۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۷

بازی‌ رایانه‌ای در ایران مرده است؟

ایتنا- یک فعال حوزه بازی‌سازی با انتقاد از پخش بازی‌های خارجی توسط ناشران، وضعیت بازی‌های موبایلی داخلی را به دلیل شرایط حاکم بر فروشگاه‌های موبایلی مناسب دانست.
بازی‌ رایانه‌ای در ایران مرده است؟


امیرحسین فصیحی با اشاره به شرایط بازی‌سازی در ایران گفت: بازی‌سازی در سال‌های اخیر با توجه به اقداماتی که صورت گرفته بیشتر شده است. دو نوع بازی وجود دارد، بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های موبایلی. اگرچه بازی‌سازی با کامپیوتر شروع شد، اما الان کمتر شده زیرا پخش سی‌دی‌های بازی در ایران با مشکل مواجه است و بازی‌سازها نمی‌توانند خیلی برای کامپیوتر بازی بسازند، در نتیجه تقریبا بازی‌سازی برای کامپیوتر نداریم.


به گزارش ایتنا از ایسنا، وی با بیان اینکه نباید اجازه داده شود که بازی‌های خارجی به صورت غیرقانونی دانلود شود، زیرا شرکت صاحب اثر این اجازه را نداده است، گفت: بازی‌سازی کامپیوتری در ایران به خاطر همین قضیه مرده است. همان شرکت که بازی گشتاسب ما را در سال ۱۳۸۹، ۲۵۰ هزار نسخه پخش کرد امروز دیگر حاضر به کار نیست که نسخه دیگری از این بازی را پخش کند. در واقع تا وقتی کپی‌رایت در ایران رعایت نشود این مسئله راه‌حلی ندارد و مسائل را سخت‌تر می‌کند.

فصیحی که مدیرعامل یک شرکت بازی‌سازی است، با تاکید بر عدم پخش بازی‌های ایرانی توسط شرکت‌های پخش بازی‌ها اظهار کرد: شرکت‌های ناشر معمولا شرکت‌هایی هستند که بازی‌های کپی را دانلود و بسته‌بندی می‌کنند و به فروشگاه‌ها می‌دهند، چون سود زیادی دارد و انگیزه زیادی برای بازی‌های ایرانی ندارند که باید برای خرید و پخش آنها پول بپردازند، در حالی که این کار آنها نوعی دزدی محسوب می‌شود.

این فعال بازی‌ساز با اشاره به ایجاد صنعت بازی‌سازی موبایلی بیان کرد: در بازی‌های موبایلی به دلیل اینکه سیستم‌های فروش و پخش بازی مثل کافه‌بازار و غیره وجود دارد، تولیدکننده مستقیما می‌تواند بازی خود را به مخاطب بدهد و مخاطب بازی را به صورت دانلودی می‌خرد، این مشکل برطرف شده است و به همین خاطر هم اکثر بازی‌سازها به ساخت بازی‌های موبایل رو آوردند.

وی با بیان اینکه شکل گرفتن صنعت بازی‌های موبایل و چرخیدن چرخه این صنعت خوب است، افزود: بازی‌ساز می‌تواند انتظار داشته باشد بازی را به دست مخاطب رسانده و از او پول دریافت کند که در این حوزه چرخه اقتصادی صنعت را کامل‌ می‌کند. ولی از این جهت که بازی‌سازی در ایران فقط منحصر به بازی‌های موبایلی شده خوب نیست، زیرا بازی‌های کامپیوتری هم یک فرصت جدی هستند که به دلیل مشکلات پخش نمی‌توان از آن استفاده کرد.

فصیحی با اشاره به مزایده جهت ایجاد انحصاری که اخیرا برای پخش بازی‌های خارجی ایجاد شده، گفت: تنها کاری که دولت بخواهد برای شکل‌گیری بازی‌سازی کامپیوتری انجام دهد، این است که جلوی پخش غیرقانونی بازی‌های خارجی را بگیرد. حتی این انحصار برای بازی‌هایی که اجازه پخششان توسط ما وجود ندارد، رانت را بیشتر و شرایط را سخت‌تر می‌کند و حمایت از این شبکه‌های پخش هم دردی را درمان نمی‌کند.

این بازی‌ساز درباره مشکلات بازی‌سازها اظهار کرد: قوانین خیلی سد راه بازی‌سازها نیست، در بازی‌سازی موبایلی هم هیچ مشکلی وجود ندارد و هر فرد خلاقی با یک سیستم معمولی می‌تواند اقدام به ساخت بازی موبایلی کند و در ایران در زمینه بازی‌های موبایلی رقابت کنند. البته بازی‌سازی در همه جای دنیا یک صنعت پرریسک و شانس موفقیتش پایین است، درواقع صنایع خلاق این ویژگی را دارند اما کسی که کارش خوب باشد دلیلی ندارد که نتواند خوب کار کند و در ایران هم می‌توان از بازی‌های موبایلی انتظار فروش داشت.

وی با اشاره به استقبال گیمرها از بازی‌های داخلی توضیح داد: در حوزه بازی‌های موبایلی که نگاهی نو وجود دارد، اوضاع بد نیست و تیم‌های کوچک‌تر هم می‌توانند برای بازی‌سازی اقدام کنند. اگر بازی‌های موفق را در فروشگاه‌های موبایل مثل کافه‌بازار جست‌وجو کنید، چند عنوان اول بازی‌های غیرایرانی است، اما پس از آن بازی‌های ایرانی هم وجود دارد مثل خروس جنگی، سبقت، دنده دو که به دلیل محتوای ایرانی شرایط خوبی دارند با وجود اینکه در همین کافه‌بازار هم بازی خارجی کم نیست.

فصیحی با بیان اینکه بازی‌سازها می‌توانند چشم‌انداز خارج از ایران هم داشته باشند، خاطرنشان کرد: بعضی تیم‌ها هم این چشم‌انداز را دارند که محصول خود خارج از ایران عرضه کنند، چه بازی‌های موبایلی و چه کامپیوتری. همان‌طور که شرکت ما توانست بازی «shadow blade» را در سال ۲۰۱۴ در اپ‌استور منتشر کند و استقبال خوبی هم از آن شد و نسخه‌های بعدی آن هم برای کامپیوتر و کنسول منتشر شد. بنابراین اگرچه موفقیت یک بازی دشوار است، اما نشدنی نیست و علاقه‌مندان می‌توانند این کار را انجام دهند.
کد مطلب: 44090
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام