کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مزایای فناوری Blockchain

13 شهريور 1395 ساعت 15:36

ایتنا – این فناوری در اصل، یک روش رمزنگاری برای توزیع داده‌ها و ثبت تراکنش‌هاست.




فناوری Blockchain امکان نگهداری توزیعی داده‌های رمزنگاری شده را فراهم می‌سازد و بهترین شکل از همکاری در ذخیره‌سازی ابری را به ارمغان می‌آورد.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از computerweekly با توجه به اینکه بیت‌کوین(ارز رمزنگاری شده آنلاین) فرزند فناوری بلاک‌چین است، جای شگفتی نیست که بخش زیادی از هیاهویی که بر سر این فناوری وجود دارد – و نیز در واقع بخش بزرگی از کاربرد بلاک‌چین –بر سیستم‌های تراکنش و حوزه‌های مرتبط همچون فاکتوربندی و گزارش مالیاتی متمرکز باشد.

با این وجود، کاربردهای بلاک‌چین فراتر از این موارد هستند. این فناوری در اصل، یک روش رمزنگاری برای توزیع داده‌ها و ثبت تراکنش‌هاست. باید گفت قدرت بلاک‌چین نه‌تنها در توان بالای آن در رمزنگاری، بلکه در این است که در سرتاسر زنجیره‌ای از کامپیوترها خود را توزیع می‌کند و بدین‌ ترتیب حمله به آن، بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود.

باید گفت بلاک‌چین یک پایگاه داده توزیعی به شکل استروئیدهاست؛ به بیان دقیق‌تر، یک طرح ذخیره دنباله‌ای خودتأییدکننده (self-verifying) که می‌توان از آن برای ثبت‌ و ضبط تراکنش‌ها، بررسی هویت، مذاکره و انعقاد قرارداد و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. بنابراین از فناوری بلاک‌چین در تعدادی از پایگاه‌های داده تکراری (replicated) و پروژه‌هایی از این دست استفاده شده است. برای مثال، Acronis (شرکت ذخیره‌سازی اطلاعات و متخصص در تهیه نسخه پشتیبان) از آن استفاده کرده تا نشان دهد داده‌های ذخیره شده مورد سوءاستفاده قرار نگرفته‌اند.

از دیدگاه هزینه، باید گفت فناوری آکرونیس تنها بخش‌هایی از بلوک‌های داده‌ها را ذخیره می‌کند. در واقع، هرچند آکرونیس می‌تواند تمام اطلاعات را ذخیره نماید، اما بنابر گفته سرگئی بلوسوف (مدیرعامل آکرونیس)، این کار بسیار هزینه‌بر است و بخش‌های ذخیره شده که رمزنگاری و توزیع شده‌اند، برای تأیید بلوک‌های داده‌ها کافی هستند.


بلاک‌چین تنها به ذخیره‌سازی داده‌ها به شکل توزیعی و رمزنگاری شده نمی‌پردازد و در واقع هم‌اکنون طرح‌های دیگری هم هستند که همین کار را انجام می‌دهند. در واقع، آنچه که بلاک‌چین را متمایز می‌سازد، این است که این فناوری کار ذخیره‌سازی داده‌ها را از طریق زنجیره‌ای دنباله‌ای انجام می‌دهد که در آن، هر بلوک شامل یک بخش کریپتوگرافیک از بلوک قبلی در زنجیره است. این کار باعث می‌شود تا بلوک‌ها به هم پیوند داشته باشند و بدین‌ترتیب شاهد یک تراکنش تمرکززدایی شده خواهیم بود.

تمام نسخه‌ها و ویرایش‌های بلاک‌چین چیزی فراتر از پایگاه‌های داده توزیعی دنباله‌ای ایمن هستند. این نسخه‌ها از قابلیت ساده‌سازی و اتوماسیون بسیاری از تراکنش‌ها برخوردارند و می‌توانند همکاری را برای افراد و سازمان‌ها، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر نمایند.

همچنین، بلاک‌چین عقیده سنتی مبنی بر اینکه ذخیره‌سازی باید متمرکز بوده و از مالکیت برخوردار باشد تا قابل اطمینان تلقی گردد را به چالش می‌کشد. بنابراین، طبیعی است که بسیاری از افراد و سازمان‌ها تا مدت‌ها در برابر آن از خود مقاومت نشان دهند؛ خواه افراد در بخش مالی، ذخیره‌سازی داده‌ها؛ در بخش عمومی یا در بخش خصوصی.
 


کد مطلب: 45119

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/45119/مزایای-فناوری-blockchain

ايتنا
  https://www.itna.ir