۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۱

افشاگری تازه از فیس‌بوک

اخباری که با دستکاری محبوب می‌شوند
ایتنا- بخش اخبار فیس‌بوک مانند تحریریه خبر سنتی شبکه‌های تلویزیونی و به جای انعکاس بی‌طرفانه نتایج فعالیت‌های کاربران خود، پیامدهای دستکاری‌های غیرواقعی را در معرض دید افراد قرار می‌دهد.
افشاگری تازه از فیس‌بوک


به گفته یکی از کارمندان سابق فیس‌بوک، کارکنان این شبکه اجتماعی به طور مرتب جلوی انتشار اخبار مورد علاقه کاربران محافظه کار و نزدیک به جمهوری‌خواهان را می‌گیرند تا مانع از تبدیل این اخبار به روند غالب شوند.


به گزارش ایتنا از فارس، این فرد که یک روزنامه‌نگار سابق همکار در طرح یاد شده است می‌گوید از همین طریق از نمایش گسترده اخبار مربوط به گردهمایی‌های جمهوری‌خواهان، میت رامنی، راند پاول و دیگر افراد مشابه جلوگیری شده است.

افشای این مساله در شرایطی صورت می‌گیرد که چندی قبل و پس از افشای سوال یکی از کارمندان فیس‌بوک از زاکربرگ در مورد ضرورت تلاش برای رای نیاوردن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مارک زاکربرگ مدیر‌عامل فیس‌بوک مدعی شده بود اقداماتی از این دست به معنای نقض دموکراسی و آزادی بیان است و در شبکه اجتماعی تحت مدیریت وی چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.

دستکاری‌کنندگان روندهای خبری در فیس‌بوک به news curators یا نگهبانان خبر شهرت یافته‌اند و بر اساس اطلاعاتی که گیزمودو به دست آورده آنها به شیوه‌ای که قرار است هوشمندانه به نظر برسد اخبار منتخب از قبل مشخص شده را به درون ماژول اخبار در حال تبدیل شدن به روند غالب خبری تزریق می‌کنند.

معمولا روندهای غالب خبری از طریق ارسال انبوهی از اخبار با موضوع مشابه توسط کارمندان علاقمند شکل می‌گیرد، اما این افراد با ارسال اخباری که لزوما محبوب نیستند آنها را به اخبار محبوب و غالب تبدیل کرده و ذهن مخاطبان خود را دستکاری می‌کنند.

افراد یاد شده که همگی پیمانکار فیس‌بوک بوده‌اند موظف بوده‌اند اخباری در مورد خود فیس‌بوک را در ماژول اخبار در حال تبدیل شدن به روند نگنجانند.

با این حساب بخش اخبار فیس‌بوک مانند تحریریه خبر سنتی شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌هاست و به جای انعکاس بی‌طرفانه نتایج فعالیت‌های کاربران خود، پیامدهای دستکاری‌های غیرواقعی را در معرض دید افراد قرار می‌دهد.

این کار در تضاد کامل با ادعای فیس‌بوک در مورد شکل‌گیری روندها و موضوعات مهم خبری بر مبنای میزان محبوبیت آنهاست. این افشاگری پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته Gizmodo اعلام کرد گروه اندکی در فیس‌بوک در بخش اخبار در حال تنبدیل به روند یا ترند این شبکه اجتماعی دست برده و تغییراتی را در آن اعمال می کنند تا موضوعات و اخبار مربوط به برخی از رسانه‌ها همچون نیویورک تایمز، تایم و ورایتی را بیش از سایر رسانه‌ها در بخش اخبار مورد توجه قرار دهند و در مقابل از برجسته کردن اخبار برخی رسانه‌های دیگر همچون The Blaze صرف نظر شود. با توجه به آنکه ۶۳ درصد آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند اخبار سیاسی و اجتماعی را از فیس‌بوک ردگیری کنند، اقداماتی از این دست بر طرزفکر و جهت‌گیری‌های سیاسی آنان تاثیر گذارده و حتی می‌تواند به تغییر محسوس نتایج انتخابات ریاست‌جهوری سال آینده آمریکا منجر شود.
کد مطلب: 42836
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام