۰
plusresetminus
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۷

حس ششم هم رانندگان گوشی به دست را نجات نمی‌دهد

ایتنا- حس ششم انسان با اختراعات انسانی از جمله تلفن همراه سازگاری ندارد و همین امر توجیه کننده خسارات سنگین انسانی در صورت رانندگی در حین استفاده از گوشی تلفن همراه است.
حس ششم هم رانندگان گوشی به دست را نجات نمی‌دهد


تاکنون نظریه‌های زیادی در مورد علت تاثیر مهلک استفاده از تلفن همراه بر کیفیت رانندگی افراد و ایجاد سوانح رانندگی به این علت ارائه شده، اما به تازگی پای حس ششم هم به میان کشیده شده است.


به گزارش ایتنا از فارس، گروهی از محققان دانشگاه هوستون و مؤسسه حمل و نقل تگزاس با مطالعه رفتار رانندگان در جریان انواع حواس‌پرتی تلاش کرده‌اند تاثیر هر یک از آنها اعم از دغدغه‌های احساسی، عاطفی، حرفه‌ای و نیز استفاده از تلفن همراه را بر سوانح رانندگی بیابند.

بخشی از بودجه این تحقیق توسط شرکت تویوتا تامین شده و با حضور و رانندگی ۵۹ داوطلب انجام شده است. بر اساس این بررسی درگیری عاطفی، ذهنی و ناشی از ارسال پیام با گوشی موجب عصبی شدن رانندگان در مقایسه با شرایط رانندگی عادی می شود.

اما تنها ارسال پیام با گوشی است که موجب می‌شود رانندگان از مسیر جاده منحرف شده و ایمنی خود را به خطر بیندازند. در دو حالت دیگر عصبی بودن رانندگان در عمل منجر به رانندگی عادی و حتی ایمن‌تر بوده است.

محققان در توضیح این رفتار تناقض‌آمیز آن را به عملکرد بخشی از مغز نسبت داده‌اند که قشر کمربندی قدامی یا ACC نامیده می‌شود. ACC در میان عموم مردم به حس ششم مشهور است.

ACC به طور خودکار در قالب تصحیح کننده اشتباهات در زمان درگیری‌های ذهنی و عاطفی عمل می‌کند، اما به شرطی که چشم انسان به طور مدوام درگیر مسیر رانندگی باشد. اما اگر این درگیری بصری با مسیر جاده به دلایلی همچون تماشای صفحه تلفن همراه برای ارسال پیامک منقطع شود ACC به درستی عمل نمی‌کند و حواس پرتی منجر به تصادف می‌شود.

به بیان دیگر می‌توان گفت حس ششم انسان موجب نجات جان وی و حفظ امنیت او در شرایط عدم تعادل روحی و روانی و درگیری‌های شخصی و حرفه‌ای می‌شود، اما این حس با اختراعات انسانی از جمله تلفن همراه سازگاری ندارد و همین امر توجیه کننده خسارات سنگین انسانی در صورت رانندگی در حین استفاده از گوشی تلفن همراه است.
کد مطلب: 42912
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام