۲
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۷

درآمد مخابرات به کجا می‌رود ؟

ایتنا - شرکت مخابرات ایران تنها در یک سال به اندازه بودجه چند وزارتخانه سرمایه‌گذاری کرده است.
درآمد مخابرات به کجا می‌رود ؟


پس از مدت‌ها انتشار اخبار رسمی و غیررسمی، سرانجام در میانه مرداد ماه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد تعرفه‌های جدید تلفن ثابت از ابتدای این ماه اعمال خواهند شد. تعرفه‌هایی که تأثیر چندانی برسبد هزینه‌های خانوار نداشته و نمی‌توان گفت قبض ۵ هزار تومانی، فشاری بر اقتصاد خانواده وارد می‌کند.


به گزارش ایتنا از ایران‌آنلاین، اما در طرف مقابل، شرکت مخابرات ایران می‌تواند امیدوار باشد بخشی از مشکلات اقتصادی خود در زمینه تلفن ثابت را به این وسیله جبران کند، مشکلاتی که ریشه اصلی آنها در ثابت ماندن ۱۳ ساله تعرفه‌ها است.

تا دو دهه پیش، سرعت تغییرات در دنیای ارتباطات به گونه‌ای بود که می‌شد با یک سرمایه‌گذاری متوسط، یک شرکت مخابراتی را برای چندین سال به روز نگه داشت، اما در سال‌های اخیر شرایط به کلی تغییر کرده است. در حالی که هنوز نسل ۴ تلفن همراه در دنیا همه‌گیر نشده، نسل ۵ در حال ورود است.

در زمینه ارتباطات ثابت نیز شرایط به گونه‌ای است که با اندکی غفلت، تلفن ثابت به سرنوشت تلگراف دچار می‌شود. امروز در تمامی کشورهای دنیا آمار استفاده از تلفن ثابت رو به کاهش است و اپراتورها تلاش می‌کنند میان شبکه ثابت و تلفن ثابت، تمایز ایجاد کنند. این ایجاد تمایز نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید دارد.

IP Base شدن شبکه دیگر یک انتخاب یا فرصت نیست، یک اجبار است. همچنین سرمایه‌گذاری روی فیبر نوری نیاز امروز و آینده محسوب می‌شود. این درست است که در کشور هنوز در زمینه IPTV‌ و نظایر آن اقدامی انجام نشده اما روند فناوری به سمتی است که دیگر پهنای باند حداکثر ۲ مگابیت بر ثانیه جوابگوی نیازها نیست.این وضعیت ایجاب می‌کند شرکت مخابرات ایران سرمایه‌گذاری عظیمی روی تجهیزات پسیو و اکتیو داشته باشد.

اما منابع این سرمایه‌گذاری باید از کجا تأمین شود؟ شاید لازم باشد برای پاسخ به این سؤال ابتدا رقم‌های مورد نیاز را بررسی کنیم.

رقم سرمایه‌گذاری شرکت مخابرات ایران در سال ۹۴ در بخش‌های مختلف، ۳ هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان و در ۶ سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است. برای درک بهتر این رقم، کافی است آن را با کل بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مجموع هزینه جاری و عمرانی) در سال‌جاری مقایسه کنیم که رقمی حدود ۳۷۴ میلیارد تومان است. بدین ترتیب شرکت مخابرات ایران تنها در یک سال به اندازه بودجه چند وزارتخانه سرمایه‌گذاری کرده است و تازه این رقم، کافی نیست و نیاز به صرف هزینه بیشتری وجود دارد.
با مقایسه اعداد فوق، دلیل درخواست شرکت مخابرات ایران برای تعدیل تعرفه‌ها و محل صرف درآمدهای حاصل از این تعدیل نیز مشخص می‌شود.

شرکت مخابرات ایران درآمدهای حاصل از تعدیل تعرفه‌ها را صرف توسعه و به روزرسانی شبکه ثابت خواهد کرد. به عبارتی این شرکت در ۵ سال آینده ۷۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند. این موضوعی است که در اسناد و برنامه‌های این شرکت دیده می‌شود، اما اگر چنین قصدی هم وجود نداشت، اجبار فناوری راه دیگری باقی نمی‌گذاشت.

منبع: ایران
کد مطلب: 44770
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
نمیدونیم کجا میره، اما میبینیم که هیچ مقدارش رو صرف توسعه و ارتقاء خدمات خود نمیکنند. دلیلی هم نداره بخوان این کارو بکنن. رقیبی دارند که ازش عقب بیفتن؟ حکایت تولید کنندگان خودروی داخلی است که در نبود رقیب ارابه مرگ از جنس مفرغ مچاله شونده تولید میکنند و با قیمت‌های گزاف به مردمی که هیچ گزینه دیگه‌ای ندارند قالب میکنند.
feedback
وقتی یک شرکت رقیب نداشته باشد، می شود بهترین! اولین! برنده ترین!

به قول ... برای خودتان هورا نکشید!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام