۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۲

۱۵ پروژه جویشگر بومی نهایی شد

آغاز فعالیت سومین موتور جستجوی وب
ایتنا- ایتنا- پس از پارسی‌جو و یوز، سومین موتور جست‌وجوی ایرانی هم آغاز به کار خواهد کرد.
۱۵ پروژه جویشگر بومی نهایی شد


دبیر طرح جویشگر بومی از انعقاد قرارداد با ۲۲ شرکت برای ۱۵ پروژه در راستای ارائه خدمات بومی طرح «جویشگر بومی» خبر داد و گفت: تا ۶ ماه آینده سومین موتور جست‌وجوی متنی تحت وب، وارد بازار می‌شود.


به گزارش ایتنا از مهر، علیرضا یاری با اشاره به برنامه ریزی و سیاستگذاری‌های انجام شده در دو سال اخیر که منتج به تعریف پروژه‌های مهم در حوزه خدمات و محتوای جویشگر بومی شد، اظهار داشت: با توجه به سیاستگذاری شورای راهبری طرح جویشگر بومی، قرار است تمامی سرویس‌دهنده‌های مرتبط با این طرح، در نهایت با یکدیگر مشارکت داشته و به یک هم‌افزایی در موضوع جویشگر بومی دست یابیم.

وی با بیان اینکه در این مرحله موفق به نهایی کردن ۱۵ پروژه در این راستا شده ایم، ادامه داد: هم‌اکنون در حال عقد قرارداد برای ۱۵ پروژه تعریف شده هستیم که تا یک ماه آینده به تدریج انجام می‌شود.

یاری با اشاره به جزئیات ۱۵ پروژه در راستای تحقق طرح جویشگر بومی، خاطرنشان کرد: راه اندازی جویشگرهای متنی، جویشگر تصویری، جویشگر خبر، جویشگر نقشه، ایمیل بومی، ترجمه ماشینی، مستندات علمی، شبکه واژگانی عمومی زبان فارسی (وردنت)، گراف دانش، دانشنامه آزاد زبان فارسی، ابزارهای خط و زبان فارسی و بانک درختی زبان فارسی از جمله این پروژه‌ها هستند.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی اضافه کرد: این پروژه‌ها در مرحله عقد قرارداد است و در این مرحله حدود ۳۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار درنظر گرفته شده است.

وی گفت: در مراحل بعدی و پس از دست یافتن شرکت‌ها به خروجی مناسب، حمایت بیشتری در قالب سیاستگذاری جدید شورای راهبری از آنها خواهد شد.

یاری با اشاره به فعالیت دو موتورجست‌وجوی متنی «پارسی‌جو» و «یوز» و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این دو پروژه تاکید کرد: هم اکنون این موتورهای جستجو از نظر کیفیت و تعداد کاربر، روند رو به رشدی را طی می‌کنند و حجم اطلاعات آنها نیز در صفحات وب افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پارسی­‌جو و یوز نیز از جمله ۲۲ شرکت مذکور هستند و از آنجایی که موتور جست‌وجوی وب، خدمت پایه­‌ای طرح جویشگر بومی را تشکیل می‌دهد، تاکید بیشتری بر حمایت از این پروژه‌ها است. از سوی دیگر علاوه بر این دو، یک جویشگر متنی دیگر با عنوان «زال» در طرح مشارکت خواهد داشت که در نهایت امیدواریم هر ۳ این پروژه­‌ها ، تا ۶ ماه آینده، سرویس دهی قابل قبولی را در حوزه جویشگر متنی داشته باشند.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی با بیان اینکه هریک از این موتورهای جستجو با توجه به قابلیت‌هایی که دارند کاربر خاص خود را خواهند داشت، افزود: در مراحل بعدی، برای هم‌افزایی این پروژه‌ها، باید آنها را در کنار هم قرار دهیم تا در مرحله آخر و در سال‌های آتی شاهد ایجاد ۲ یا ۳ جویشگر بومی با قابلیت سرویس‌های مختلف باشیم.
کد مطلب: 43901
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام