۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۳
تقی‌پور در همایش ژئوپلتیک فضای مجازی:

اولین آزمایش عملی آمریکا در بحث قدرت سایبری علیه انقلاب اسلامی بود

ایتنا- قدرت سایبری می‌تواند با هزینه پایین‌تر بدست آمده و تسلطی در عرصه‌های فیزیکی و حتی عرصه‌هایی همچون اقتصادی و فرهنگی داشته باشد.
اولین آزمایش عملی آمریکا در بحث قدرت سایبری علیه انقلاب اسلامی بود


وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که «ایجاد و توسعه داعش بدون قدرت سایبری امکان‌پذیر نبود» گفت: این موضوع ناشی از تهدیدات نرم فضای سایبری است که رئیس‌جمهور آمریکا اولین آزمایش عملی از این نوع تهدیدات را علیه انقلاب اسلامی در فتنه ۸۸ انجام داد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، رضا تقی‌پور در همایش ژئوپلتیک فضای سایبر با بیان این‌که «فضا و قدرت سایبری مفهوم جدیدی است»، گفت: فضای سایبری اعمال قدرت در ابعاد مختلف را پیچیده کرده که به تبع آن شاهد پراکندگی قدرت خواهیم بود. حتی می‌توان گفت که ویژگی‌های فضای سایبری باعث کاهش تفاوت قدرت میان بازیگران جهانی شده و قدرت‌های بزرگ قادر به سلطه و تسلط به فضای مجازی به اندازه سلطه به حوزه‌های دیگر همچون دریا و هوا نیستند.

وی گفت: قدرت سایبری می‌تواند با هزینه پایین‌تر بدست آمده و تسلطی در عرصه‌های فیزیکی و حتی عرصه‌هایی همچون اقتصادی و فرهنگی داشته باشد، ولی بطور کلی قدرت سایبری حداقل در دو عرصه ایجاد پیامدها و نتایج مطلوب در فضای سایبری و ابزاری برای ایجاد و تولید نتیجه مطلوب در حوزه‌های دیگر و خارج از فضای سایبری موثر است.

وی با بیان این‌که «در سال ۲۰۰۹ قدرت سایبری به عنوان مولفه جدیدی در کنار ۴ عرصه زمین، دریا، هوا و فضا توسط رئیس‌جمهور آمریکا به کار گرفته شد» گفت: آقای اوباما اولین آزمایش عملی از قدرت سایبری را علیه انقلاب اسلامی انجام داد که فعالیت آمریکا در بحث فتنه ۸۸ از طریق ساماندهی سایبری در این حوزه مشخص است.

این عضو شورای عالی فضای مجازی با این توضیح که «جغرافیای فضای سایبری بسیار آسان‌تر از جغرافیای واقعی قابل تغییر است» گفت: مرزهای فضای سایبری با خاموش کردن یک سوئیچ کاملا تغییر پیدا می‌کند از طرف دیگر در فضای سایبری تعداد بازیگران کم و آسانی ورود به جنگ در کنار فرصت پنهان‌سازی باعث می‌شود که دستیابی به معیار تسلط کامل در فضای سایبری بسیار دشوار باشد بطوری که تاکنون در جنگ‌های سایبری همچون حمله به گرجستان و ویروس استاکس‌نت هیچ دادگاهی نتوانسته حکم قطعی صادر کرده و افرادی را محکوم کند.

وی افزود: البته درباره ویروس اسکاتس نت مقامات عالی‌رتبه با محکوم کردن حمله رخ داده به ایران از عملکرد مسئولان انتقاده داشته و مطرح کردند که مسئولان در این‌باره کوتاهی کرده و باید علیه این حمله در مجامع بین‌المللی شکایت کنند.

وی با اشاره به خسارات وارد شده از حملات سایبری گفت: گروه‌های سایبری مجرمانه معتقدند در سال ۲۰۰۸ یک تریلیون دلار اموال را به سرقت برده. یک شبکه سایبری چینی به نام اشباح متشکل از ۱۲۹۵ رایانه دولتی در ۱۰۳ کشور تشکیل شده که حدود ۳۰ درصد از منابع دولتی این کشورها را هدف قرار می‌دهد. این نمونه‌ها حاکی از تهدیدات ناشی از فضای سایبری است که باید با آن مقابله شود.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که «در دهه پیش رو جنگ و تروریست تهدیدات بزرگ جامعه بین‌المللی خواهد بود» گفت:‌ گروه‌های تروریستی به دنبال سلطه بر فضای مجازی هستند نمونه آن داعش است که تولید و توسعه داعش بدون قدرت سایبری امکان‌پذیر نبود. روند شکل‌گیری داعش از سربازگیری، اداره و جنگ روانی در این فضا همزمان با حجوم زمینی و فیزیکی انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به تهدیدات نرم ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی گفت: این تهدیدات نرم مشخصا در مورد ایران در فتنه ۸۸ رخ داد به طوری که به تعبیر آن‌ها با استفاده از توئیتر و فضای ایجاد شده به دنبال تحرکاتی برای تغییر حکومت در جمهوری اسلامی بودند که این کار را نمی‌توانستند با تحریم و تهدید انجام دهند ولی جمهوری اسلامی در مقابل آن‌ها ایستاد.
کد مطلب: 45303
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
اگر در مراکز حساس کامپیوتر و سخت افزار و نرم افزارش را از صفر خودمان بومی اختراع نکنیم کماکان صدمه پذیر باقی خواهیم ماند. رسیدن به تکنولوژی ساخت کامپیوتر و سیستم عاملش از صفر تا 100 هم تقریبا 50 سال زمان نیاز دارد که به نظر من همین امروز هم شروع کنیم، 50 سال دیگر میتوانیم یک ابر قدرت باشیم وگرنه تا وقتی محصولاتمان را آنها بسازند، راهی برای دفاع مطلق وجود ندارد و حتی از سیستم های ایزوله هم جاسوسی میکنند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام