۰
plusresetminus
يکشنبه ۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۳

نکته جالبی که جست‌وجوهای گوگل در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌گوید

ایتنا- بسیاری از بریتانیایی‌ها، حتی نمی‌دانستند خروج از اتحادیه اروپا چه عواقبی برای کشورشان دارد و دست به دامن گوگل شدند!
نکته جالبی که جست‌وجوهای گوگل در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌گوید


نتایج رفراندوم روز جمعه برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بسیاری را متعجب و شگفت زده کرد. ۴۸.۱ درصد از رای دهندگان به نفع باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رای دادندو ۵۱.۹ درصد رای به خروج از این اتحادیه. یک برتری بسیار حاشیه‌ای منجر به خروج بریتانیا شد تا بسیاری در جستجوهای گوگل به دنبال معنی این ماجرا باشند!


به گزارش ایتنا از تابناک، این نتیجه در اولین ساعات و در اولین روز بعد از رفراندوم نتایج خود را به شکل یک آشفتگی سریع نشان داد: دیوید کامرون سخن از استعفا گفت، احتمال رفراندوم برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا تقویت شد و بازارهای مالی به سرعت واکنش نشان داده و سقوط کردند.

اما یکی از جالب‌ترین نکات را در مورد این اتفاق جست‌وجوهای گوگلی نشان می‌دهد. داده‌های به‌دست آمده از جستجوی این ماجرا در گوگل نشان می‌دهد که بسیاری از رای دهندگان به درستی نمی‌دانند که واقعا خروج بریتانیا چه معنایی دارد و تبعات آن در خصوص چندشاخگی در اتحادیه اروپا چیست.

در واقع معمولا بعد از هر انتخابات یا رفراندوم مهمی در سراسر دنیا این چنین سوالاتی در مورد اثرات و تبعات بعدی در جریان است اما آنگونه که به نظر می‌رسد رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بسیاری از شهورندان بریتانیا را مضطرب کرده است.

داده‌های بدست آمد از گوگل نشان می‌دهد که افراد نومیدانه در فضای آنلاین به دنبال این هستند که واقعا معنی خروج بریتانیا چیست؟ معنی واژه Brexit – مخففی برای Britain Exit – چیست و به شکلی جالب توجه: چگونه یک پاسپورت ایرلندی بگیریم؟!

تیم ترند گوگل این موضوع را در یک توییت به خوبی نشان داده است که بیان میکند جستجو در مورد تبعات خروج بریتانیا بر این کشور قبل از رفراندوم به بیش از ۲۵۰ درصد افزایش یافته است:


بدون هیچ تعجبی این تنها شهروندان بریتانیا نیستند که دست به یک چنین جستجوهایی زده اند. رفراندوم روز جمعه در ایالات متحده نیز بیشترین موضوع مورد جستجو در گوگل بوده است و سایر کشورهای دنیا نیز بیش از همه در مورد معنی واژه Brexit به جستجو پرداخته‌اند.

آنچه تا کنون اما مشخص نشده این است که چه افرادی و از چه قشرهایی در مورد تبعات این خروج و رفراندوم به شکل جزئی به جستجو پرداخته اند. صرف نظر از این موضوع با نگاهی به داده‌های گوگل و با توجه به این که بسیاری قبل از رفراندوم پیش‌بینی می‌کردند که نتایج به نفع ماندن در اتحادیه اروپا باشد، میتوان به خوبی درک کرد که جستجو در مورد تبعات این خروج کاملا طبیعی و همچنین بیانگر یک سردرگمی بزرگ و یک اضطراب همگانی است.

از سوی دیگر آنگونه که مشخص شده نتایج رفراندوم برای دانشمندان و منجمان برتانیایی نیز شگفت‌آور و شوکه کننده بوده است.

روز جمعه انجمن سلطنتی نجوم بریتانیا –RAS– که بر روی تحقیقات فوق پیشرفته متمرکز است، برای بررسی نتایج رفراندوم و تاثیرات آن بر حوزه دانش، تحقیقات جدید در حوزه ستاره شناسی و ژئوفیزیک را متوقف کرد.

این نهاد در یک بیانیه که به همین منظور منتشر کرده است نوشته: اکنون که نتیجه رفراندوم مشخص شده است، هرچند با برتری اندک آراء به نفع خروج از اتحادیه اروپا، امی جامعه علمی از جملهRASباید تاثیرات این موضوع را بر حوزه تحقیقات علمی در بریتانیا مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

این در حالی است که سردبیرانNature Physics چندی پیش و در ابتدای ماه ژوئن در یک نسخه ویژه از این مجله نگرانی‌های خود را در رابطه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیان کرده بودند و تاکید داشتند که هیچ نکته مثبتی در رفراندوم پیش رو در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برای جامعه علمی وجود ندارد.

هنوز هیچ کس به شکل دقیق نمی‌داند که تبعات خروج بریتانیا برای جامعه علمی این کشور چه خواهد بود. «جان زارنکی» دبیر RAS در همین رابطه به روزنامه لس آنجلس تایمز گفته است: ما در یک وضعیت کاملا مبهم و نامشخص به سر می‌بریم. پیش از این هیچ اتفاقی نظیر این رخ نداده بود.

البته زارنکی اشاره کرده است که نتیجه رفراندوم تاثیر مستقیم بر همکاری‌های دانشمندان بریتانیا با آژانس فضایی اروپا و رصدخانه جنوبی اروپا نخواهد داشت. اما نگرانی او از بابت واکنش‌ها و تبعات بعدی این ماجرا است از جمله آن که دانشمندان بریتانیایی دیگر مانند سابق برای انجام تحقیقات پیشرفته مورد استقبال قرار نگیرند.

همچنین RAS در بیانیه خود تاکید کرده است که آزادی مهاجرت و سفر از مرزهای کشورها برای پیشرفت علوم و استخدام دانشمندان خبره بسیار حیاتی است. این نهاد همچنین شدیدا نگران برنامه‌های مشترکی اعضای خود در حوزه علم و مهندسی با اتحادیه اروپا است. از جمله تلاش‌های صورت گرفته در قالب شورای تحقیقات و علوم اروپا و برنامهHorizon ۲۰۲۰که بالغ بر ۸۰ میلیون یورو هزینه برای تحقیقات و اختراعات در بر داشته است.

نهادRASدر بیانیه خود آورده: این انجمن از دولت درخواست دارد تا به همکاری بریتانیا در این برنامه‌ها ادامه داده و بودجه‌های لازم برای شرکت گروه‌ها و انجمن‌های بریتانیایی در این برنامه‌ها را تامین کند.

هرچند RAS هیچ گاه به اعضای خود به شکل مستقیم توصیه‌ای برای رای دادن به خروج یا ماندن در اتحادیه نداشته، اما اعلام کرده است که گستره وسیعی از جامعه علمی و تحقیقاتی بریتانیا معتقد به رجحان ماندن این کشور در اتحادیه اروپا هستند.

منبع: تابناک
کد مطلب: 43791
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام