۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴

اطلاعات ایرانسل هنوز در فضای مجازی وجود دارد

آیا متهم اصلی شناسایی شده است؟
ایتنا- ربات تلگرام برای اپراتور دوم کشور حسابی دردسرساز شد!
اطلاعات ایرانسل هنوز در فضای مجازی وجود دارد


در چند ماه اخیر اخبار پیرامون شبکه‌های اجتماعی به بالاترین حد خود رسیده که در آخرین مورد انتشار اطلاعات مشترکین ایرانسل در یکی از شبکه‌های مجازی دردسرساز بوده است.


در چند ماه اخیر اخبار پیرامون شبکه‌های اجتماعی به بالاترین حد خود رسیده است که در آخرین مورد انتشار اطلاعات مشترکین ایرانسل در یکی از شبکه‌های مجازی کار را به جایی رساند که پای واعظی وزیر ارتباطات و اطلاعات فناوری را به صحن مجلس کشاند.


در رابطه با انتشار اطلاعات برخی از مشترکین ایرانسل حرف‌های ضدونقیض و بدون پاسخ بسیاری مطرح است، واعظی که روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر شده بود در رابطه با انتشار اطلاعات مشترکین ایرانسل، معتقد است اطلاعات دو سال و نیم گذشته این اپراتور در اختیار یکی از نهادها قرار گرفته و اطلاعات از طریق یکی از کارمندان این نهاد به بیرون درز کرده است و همان اطلاعات با روش دیگری در این مقطع در یکی از کانال‌های تلگرامی انتشار یافت.

وی ادامه داد: در پی وقوع این مسئله به سرعت تماس گرفتیم و آن کانال را مسدود کردیم و آن اپراتور نیز روند شکایت از انتشاردهنده این اطلاعات را در دست دارد.

اما این اظهار نظر وزیر ارتباطات در حالی بیان شد که سرهنگ حسین رمضانی معاون پلیس فتا، درباره افشای اطلاعات حریم خصوصی مشترکان ایرانسل، اظهار کرد: «از هفته گذشته تاکنون اخباری درباره نقض حریم خصوصی مشترکان ایرانسل در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.»

وی افزود: پس از ارائه شکایت اپراتور مورد نظر به مسئولان دولتی و ارجاع پرونده به پلیس فتا تحقیقات کارآگاهان آغاز شد.

به گفته او عامل افشای اطلاعات خصوصی مشترکان این اپراتور یک جوان ۱۹ ساله، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر بود که پس از شناسایی و دستگیری با رویارویی ادله انکار ناپذیر پلیس فتا به جرم خود اعتراف کرد.

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا در پاسخ به این سؤال که میزان ضرر و زیان به مشترکان چقدر است، گفت: «خوشبختانه بیشتر اطلاعات مربوط به سیم‌کارت‌های سوخته و اطلاعات تاریخ مصرف گذشته بوده اما پلیس با انجام تحقیقات جهت رسیدگی بیشتر پرونده را در اختیار مقامات قضایی قرار داده است.»

درحالی‌که به نظر می‌رسد مسئولان وزارت ارتباطات در سایه سکوت اپراتور تلفن همراه با دستگیری یک جوان ۱۹ ساله در غرب کشور در حال به فراموشی سپردن این موضوع هستند، متهم دستگیر شده در گفت‌وگو با میزان مدعی شد هیچ دسترسی به دیتابیس اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک تلفن همراه نداشته و تنها لینک آن را در یک گروه دیده است. بعد هم با ساختن ربات تلگرامی آن لینک را منتشر کرده.

این اظهارات وی باید بررسی شود و در صورت صحت با توجه به اظهارات متهم دستگیر شده بدون شکی فرد یا افرادی همچنان به اطلاعات شخصی یک چهارم ایرانیان دسترسی دارند و همچنان به دور از مجازات قانونی هر لحظه که بخواهند می‌توانند به راحتی این اطلاعات را بار دیگر منتشر کنند. موضوعی که تا دستگیری عامل اصلی دارنده اطلاعات هر لحظه امکان وقوع آن متصور است.

همچنین با توجه به اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات در خصوص اینکه این اطلاعات بیش از دو سال قبل نیز منتشر شده است، سوالی که اکنون با انتشار دوباره آن مطرح می‌شود این است که چرا اپراتور تلفن همراه که به راحتی اطلاعات مشترکانش منتشر شده است،تاکنون علاوه بر عدم پاسخ‌گویی کاری برای رفع این معظل انجام نداده است و به راحتی اطلاعات مشتریانش دست‌به‌دست می‌چرخد.

بدون شک غیر‌فعال کردن سیم‌کارت و خرید سیم‌کارت جدید از این اپراتور راه ساده‌ای است که می‌توان انجام داد، اما وقتی فردی به راحتی به اطلاعات خصوصی مشترکان دسترسی پیدا می‌کند، ایا در سایه کم توجهی مسئولان اپراتور بار دیگر امکان وقوع این رخداد وجود دارد؟

منبع: ایران‌آنلاین
کد مطلب: 43978
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام