۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۴
وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس:

فقط نیم درصد کاربران با فیلترینگ مواجه‌ند

ایتنا- واعظی: پنج درصد کاربران فضای مجازی با فیلترینگ مواجه می‌شدند الان به کمتر از نیم درصد رسیده است.
فقط نیم درصد کاربران با فیلترینگ مواجه‌ند


وزیر ارتباطات گفت: در سه سال گذشته تلاش زیادی از نظر فرهنگی انجام دادیم و فیلترینگ هوشمند را به وجود آوردیم. لذا اگر تا سال ۹۲ (ابتدای کار دولت)، پنج درصد کاربران فضای مجازی با فیلترینگ مواجه می‌شدند الان به کمتر از نیم درصد رسیده است.

به گزارش ایتنا از تسنیم، محمود واعظی صبح یکشنبه نخستین گزارش حوزه اجرایی ICT را پیرامون مشکلات برقراری خطوط اینترنتی، تلفن همراه و اقتصاد مقاومتی (وضع‌موجود، چالش‌ها و پیشنهادها) در مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرو دعوت نمایندگان مجلس دهم از وزرا و مسئولان اجرایی کشور جهت ارائه گزارش عملکرد، به صحن علنی رفت و پیش از سخنرانی اش از وی خواسته‌ شد تا در مورد افشای اطلاعات یکی از مشترکان اپراتورهای تلفن همراه نیز توضیح دهد.

واعظی با اشاره به آمار جهانی در حوزه ICT گفت: در سال ۲۰۰۰ هفتصد میلیون مشترک تلفن همراه در جهان بوده که این رقم اکنون به هفت میلیارد رسیده است. در سال ۲۰۰۰ همچنین ۴۰۰ میلیون کاربر اینترنت داشتیم که این رقم اکنون به سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر رسیده است.

وی گفت: از ۱۰ شرکت بزرگ در سال ۲۰۰۰ تنها یک شرکت در ارتباط با ICT بوده ولی امروز از هر ۱۰ شرکت بزرگ دنیا هفت شرکت مربوط به این حوزه است.

او افزود: در بخش محتوا، اول صوت داشتیم و بعد در هفت هشت سال گذشته دیتا اضافه شد؛ امروز جهان با ارتباطات چند رسانه ای مواجه هست. ابتدا شبکه‌های آنالوگ را در تکنولوژی داشتیم و بعد دیجیتال شد و اکنون مبتنی بر ip است.پیش‌بینی می‌کنیم ۵ میلیارد اتصال تا ۵ سال آینده تحت عنوان اینترنت اشیا داشته باشیم.

واعظی سهم بازار جهانی ICT در اقتصاد را سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد که تنها ۰.۴ درصد از این سهم مربوط به ایران می‌شود و گفت: می‌توانیم یک درصد سهم بازار جهانی را طبق محدوده جمعیتی کشور داشته باشیم لذا باید تلاش کنیم به سهم ۳۵ میلیارد دلاری برسیم.

وی با بیان اینکه تلاش دولت یازدهم بر جبران عقب افتادگی‌ها در این حوزه بود، ابراز کرد: سال ۹۱ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه داشتیم اما در پایان سال گذشته ۶۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

او افزود: سهم درآمدی اپراتورها در این حوزه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است که تا پایان برنامه ششم پیش‌بینی می‌کنیم به ۶۷ هزار میلیارد تومان برسد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه حجم بازار ICT در حال حاضر حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: امیدواریم تا پایان برنامه ششم به ۸۶ هزار میلیارد تومان برسد.

او به ظرفیت پهنای باند داخل کشور در ابتدای کار دولت اشاره کرد و گفت: ظرفیت حدود ۶۲۵ گیگابیت بر ثانیه بود که امروز با رشدی ۶.۵ برابری به ۴۰۰۰ گیگا بیت بر ثانیه رسیده است.

واعظی همچنین خاطر نشان کرد: تعداد مشترکان ارتباطی هم از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار به ۳۴ میلیون مشترک در این دولت رسیده است.

وی با اشاره به سیاست جدی دولت برای کاهش ترافیک بین‌المللی و افزایش ترافیک داخلی، گفت: در ابتدای کار دولت ۱۰ درصد مردم از ترافیک داخلی استفاده می‌کردند که خوشبختانه با تولید محتوای فاخر، ۴۰ درصد از مصرف ترافیک داخلی شده است و در نظر داریم تا پایان کار دولت به ۵۰ درصد برسانیم.

او همچنین به توسعه اینترنت در روستاها اشاره و عنوان کرد: یکی از سیاست‌های ما توجه به روستاهای کشور است. در ابتدای کار دولت هیچ روستایی دسترسی به اینترنت نداشت اما اکنون ۱۸ هزار روستا به اینترنت وصل هستند.

واعظی همچنین گفت: در ابتدای کار دولت هفت خدمت در بخش دولت الکترونیک وجود داشت ولی امروز به ۱۵ خدمت رسیده است.

واعظی به زیرساخت خدمات پستی نیز اشاره کرد و گفت: در پست کشور تحولات بسیار خوبی به وجود آمده است. در ابتدای دولت زیان انباشته پست ۳۵۰ میلیارد تومان و بدهکاری آن ۱۵۰ میلیارد تومان بود اما الآن همه زیان‌ها برطرف شده است.

وی افزود: این شرکت از نظر درآمد ۶۹ درصد رشد داشته است.

او اشاره‌ای به اتفاقات بعد از برجام نیز داشت و اذعان کرد: تحولات خوبی در این حوزه به وجود آمده است و از نظر تکنولوژیکی توانستیم با کشورهای دنیا ارتباطات نزدیکی برقرار کنیم.

واعظی به اشاره به برنامه اشتغال‌زایی این وزارتخانه گفت: سال گذشته ۷۰ هزار فرصت شغلی به وجود آوردیم. اشتغال‌زایی یکی از دغدغه‌های اصلی کابینه دولت است.

وی خاطر نشان کرد: فارغ‌التحصیلان ما معادل شبکه‌های مختلفی که در دنیا وجود دارد را در کشور ایجاد کرده‌اند.

او بار دیگر به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی به این پروژه تأکید کرده‌اند و خوشبختانه زیرساخت‌های آن تا حد قابل قبولی به وجود آمده است.

وزیر ارتباطات درباره رسالت IXP گفت: راه‌اندازی مراکز تبادل ترافیک دیتا شبکه ملی اطلاعات باعث می‌شود تا استفاده مردم از محتوای داخلی افزایش یابد و از سویی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

واعظی به مذاکرات سال گذشته این وزارتخانه با آیکان اشاره کرد و ادامه داد: توانستیم Key-Root را در ایران به اجرا بگذاریم وظرف دو سه ماه آینده Root دیگری به این مجموعه اضافه خواهد شد.

او به برنامه‌های وزارت ارتباطات برای صیانت فرهنگی و اجتماعی هم که یکی از زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات است، اشاره‌ای داشت و ابراز کرد: دنبال اینترنت سالم هستیم. تلاش جدی باید در بخش فنی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم تا از تهدیدات اینترنت کاسته شود.

وی افزود: در این سه سال گذشته تلاش زیادی از نظر فرهنگی انجام دادیم و فیلترینگ هوشمند را به وجود آوردیم. لذا اگر تا سال ۹۲ (ابتدای کار دولت)، پنج درصد کاربران فضای مجازی با فیلترینگ مواجه می‌شدند الان به کمتر از نیم درصد رسیده است.

او تصریح کرد: بازدید و تلاش برای باز کردن صفحات مستهجن در حال حاضر به کمتر از یک درصد رسیده است. تلاش داریم با همکاری دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان، فیلترینگ هوشمند را با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی توسعه بخشیم.

واعظی در پایان به سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه ICT طی برنامه ششم توسعه پرداخت و اذعان کرد: از این میزان سرمایه‌گذاری، ۶۵ درصد باید توسط بخش خصوصی انجام شود و باقی را دولت بگذارد.

منبع: تسنیم
کد مطلب: 43943
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام