کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سامانه تفکیک ترافیک استفاده کاربران از شبکه ملی ایجاد می‌شود

خبرگزاری مهر , 10 شهريور 1395 ساعت 10:12

ایتنا- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نحوه استفاده کاربران از شبکه ملی اطلاعات و نیز چگونگی اطلاع از تفکیک ترافیک ارتباطات داخلی و خارجی توضیح داد.





به گزارش ایتنا از مهر، نصرالله جهانگرد در مورد تفکیک ترافیک ارتباطی کاربران در شبکه ملی اطلاعات با اینترنت بین‌الملل، اظهار داشت: در هفته جاری سامانه تفکیک ترافیک ارتباطی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات توسط اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت راه اندازی می‌شود.


وی گفت: اپراتورهای اینترنتی از این هفته باید نحوه تفکیک و تعیین چگونگی استفاده کاربران از شبکه ملی اطلاعات و میزان ترافیک داخلی و خارجی آنها را بر روی سامانه اطلاع رسانی خود (داشبود اطلاع رسانی آنلاین ترافیک) اعلام کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در بحث استفاده از شبکه ملی اطلاعات، کاربران نمی توانند به صورت دقیق تشخیص دهند که در چه مواقعی از این شبکه و در چه زمانی از اینترنت استفاده می کنند، ادامه داد: این موضوع از سوی سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی پایش می شود و اپراتورهای اینترنتی نیز با راه‌اندازی سامانه آنلاین، میزان ترافیک داخلی و خارجی کاربران را اعلام خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی اپراتورهای اینترنت هم اکنون نیز این تفکیک را انجام داده اند اضافه کرد: حتی یکی از شرکتها برگشت مبلغ به مشتری خود داشته است. چرا که برای مثال، میزان ترافیک مصرفی کاربر در داخل بیشتر بوده و اپراتور باید ما به التفاوت استفاده از پهنای باند بین‌الملل را با شبکه ملی اطلاعات، به کاربر پرداخت می کرد. در این زمینه رگولاتوری نیز به این موضوع نظارت می‌کند.

هیچ مانعی برای ارتباط بین‌الملل در اینترنت وجود ندارد
جهانگرد در پاسخ به سوال دیگری، در مورد مزایای شبکه ملی اطلاعات برای کاربران اینترنت خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات در اغلب کشورهای توسعه یافته وجود دارد. تعریف این شبکه در حوزه اینترنت درست مانند این است که شبکه تلفن در کشور وجود دارد و کاربران می‌توانند هم شماره بین‌الملل را با آن بگیرند و هم تماس داخلی داشته باشند.

وی ادامه داد: به محض اینکه کاربر در کامپیوتر خود آدرس مورد نظر خود را وارد می کند، معلوم می شود که این ترافیک باید در داخل کشور باشد یا بیرون از ایران و چنانچه در داخل باشد، بر روی شبکه ملی اطلاعات مدیریت می شود. شبکه ملی اطلاعات این اجازه را می دهد که ذخیره و بازیابی اطلاعات در سطح جغرافیای کاربر، تشخیص داده شده و نزدیکترین مسیر انتخاب شود. این موضوع سرعت و دسترسی به دیتا را بهتر کرده و قیمت را کاهش می دهد.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: با این وجود کاربر به صورت همزمان هم می تواند آدرس در سطح بین الملل را جستجو کرده و از ارتباطات بین الملل استفاده کند و هم در استفاده از سایتهای داخلی، از ترافیک داخلی بهره ببرد.

وی با تاکید براینکه هیچ مانعی برای ارتباط بین الملل در اینترنت وجود ندارد و شبکه ملی اطلاعات اجازه می دهد که بتوانیم در ایران، ترافیک اینترنت را مدیریت و پشتیبانی کنیم گفت: در شبکه ملی اطلاعات ارتباطات با کیفیت بهتر در داخل و نیز تداوم ارتباطات در سطح بین الملل را از طریق دروازه های ورودی خواهیم داشت. از سوی دیگر، در صورتی هم که صدمه ای در ارتباطات بین الملل به دلیل مسائلی چون هک و حملات سایبری ایجاد شود، شبکه داخلی حفاظت شده و امن است و می تواند ارتباطات خود را داشته باشد و صدمه ای به آن وارد نخواهد شد.

ارتباط میان شبکه ملی اطلاعات و اینترنت جهانی کاملا پیوسته است
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه ارتباط میان شبکه ملی اطلاعات و اینترنت جهانی کاملا پیوسته بوده و این دو شبکه در درون هم هستند، ادامه داد: از نظر اقتصادی نیز انتقال این حجم ترافیک دیتا به داخل کشور و نیز انتقال میزبانی سایت‌ها به داخل، کاهش قیمت شبکه انتقال را به همراه خواهد داشت و کاربر می‌تواند برای مثال یک فیلم و یا یک فایل را سریعتر، با کیفیت بهتر و قیمت ارزان تر در اختیار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در فازهای بعدی مراحل تکاملی افزایش منابع و سرمایه گذاری‌ها و نصب تجهیزات بهتر را برای این شبکه خواهیم داشت، ادامه داد: فعالیت شبکه سازی پدیده جدیدی نیست که امروز آن را کلید بزنیم تا افتتاح شود. بلکه هر تکه که به وجود آمده را ما نصب کردیم و هم اکنون زیربار آمده است.

جهانگرد با بیان اینکه اقداماتی مانند راه اندازی کپی سرور جهانی در ایران، مرکز تبادل ترافیک و مراکز توزیع محتوا از جمله پازلهای آماده سازی شبکه ملی اطلاعات بوده که چندین ماه پیش شروع به کار شده است، تصریح کرد: هم اکنون می توانیم بگوییم که پیکربندی شبکه ملی اطلاعات کامل است اما در خلال این نیز هر تکه که به زیربار رفته است شاهد بهبود کیفیت بوده ایم.

وی به مقررات گذاری در حوزه قیمت و کاهش هزینه دسترسی به اینترنت اشاره کرد و گفت: سال ۹۲ این حجم ترافیک دیتا در سراسر کشور در اختیار کسی نبود و هم اکنون می توان با موبایل در هر شهر، به راحتی از دیتای در حال حرکت و حتی ویدیو استفاده کرد. با این وجود پیش بینی می کنیم به زودی حجم داده هایی که در داخل کشور مبادله می شود کاهش قیمت بیشتری نیز خواهد یافت.

همه ارتباطات ایران روی شبکه ملی اطلاعات است
معاون وزیر ارتباطات در مورد اینکه چند درصد ارگان‌ها به شبکه ملی وصل شده‌اند نیز گفت: همه ارگان‌ها روی شبکه ملی هستند و برای شبکه اختصاصی خود از این شبکه استفاده می‌کنند. برای مثال شبکه بانکی یک ظرفیتی از شبکه ملی اطلاعات می گیرد و غیر از آن نیز، یک لایه روی اینترنت می گذارد که مردم با آن تماس بگیرند. اما در بخش های دیگر که ارتباطات داخلی است، از شبکه ملی استفاده می کند. این موضوع برای شبکه سلامت، شبکه دولت، درگاه پلیس و سایر درگاههای خدماتی نیز صادق است.

وی افزود: طراحی شبکه اختصاصی دستگاه‌ها و ارگان‌ها به این معنی است که این سازمان‌ها در ضوابط داخلی خود به شبکه ملی متصل هستند و در بخش‌هایی که با مردم باید در تعامل باشند از اینترنت بهره می برند. به طور کل می‌توان گفت که هم اکنون همه ارتباطات ایران روی شبکه ملی اطلاعات است.

جهانگرد در مورد نرخ دسترسی به اینترنت در شبکه ملی اطلاعات گفت: پهنای باند به صورت آزاد و براساس نرخ های مصوب رگولاتوری در اختیار کاربران قرار دارد و کاربر با هر قیمتی که بخواهد می‌تواند با شرکت‌های اینترنتی قرارداد ببندد.


کد مطلب: 45103

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/45103/سامانه-تفکیک-ترافیک-استفاده-کاربران-شبکه-ملی-ایجاد-می-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir