۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵

یافتن بمب در فرودگاه‌ها در 100 میکروثانیه با لیزر

ایتنا- دانشمندان یک سیستم لیزر آبشاری کوانتومی ابداع کرده‌اند که شناسایی سریع بمب و مواد منفجره در چمدان‌ها را تسهیل می‌کند.
یافتن بمب در فرودگاه‌ها در 100 میکروثانیه با لیزر


اسکن کردن ساک‌ها و چمدان‌ها با استفاده از لیزر طیف تراهرتز روشی ایده‌آل برای یافتن بمب‌هایی است که به شیوه‌هایی ماهرانه در لابلای وسایل تروریست‌ها مخفی شده‌اند.


به گزارش ایتنا از فارس، اما این روش تا به حال به دلایل مختلف اجرایی نشده بود. بزرگ بودن دستگاه‌هایی که باید برای این کار مورد استفاده قرار می‌گرفتند و زمان طولانی این کار برای هر چمدان که ممکن است تا نیم ساعت هم زمان ببرد، دو چالش اصلی پیش روی ماموران امنیتی بوده‌اند.

حال محققان دو دانشگاه ام.آی.تی و پرینستون برای غلبه بر این مشکل راه‌حلی پیدا کرده‌اند. آنان یک سیستم لیزر آبشاری کوانتومی ابداع کرده‌اند که شناسایی سریع بمب و مواد منفجره در چمدان‌ها را تسهیل می‌کند.

این سیستم با تاباندن یک شانه کوچک فرکانس برق اندکی مصرف کرده و نیاز به استفاده از تجهیزات غول پیکر را نیز برطرف می‌کند.

انتظار می‌رود با افزودن یک تراشه کوچک به اسکنرهای فرودگاهی که نیازی به واحدهای عظیم خنک کننده ندارد، در آینده نزدیک بتوان از سیستم یاد شده استفاده کرد. این سیستم برای شناسایی مواد مشکوک به تنها ۱۰۰ میکروثانیه زمان نیاز دارد. لذا موجب معطلی مسافران در فرودگاه‌ها نمی‌شود. هنوز زمانی برای استفاده علمی از سیستم یاد شده اعلام نشده است.
کد مطلب: 43050
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام