۰
plusresetminus
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۸

لذت راه رفتن دوباره با کمک فناوری

ایتنا - تاکنون تلاش‌های فراوانی برای بازگرداندن توانمندی افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی-حرکتی انجام شده است و فعالان عرصه فناوری نیز سهم قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند.
لذت راه رفتن دوباره با کمک فناوری


یکی از این فناوری‌ها ساخت اسکلت‌های خارجی «exoskeletons» برای این افراد است که تاکنون بیشتر برای افراد بزرگسال ساخته می‌شد ولی مهندسان اسپانیایی مرکز پژوهشی CSIC کار خود را بر کودکان متمرکز کرده‌ و اسکلت هایی ویژه آنها، طراحی کرده‌اند. این فناوری نه تنها به این کودکان ناتوان کمک می‌کند تا راه بروند بلکه نقش حفاظتی از آنها را نیز برعهده خواهد داشت.


 این اسکلت خارجی آلومینیومی-تیتانیومی،۱۲کیلوگرم وزن دارد و برای کودکان ۳ تا ۱۴سال که از بیماری آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) رنج می‌برند، قابل استفاده است. این بیماری نادر علاوه بر اعصاب، ماهیچه‌ها را نیز درگیر می‌کند و درنهایت بیمار توان هرگونه حرکتی را از دست می‌دهد.

از سوی دیگر به‌دلیل خوابیدن بیش از حد و نداشتن تحرک، بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان، ناهنجاری ستون فقرات، اختلال عملکرد ریه‌ها و... نیز آنها را تهدید می‌کند و اگر وضع به همین منوال پیش برود مرگ در انتظار این کودکان است.

این اسکلت خارجی به کودک کمک می‌کند تا کاملاً ایستاده راه برود، ماهیچه‌های وی فعال باشد و از بیماری‌های ذکر شده در امان بماند. یک میکروپردازشگر بیرونی، همه حرکات ماهیچه‌های پای وی را شناسایی کرده و با کمک ۵ موتور که در هر پای وی قرار گرفته است، به حرکت کودک و قوی‌تر شدن ماهیچه هایش کمک می‌کند و به این ترتیب هر بار می‌تواند قدم بیشتری بردارد.

این اسکلت خارجی با هر بار شارژ شدن، می‌تواند تا ۵ ساعت کارآیی داشته باشد که در نوع خود بسیار منحصر به فرد محسوب می‌شود و می‌تواند مشکل بسیاری از این کودکان را تا حد زیادی حل کند.
کد مطلب: 43468
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام