراهم شود، شاهد افزایش کیفیت ارتباطات در منطقه خاورمیانه خواهیم بود.

راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه در ایران با همکاری ایتالیا
قرارداد راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات (POP) در حاشیه اجلاس بین‌المللی «ایران‌ کانکت ۲۰۱۶» میان محمدجواد آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و الساندرو تالوتا مدیر شرکت تله‌کام ایتالیا اسپارکل به امضاء رسید.

با امضاء این قرارداد، مقرر شد شرکت ایتال تله‌کام، مرکز تبادل اطلاعات را برای استفاده توزیع‌کنندگان و سرویس‌دهندگان محتوا (CDN) در منطقه خاورمیانه در تهران راه‌اندازی کند. این چهارمین مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه پس از مراکز (POP) امارات، عمان و استانبول خواهد بود.

این قرارداد در پی توافق صورت گرفته در سفر رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات به ایتالیا است و پس از مذاکرات چندین ماهه این قرارداد در کنفرانس کانکت به امضاء رسید.

راه‌اندازی (POP) بین‌المللی در تهران، ایران را به عنوان مرکز بین‌المللی سرویس‌دهی منطقه‌ای معرفی می‌کند و به جای آنکه مسیر ترانزیت ارتباطی کشورهای منطقه به اروپا برود، مستقیم در تهران مدیریت می‌شود و این موضوع افزایش کیفیت و کاهش قیمت سرویس اینترنت را برای خدمات‌دهندگان اینترنت بین‌الملل به همراه خواهد داشت. تا پیش از این کشورهای منطقه برای دریافت ارتباطات مجبور به استفاده از مسیر اروپا بوده‌اند.

راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات در ایران اولین گام به سمت برنامه ایران برای ایجاد هاب بین‌المللی منطقه خواهد بود و ایران امیدوار است زمینه رشد سرویس‌های ویدئویی را با قرار گرفتن (CDN)های منطقه‌ای در منطقه خاورمیانه فراهم کند. براین اساسس ایران در قراردادهای بعدی درصدد جذب (CDN)های بین‌المللی برای استقرار در این مرکز خواهد بود.

ایجاد مسیرهای ارتباطی جایگزین در منطقه با همکاری ترکیه
در ادامه رایزنی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای همکاری با اپراتورهای بزرگ مخابراتی دنیا، در حاشیه کنفرانس بین‌المللی «ایران کانکت ۲۰۱۶» این وزارتخانه با اپراتور «ترکسل» نیز تفاهم کرد.

اپراتور «ترکسل» بزرگترین شرکت مخابراتی ترکیه محسوب می‌شود که به عنوان اپراتور در کشورهایی مانند آذربایجان، قزاقزستان، گرجستان و مولداوی و اوکراین نیز فعالیت دارد.

با گذشت بیش از یک دهه از تلاش ترکسل برای حضور در بازار ایران، این اپراتور با رایزنی‌های انجام شده از سوی ایران، بار دیگر نسبت به همکاری با کشورمان ابراز تمایل کرد.

مدیر‌عامل شرکت ترکسل آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های مشترک با شرکت‌های مخابراتی ایران اعلام کرد و تفاهم‌نامه‌ای نیز بین شرکت ارتباطات زیرساخت ایران و شرکت ترکسل امضا شد.

این تفاهم‌نامه در برگیرنده فرصت‌هایی برای ایجاد مسیرهای جایگزین از منطقه خلیج فارس به ترکیه و سایر کشورها در زمان قطع ارتباط در مسیرهای کانال سوئز و باب‌المندب است. لذا امکان حضور طرف سوم در این مشارکت را فراهم می‌آورد.

تبدیل ایران به هاب ارتباطی منطقه با همکاری آلمان
مقدمات تبدیل ایران به هاب ارتباطی منطقه با هدف اتصال به اپراتورهای مطرح دنیا و استقرار پلتفرم پیرینگ (PEERING ) در کشور، فراهم شد. به نحوی که همزمان با دومین روز از برگزاری همایش «ایران کانکت ۲۰۱۶»، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت دکیکس آلمان با موضوع اتصال ایران به اپراتورهای مطرح دنیا و استقرار «پلت‌فرم پیرینگ» در کشور تفاهم همکاری امضاء کردند.

این تفاهم همکاری بین شرکت ارتباطات زیرساخت ایران و دکیکس آلمان، به منظور افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها برای ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت و همچنین فراهم‌سازی تبدیل ایران به هاب ارتباطی در منطقه امضا شد.

این تفاهم‌نامه شامل دو بخش است که در بخش اول شرکت ارتباطات زیرساخت به مرکز Peering (همتایی) فرانکفورت آلمان متصل می‌شود که در این مرکز ۷۵۳ اپراتور و تأمین‌کنندگان محتوا دنیا به هم مرتبط هستند.

بر اساس این تفاهم‌نامه ایران به بزرگترین تامین‌کنندگان محتوا و اپراتورهای دنیا به صورت مستقل متصل می‌شود؛ این اتصال در گذشته به وسیله کشورهای همسایه به وجود می‌آمد و هم‌اکنون با اجرای این طرح، هزینه ارتباطات برای کاربران ایرانی کاهش می‌یابد.

بخش دوم این تفاهم‌نامه نیز به این صورت است که شرکت دکیکس آلمان پلتفرمی از Peering را در ایران مانند فرانکفورت آلمان راه‌اندازی می‌کند تا این مرکز نیز در ایران بتواند به اپراتورهای مطرح منطقه وصل شود و زمینه تبدیل شدن کشورمان به هاب منطقه را فراهم کند.

ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه نیازمند مقدماتی است که پلت‌فرم مذکور یکی از پیش نیازها برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه تولید و دسترسی به محتوای بین‌المللی به حساب می‌آید.

در راستای این قرارداد (استقرار پیرینگ بکیت) به کاربران و تولیدکنندگان محتوا اجازه داده می‌شود تا تبادل مستقیم با تامین‌کنندگان محتوای بین‌المللی با قیمت ارزان و کیفیت بالا داشته باشند.
کد مطلب: 45308
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام