۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۳
وزیر ارتباطات اعلام کرد

شرط فعالیت شبکه‌های مجازی خارجی در ایران

ایتنا- واعظی: قیمت هر گیگ اینترنت ۲۹۵۰ تومان است که با ۹ درصد ارزش افزوده ۳۲۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار خواهد گرفت.
شرط فعالیت شبکه‌های مجازی خارجی در ایران


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تمام مسایل شبکه‌های مجازی در داخل باشد تا اطلاعات مصرف‌کنندگان در کشور باقی بماند، گفت: شبکه‌های مجازی خارجی می‌توانند در کشور فعالیت کنند به شرط اینکه سرورهایشان در داخل کشور باشد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمود واعظی در جمع خبرنگاران، درباره گوشی‌های قاچاق، اظهار کرد: تعداد گوشی‌های موبایل و تبلت که در طول سال قاچاق می‌شوند بسیار زیاد است و می‌توان گفت ۷۰ تا ۷۵ درصد گوشی‌هایی که در ایران استفاده می‌شوند قاچاق هستند. در جلسه‌ای تصمیم‌گیری شده است که این موضوع سازمان‌دهی شود. قرار است وزارت ارتباطات با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و سازمان مبارزه با قاچاق فعالیت‌هایی را پیرامون موضوع قاچاق انجام دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مخاطبان این موضوع استفاده‌کنندگان گوشی نیستند بلکه مخاطبان قاچاقچیان تلفن همراه هستند.

واعظی به موضوع جذب سرمایه در حوزه ICT اشاره کرد و گفت: سیاست دولت توسعه است و فکر می‌کنیم توسعه می‌تواند باعث رونق اقتصادی و اشتغال شود. یکی از بخش‌هایی که به استقبال این سیاست دولت رفته است، ICT است. شرکت‌های بزرگ اینترنتی و مخابراتی پس از برجام اقبال بسیار خوبی برای همکاری با بخش خصوصی از خود نشان داده‌اند.

وی اضافه کرد: ۱۴.۵ درصد برنامه پنجم توسعه در دولت قبل انجام شده بود در حالی که با روی کار آمدن دولت جدید و در ۲.۵ سال باقیمانده برای تحقق برنامه پنجم توسعه حدود ۸۵ درصد باقی مانده بود. با وجود این موضوع هر آنچه برعهده وزارت ارتباطات بود در زمان خود محقق شد. برای برنامه ششم نیز برنامه‌های متعددی وجود دارد. در برنامه ششم توسعه برای اولین‌بار ICT دارای سرفصل شده است و جایگاه ICT بسیار جدی در برنامه ششم قرار گرفته است. از ابتدای دولت تدبیر و امید نیز ICT به عنوان پیشران توسعه در نظر گرفته شد.

افزایش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهم بازار ICT
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سهم بازار ICT در حال حاضر ۳۹ هزار میلیارد تومان است، گفت: قرار است این میزان به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تا پایان دولت افزایش یابد. همچنین ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در حوزه ICT ایجاد شود. در مدار قرار دادن دو ماهواره ملی مخابراتی و سنجش از راه دور نیز در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

واعظی ادامه داد: تمام روستاها و مناطق کشور باید بتوانند براساس شبکه ملی اطلاعات کل کشور به اینترنت پرسرعت متصل شوند.

وی افزود: پس از نگرانی‌هایی که مقام معظم رهبری در ارتباط با تولید محتوای فاخر داشتند و با توجه به اینکه مخاطب ایشان تمام بخش‌های کشور هستند، ما نیز به عنوان بخشی که شبکه انتقال و پهنای‌باند در اختیارش است وارد عمل شدیم و کارگروهی را تشکیل دادیم و تمام فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی را احصا کردیم و همچنان در این زمینه در حال فعالیت هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعداد جوانانی که تولید نرم‌افزار می‌کنند در کشور رو به افزایش است، اضافه کرد: از ابتدای فعالیت دولت مردم از ۱۰ درصد محتوای داخلی استفاده می‌کردند، اما امروز این میزان به ۴۱ درصد افزایش یافته است. تلاشمان این است که تا پایان دولت استفاده از محتوای داخلی توسط مردم به ۵۰ درصد برسد.

واعظی اظهار کرد: در ارتباط با شبکه‌های مجازی بررسی‌هایی را انجام داده‌ایم و اولویت‌هایی را مشخص کرده‌ایم. اولویت اولمان این است که همه مسایل شبکه‌های مجازی در ایران باشد تا اطلاعات مصرف کنندگان و مردم در کشور باقی بماند. شبکه‌های خارجی می‌توانند در کشور فعالیت کنند به شرط اینکه سرورهایشان در داخل کشور باشد. آن دسته از شبکه‌ها که مقررات و قانون کشورمان احترام بگذارند برایمان محترم شمرده خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه دولت بنایی بر ساخت شبکه‌های اجتماعی ندارد، ادامه داد: در کشور باید دانشگاهیان و بخش خصوصی وارد این قضیه شوند. هر دانشگاهی در ایران که بتواند برای شبکه‌های اجتماعی پلت فرم بنویسد، یک تا دو میلیون مخاطب را ساپورت کند از طرف وزارت ارتباطات حمایت مالی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون مسائل به وجود آمده در مورد ایران کانکت، اظهار کرد: از گذشته شرکتی به نام "یورو مانی" کار تدارکات این بخشنامه را انجام می‌داد. در رابطه با ایران نیز با هماهنگی وزارت خارجه و وزارت اطلاعات هماهنگی‌هایی انجام شد. اینکه شرکت‌های بزرگ دنیا به ایران می‌آیند و با هم مذاکره می‌کنند و همچنین فرصتی برای شرکت‌های ایرانی برای انجام مذاکرات انجام خواهد شد باید به صورت مثبت نگاه شود، اما متأسفانه برخی خبرگزاری‌ها همچنان منفی نگاه می‌کنند.

واعظی پیرامون اینترنت اصفهان گفت: تمام مسائل مربوط به اینترنت در استان اصفهان به بخش خصوصی واگذار شده است و ما امروز به تمام مسؤولان بخش خصوصی پیرامون مشکلات اینترنت در استان تذکر خواهیم داد.

وی پیرامون سرانجام بازی پوکمون‌گو که مورد سؤال خبرنگار بود، افزود: این بازی در کارگروه تعیین مصادیق بررسی و جلوی آن گرفته شده است. این بازی مشکلاتی برای فردی که این بازی را انجام می‌دهد ایجاد خواهد کرد. گرفتاری‌های بسیاری هم از نظر روانشناسی و از نظر امنیتی در این بازی وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قیمت هر گیگ اینترنت ۲۹۵۰ تومان است که با ۹ درصد ارزش افزوده ۳۲۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار خواهد گرفت. مالیات بر ارزش افزوده ربطی به مخابرات ندارد.
کد مطلب: 44935
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام