۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴

درباره اینترنتی که بالاخره ارزان شد

ایتنا- طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت ملزم به اعمال تعرفه‌های جدید هستند.
درباره اینترنتی که بالاخره ارزان شد


کاهش تعرفه و قیمت اینترنت بالاخره پس از مدت‌ها، از اول مرداد به صورت رسمی شکل اجرایی به خود گرفته است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، تلاش برای کاهش قیمت اینترنت در ایران در شرایطی است که کارشناسان عقیده دارند اکنون بحث فروش پهن‌باند در برخی کشورها به سمت رایگان‌ شدن می‌رود و هزینه دسترسی به پهنای‌باند اینترنت در اکثر کشورها در حال کاهش است و درآمد اپراتورها در دنیا به سمتی می‌رود که براساس ارائه‌ خدمات حاصل شده باشد و نه فروش پهنای‌باند، در حالی که پهنای‌باندی که در ایران در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌گیرد قیمتی گزاف و غیرمنطقی دارد.

محمدجواد جهرمی - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت - در این‌باره گفته است: با راه‌اندازی مرکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات، یکی از موضوعات اصلی که موجب تمایز این شبکه با شبکه بین‌المللی اینترنت می‌شود، بحث تعرفه دسترسی خواهد بود. این تفاوت قیمت نیز جهت ملموس‌تر شدن فعالیت‌های شبکه ملی اطلاعات است. همچنین شرکت‌های مختلفی که نسبت به عقد تفاهم‌نامه اقدام کرده‌اند تعرفه خود را برای محتوای داخلی تا حدود ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

و به گفته ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی- در ماه خرداد، هزینه دسترسی به محتوای داخلی تا حدود یک دوم کاهش یافته است و او همچنین از رسیدن به کاهش چهار برابری هزینه دسترسی به محتوای داخلی اینترنت تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار کرد با دسترسی به شبکه ملی اطلاعات، سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت افزایش خواهد یافت.

همچنین آذری جهرمی با اشاره به مصوبات اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در شبکه انتقال لایه ۲ تا ۸۴ درصد، در شبکه انتقال لایه ۳ تا ۷۲ درصد و در سرویس اینترنت هم نزدیک به ۴۰ درصد کاهش قیمت داده است. تا پیش از این مردم برای استفاده از اینترنت داخلی قیمت عادی می‌دادند اما اکنون حتی اگر قیمت هر گیگا بایت ۳۶۰۰ تومان باقی بماند، کاربر داخلی می‌تواند به ازای این یک گیگ، دو گیگ اینترنت داخلی رایگان استفاده کند.

علی‌اصغر عمیدیان - رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و ارتباطات رادیویی- نیز از کاهش تعرفه‌ استفاده از هر کیلوبایت داده تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های دائمی از ۰.۵ به ۰.۴ ریال خبر داده و درباره هزینه‌های دسترسی به اینترنت ADSL نیز گفت که با مصرف بیش از ۲ گیگابایت به صورت ماهانه، حداقل ۱۶ درصد کاهش تعرفه خواهیم داشت که این کاهش در بعضی موارد به ۳۰ درصد هم می‌رسد. البته به نظر می‌رسد در حال حاضر سقف تعرفه مجاز اپراتورها در زمینه دیتای همراه در سیم‌کارت‌های اعتباری از ۰.۷۵ ریال به ۰.۶ ریال برسد.

از سوی دیگر جهرمی درباره قیمت اینترنت می‌گوید: در خصوص قیمت مدل تعرفه‌ای بنا بر مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات اصلاح شده، به گونه‌ای که قیمت سرویس‌های داخلی و استفاده از شبکه ملی اطلاعات یک سوم سرویس اینترنت بین‌الملل محاسبه شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز معتقد است با دسترسی به شبکه ملی اطلاعات، سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت افزایش خواهد یافت و استفاده از این شبکه تعرفه ارزان‌تری را برای محتوای داخلی به همراه خواهد داشت.

اما وزیر ارتباطات در جلسه‌ای که در مجلس حضور یافته بود، با اشاره به کاهش بین ۱۸ تا ۳۰ درصد هزینه‌ اینترنت، اظهار کرده بود: وزارت ارتباطات به تازگی تصمیم گرفته است هزینه‌ اینترنت بسته به حجم پهنای‌باند کاهش یابد و طبیعتا افرادی که از پهنای‌باند داخلی استفاده کنند هزینه کمتری می‌پردازند.

همچنین صادق عباسی شاهکوه -معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به تعرفه‌گذاری‌های جدید صورت گرفته در مصوبه ۲۳۷، بیان کرده بود: با تصویب این قانون مصرف داخلی کاربر به طور جداگانه محاسبه می‌شود تا مشترک بداند به چه شکل از اینترنت استفاده می‌کند. در تمام دنیا نیز سهمی برای حجم کف فعالیت‌های اینترنتی در نظر گرفته می‌شود که این رقم در خصوص سرویس‌های داخلی حدود دو برابر است و به دنبال اجرایی شدن این مصوبه حدود ۲۰ درصد در اینترنت آزاد موبایل و ADSL کاهش تعرفه ایجاد می‌شود.

بنابراین مطابق با مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و ارتباطات رادیویی، تعرفه سرویس اینترنت پرسرعت غیرحجمی کاهش یافته و کامران کاظمی - معاون تجاری شرکت مخابرات استان تهران – نیز با بیان اینکه این مصوبه در راستای کاهش هزینه سرویس اینترنت پرسرعت غیرحجمی و جایگزین نامحدود اعلام شده است، گفت: تغییر قرارداد سرویس غیرحجمی از اول مرداد ماه سال ۱۳۹۵ اجرا شده است.

بدین‌ترتیب این تغییر تعرفه در قالب جدولی از ترافیک ۱۷ گیگابایت با سرعت یک مگابیت به مبلغ ۲۵ هزار تومان تا ترافیک ۵۰ گیگابایت با سرعت ۸ مگابیت و به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان مطرح شد و همچنین مشترکین می‌توانند هر گیگابایت ترافیک اضافه را با پرداخت مبلغ ۱۵ هزار ریال خریداری کنند.

آذری جهرمی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته بود: ما در تغییرات جدید ۸۴ درصد قیمت انتقال و ۴۲ درصد قیمت اینترنت را کاهش داده‌ایم. همچنین پرداخت SLA یکی از مطالبات مردم و رسانه‌ها بوده که اکنون با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و مدارک آن نیز تحویل سازمان تنظیم‌مقررات ارتباطات داده شده تا بررسی شود.

او درباره قیمت اینترنت می‌گوید: قبول داریم قیمت‌های ما با قیمت‌های جهانی فاصله دارد و شاید قیمت اینترنت ما پنج برابر اروپا باشد، اگرچه ایران از نظر تعرفه‌ اینترنت موبایل چهارمین کشور ارزان دنیا محسوب می‌شود، اما اکنون مدل قیمت‌گذاری ما به دنیا نزدیک شده است و در رتبه‌های جهانی شاید بیش از ۷۰ تا ۸۰ رتبه جایگاه ایران دستخوش تغییر شده باشد. البته قیمت در این حوزه به طور مستقیم به اندازه بازار بستگی دارد و هرچه اندازه بازار ما بزرگ‌تر باشد، تعرفه‌های ما کمتر خواهد شد و سرمایه‌گذاری نیز دارای اهمیت بسیار است.

آذری جهرمی همچنین تاثیر شبکه ملی اطلاعات بر ارزان شدن قیمت اینترنت را اینطور تصریح می‌کند: اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشود، باید انتظار داشت قیمت‌ها در همین حد فعلی بماند. راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و اندازه بازار قطعاً به ما کمک خواهد کرد که قیمت‌هایمان به قیمت‌های جهانی نزدیک‌تر شود.

طبق این اظهارات، کاهش قیمت وعده‌داده‌شده به نوعی در کاهش پرداختی کاربران نمود پیدا نمی‌کند بلکه افزایش پهنای‌باند دریافتی به ازای همان مبلغ در گذشته و تغییر نسبت پهنای‌باند به ازای مبلغ پرداخت‌شده است که این به اصطلاح کاهش را رقم می‌زند.

علیرضا شاه‌میرزایی -معاون پژوهشکده مطالعات فضای مجازی- نیز با تاکید بر دوقیمته شدن اینترنت از اول مرداد اعلام کرد که با جدا شدن مرکز تبادل ترافیک خارجی، اینترنت داخل نسبت به اینترنت خارج تفاوت قیمت دارد.

مسئولان همچنین در مقاطع زمانی مختلف، کاهش قیمت اینترنت و بهره‌مندی کاربران نهایی از تخفیف‌ها را منوط به اجرایی شدن تعرفه‌های تخفیفی از ابتدای مرداد می‌دانستند، بنابراین از تاریخ یک مرداد و با دو قیمته شدن اینترنت برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، کاربران می‌توانند آمار مصرف میزان ترافیک داخلی و خارجی را از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات خواستار شوند و تحقق این وعده‌ها را در خدمات دریافتی و وجه پرداختی خود مشاهده کنند.
کد مطلب: 44660
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام