۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۱
هشدار پلیس فتا

مراقب کلاهبرداري در شبکه‌هاي اجتماعي باشید

ایتنا - هرگز بر روي لينک‌هاي مشکوک در شبکه‌هاي اجتماعي کليک نکنيد؛ حتي اگر از طرف دوستانتان بود.
مراقب کلاهبرداري در شبکه‌هاي اجتماعي باشید


رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان همدان در خصوص انواع کلاهبرداري‌هايي که در شبکه‌هاي اجتماعي و نرم‌افزارهاي پيام‌رسان در حال انجام است هشدار داد.


به گزارش ایتنا از پلیس فتا، به گزارش پايگاه خبري پليس، سرهنگ اميني در اين خصوص گفت: وب‌سايت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي و نرم‌افزارهاي پيام‌رسان اجازه ايجاد پروفايل شخصي، اشتراک‌گذاري مکالمات، عکس‌ها، ويدئوها و اطلاعات شخصي و برقراري ارتباط با دوستان و ديگر کاربران آنلاين را به شما مي‌دهد.

وي ادامه داد: متأسفانه کلاهبرداران از خدمات ارائه‌شده توسط شبکه‌هاي اجتماعي استفاده کرده و با ايجاد پروفايل‌هاي جعلي اقدام به کلاهبرداري با روش‌هاي نصب نرم‌افزار جاسوسي، سرقت هويت و هک کردن پروفايل کاربران مي نمايند.

کلاهبرداران با روش‌هاي متنوعي قربانيانشان را مورد هدف‌گذاري قرار مي‌دهند، به‌عنوان مثال، کلاهبرداران کاربران را به سمت واگذاري کد کاربري و رمز عبور حساب کاربري شبکه اجتماعي شان سوق مي‌دهند. آن‌ها با ارسال ايميل‌ها يا پيامک‌هاي جعلي که واقعي به نظر مي‌رسند، درخواست تائيد کد کاربري و رمز عبور را مي‌دهند.

آنان با در اختيار داشتن رمز عبور شما، کنترل حساب شما را به دست مي‌گيرند و خودشان را به جاي شما جا مي‌زنند سپس از اين حساب براي ارسال پيام‌هاي ساختگي به دوستان و اعضاي خانواده شما استفاده مي‌کنند؛ به اين صورت که ادعا مي‌کنند شما در وضعيت سختي قرار داريد و خيلي فوري به پول نياز داريد. آن‌ها اين عمل را زماني که شما در مسافرت هستيد انجام مي‌دهند.

کلاهبرداران از برنامه زماني مسافرت شما اطلاع دارند چرا که شما آن را در پروفايل شبکه اجتماعي‌تان اطلاع‌رساني کرده‌ايد.

اين مقام انتظامي تصريح کرد:به خاطر داشته باشيد اطلاعاتي که شما وارد پروفايل شخصي و يا پروفايل دوستانتان مي‌کنيد توسط افراد ديگر به ويژه کلاهبرداران قابل مشاهده است. اما برخي از شبکه‌هاي اجتماعي تنظيمات حريم شخصي دارند که به شما اجازه مي‌دهند محدوديت در بازديد افراد از پروفايلتان ايجاد کنيد.

در پايان سرهنگ اميني توصيه‌هايي به شرح ذيل براي مصون ماندن از اين‌گونه کلاهبرداري‌ها بيان کرد:

• اطلاعات شخصي‌تان را به صورت يک راز نگه داريد و فقط به افراد مورد اعتمادتان اجازه دسترسي و مشاهده اين اطلاعات را بدهيد. هشيار باشيد که چه اطلاعاتي را به اشتراک مي‌گذاريد و با چه کساني به اشتراک مي گذاريد.

• اطلاعاتي که ممکن است شما و اعضاي خانواده‌تان را در معرض آسيب قرار دهد از طريق ايميل ارسال نکنيد. اطلاعاتي همانند: تاريخ تولد، آدرس، اطلاعات در مورد فعاليت‌هاي روزانه و برنامه مدرسه فرزندانتان.

• براي پروفايل شبکه‌هاي اجتماعي آنلاين‌تان حريم خصوصي قرار دهيد، هرگز جزئيات حساب کاربري‌تان را اعلام نکنيد و به‌طور مرتب نرم‌افزار امنيتي کامپيوترتان را به روزرساني کنيد.

• حساب کاربري شبکه اجتماعي‌تان را با رمزهاي عبور قوي محافظت کنيد و به‌طور مرتب آن‌ها را تغيير دهيد. رمز عبور متفاوت براي هر کدام از سايت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي‌تان بگذاريد تا اگر يکي از رمزهاي عبورتان به سرقت رفت، مابقي حساب‌هاي کاربري‌تان در معرض خطر قرار نگيرد.

• درخواست دوستي و يا درخواست فالو از جانب افراد غريبه را نپذيريد، افراد هميشه آن چيزي که مي‌گويند نيستند، بهترين راه براي دور نگه داشتن کلاهبرداران از زندگي‌تان اين است که هرگز اجازه ورود به آن را ندهيد.

• هرگز بر روي لينک‌هاي مشکوک در شبکه‌هاي اجتماعي کليک نکنيد؛ حتي اگر از طرف دوستانتان بود.

منبع: پلیس فتا
کد مطلب: 43367
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام