۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۴

جزئیات مصوبه رفع انحصار مخابرات در سیم مسی

فیبرنوری زیرساخت همچنان در انحصار
ایتنا- براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مخابرات موظف شده بخش خرده فروشی تمامی امکانات پایه‌ای خود را در سامانه ثبت اطلاعات ثبت کند.
جزئیات مصوبه رفع انحصار مخابرات در سیم مسی


کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۳۰ مورخ ۹/۱۲/۱۳۹۴ به منظور اجرایی شدن ماده ۲ الحاقیه موافقتنامه پروانه شرکت مخابرات ایران، پیشنهاد سازمان در خصوص "مقررات ارائه و استفاده از امکانات پایه‌ای شرکت مخابرات ایران" را به شرح زیر تصویب کرد. این مقررات از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراست.


به گزارش ایتنا از فارس، در این مصوبه نحوه درخواست و ارائه امکانات پایه‌ای به شرح زیر به تصویب رسیده است.

-۱-۲ شرکت مخابرات ایران باید امکانات پایه‌ای را صرفاَ براساس قرارداد عمده فروشی که قالب آن از قبل به تائید سازمان رسیده است، به متقاضیان ارائه کند.

-۲-۲ شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه، سامانه ثبت اطلاعات مورد نیاز را با رعایت مسائل امنیتی و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده، تهیه و دسترسی برخط به آن را برای سازمان فراهم سازد.

-۳-۲ شرکت مخابرات ایران موظف است بلافاصله پس از راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات، دسترسی لازم برای ثبت درخواست را برای کلیه ارائه‌کنندگان خدمات فراهم سازد.

-۴-۲ شرکت مخابرات ایران موظف است فهرست کامل امکانات پایه‌ای در اختیار خود را در شهرهای بزرگ تعیین شده در پیوست این مصوبه حداکثر ظرف مدت سه ماه و برای سایر شهرها حداکثر ظرف شش ماه پس از ایجاد و راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات به ثبت رساند.

تبصره: شرکت مخابرات ایران در ثبت و اعلام امکانات پایه‌ای در اختیار خود، باید کلیه امکانات پایه‌ای توسعه یافته خود را نیز در هر زمان به عنوان امکانات پایه‌ای در اختیار در سامانه ثبت و اعلام کند.

-۵-۲ متقاضیان باید فهرست امکانات پایه‌ای مورد نیاز خود را، از طریق سامانه ثبت اطلاعات، به شرکت مخابرات ایران اعلام کنند.

تبصره: بخش خرده فروشی شرکت مخابرات ایران نیز باید کلیه امکانات پایه‌ای مورد نیاز خود را، به عنوان یک متقاضی در سامانه ثبت اطلاعات ثبت کند.

-۶-۲ شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز کاری، نسبت به ارزیابی تقاضاهای اعلام شده اقدام و پاسخ تقاضاها را از طریق سامانه ثبت اطلاعات به متقاضیان اعلام کند.

-۷-۲ شرکت مخابرات ایران باید صرفا امکانات پایه‌ای را به متقاضیانی که از طریق سامانه ثبت اطلاعات، درخواست خود را ثبت کرده‌اند، واگذار کند. واگذاری امکانات باید بر اساس نیاز و اولویت زمان درخواست و با نظارت سازمان و با رعایت شرایط غیر تبعیض‌آمیز به متقاضیان صورت پذیرد.

تبصره ۱: شرکت مخابرات ایران باید بلافاصله پس از راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات، درخواست‌های ثبت شده توسط متقاضیان در سامانه را بررسی و پاسخ لازم را به متقاضیان اعلام کند.

تبصره ۲: پس از واگذاری امکانات مورد درخواست، ارائه کننده خدمات باید طبق شرایط تعیین شده در این مصوبه و پیوست آن و شرایط تعیین شده در قرارداد، از امکانات واگذار شده استفاده کند.

تبصره ۳: متقاضی صرفا پس از استفاده از امکانات پایه‌ای واگذارشده طبق قرارداد و یا شرایط تعیین شده در این مصوبه و پیوست آن، می‌تواند نسبت به ارائه تقاضای جدید در آن مرکز اقدام کنند.

تبصره ۴: در صورتی که برای استفاده از امکانات پایه‌ای، اولویت بالاتری از زمان درخواست ثبت شده در سامانه، وجود داشته باشد،

متقاضی باید موضوع را به همراه دلایل و مستندات خود به صورت کتبی به سازمان منعکس کند. سازمان پس از دریافت درخواست، موضوع را بررسی و نظر خود را به شرکت مخابرات ایران و متقاضی اعلام خواهد کرد که در این حالت واگذاری امکانات باید بر اساس نظر سازمان صورت پذیرد.

-۸-۲ متقاضیان پس از دریافت امکانات، باید امکانات واگذار شده را در راستای خدمات موضوع پروانه مورد استفاده قرار داده و تحت هیچ شرایطی اجازه واگذاری این امکانات را به غیر ندارند.

تبصره: استفاده اشتراکی از امکانات میکروداکت/ساب داکت/ داکت توسط ارائه‌کنندگان خدمات در صورتیکه از سوی سازمان منع نشده باشد، بلامانع است.

-۹-۲ در صورت امتناع شرکت مخابرات ایران از واگذاری امکانات پایه‌ای، متقاضیان می‌توانند شکایت خود را به سازمان اعلام کنند. سازمان پس از دریافت شکایت، موضوع را بررسی و تصمیم خود را به شرکت مخابرات ایران و متقاضی اعلام خواهد کرد که در این صورت تصمیم سازمان برای طرفین لازم الاجراست.

-۱۰-۲ در اجرای بند ۲.۴ ماده ۲ الحاقیه پروانه شرکت مخابرات ایران، در صورت تصمیم شرکت مخابرات ایران برای ارتقاء یا تغییر فناوری در شبکه دسترسی سیم مسی، شرکت مخابرات ایران موظف است حداقل شش( ۶) ماه قبل از اعمال تغییرات مورد نظر در شبکه، موارد را به همراه محل تغییرات از طریق سامانه ثبت اطلاعات، به اطلاع سازمان و سایر ارائه‌کنندگان خدمات برساند.

تبصره: شرکت مخابرات ایران موظف است حداقل دو هفته قبل از شروع عملیات اجرایی برای تغییر فناوری نسبت به اطلاع‌رسانی در خصوص زمان‌بندی دقیق، نقاط برگردان و جزئیات اختلال در خدمات به عموم مردم و همچنین از طریق سامانه ثبت اطلاعات به ارائه‌کنندگان خدمات اقدام کند.

-۱۱-۲ پس از اعلام شرکت مخابرات ایران مبنی بر تغییر فناوری، ارائه‌کنندگان خدمات موظفند تمهیدات لازم برای تداوم ارائه خدمات به مشترکین خود را در چارچوب قرارداد مشترکین به نحوی ایجاد کنند که وقفه‌ای در دریافت خدمات ایجاد نشود.

تبصره: در صورتیکه ارائه کننده خدمت نتواند امکانات لازم برای تداوم خدمات را فراهم سازد، موظف است ضمن اطلاع‌رسانی و هماهنگی با مشترکین، اقدام لازم برای تداوم ارائه خدمت به آنها را از طریق سایر ارائه‌کنندگان خدمات فراهم سازد.

-۱۲-۲ در اجرای بند ۲.۲ ماده ۲ الحاقیه پروانه شرکت مخابرات ایران، در صورتیکه ارائه‌کنندگان خدمات به دلیل تغییرات فناوری، برای استفاده از سیم مسی در سمت مشترک، نسبت به نصب کافو اقدام کنند، شرکت مخابرات ایران موظف است حداقل ۱۵ روز کاری قبل از شروع عملیات برگردان کافوی نوری خود، امکان و اجازه اتصال کافوی ارائه کننده خدمت به کافوی نوری خود را به نحوی فراهم کند، که دسترسی به سیم مسی را برای وی امکان‌پذیر سازد. هزینه اتصال به کافوی شرکت مخابرات ایران و اخذ مجوزهای لازم به عهده ارائه کننده خدمت است.

-۱۳-۲ در اجرای بند ۲.۶ ماده ۲ الحاقیه پروانه شرکت مخابرات ایران، شرکت مذکور موظف است حسب تقاضای ارائه‌کنندگان خدمات، امکان اتصال تجهیزات منصوبه در داخل مرکز آنها را از طریق کابل‌های رابط، حداکثر طرف مدت یک ( ۱) ماه فراهم کند. در صورت عدم تامین اتصال مورد نیاز، موضوع به سازمان ارجاع خواهد شد و براساس نظر سازمان که برای طرفین قطعی و لازم الاجراست، اقدام خواهد شد.

تبصره ۱: تامین هزینه کابل رابط و عملیات اجرایی و نگهداری آن برای اتصال به تجهیزات منصوبه طبق تعرفه‌های مصوب کمیسیون به عهده ارائه کننده خدمت است و شرکت مخابرات ایران به غیر از هزینه‌های مذکور، مجاز به دریافت هزینه انتقال از بابت کابل رابط نیست.

تبصره ۲: در صورت درخواست، اتصال تجهیزات متقاضی به تجهیزات شرکت ارتباطات زیرساخت در داخل مرکز نیز باید از طریق کابل رابط صورت پذیرد.

-۳ سایر مقررات
-۱-۳ تعرفه و مقررات تعرفه‌ای امکانات پایه‌ای بر اساس شرایط و تعرفه‌های مصوب کمیسیون مندرج در پیوست این مصوبه خواهد بود.

-۲-۳ شرکت مخابرات ایران موظف است که امکان دسترسی به امکانات پایه‌ای واگذار شده را برای ارائه‌کنندگان خدمات فراهم کند.

-۳-۳ تردد کارکنان ارائه‌کنندگان خدمات به مراکز بر اساس "دستورالعمل تردد" تهیه و ابلاغ شده از سوی سازمان امکان‌پذیر خواهد بود.

تبصره: دسترسی به حوضچه‌های شرکت مخابرات ایران برای انجام عملیات اجرایی، نگهداری و پشتیبانی با هماهنگی شرکت مخابرات ایران بر اساس دستورالعملی که توسط شرکت مخابرات ایران تهیه و به کلیه ارا‌ئه‌کنندگان خدمات ابلاغ خواهد شد، است.

-۴-۳ شرکت مخابرات ایران موظف است در واگذاری امکانات پایه‌ای، توافقنامه سطح خدمات با متقاضی منعقد و بر مبنای آن اقدام کند. شرکت مخابرات ایران چارچوب توافق‌نامه سطح خدمات را باید به عنوان پیوست قرارداد عمده فروشی به سازمان ارائه کند.

۵-۳ در صورت نیاز متقاضیان برای نصب تجهیزات رادیویی روی دکل‌های شرکت مخابرات ایران، شرکت مذکور باید همکاری لازم را با متقاضیان به عمل آورد. در صورت عدم امکان نصب تجهیزات رادیویی متقاضی روی دکل‌های شرکت مخابرات ایران، متقاضیان مجاز به نصب تجهیزات رادیویی بر روی کانکس‌های خود یا در محل مورد توافق با شرکت مخابرات ایران، مطابق استانداردهای مخابراتی هستند.

-۶-۳ در اجرای بند ۲.۱ الحاقیه پروانه شرکت مخابرات ایران، شرکت مذکور موظف است در واگذاری فضای اکتیو ۴ به متقاضیان، همکاری لازم را به عمل آورد و در مواردی که به تشخیص کمیسیون برای ارایه خدمات توسط سایر ارائه‌کنندگان خدمات، الزاماً نیاز به استفاده از فضای اکتیو توسط متقاضیان باشد، موظف است حسب تصمیم کمیسیون اقدام کند.

-۷-۳ عملیات مربوط به نصب، نگهداری و تخلیه و جمع‌آوری تجهیزات در کانال‌ها، میکروداکت/ساب داکت/داکت ارائه شده به ارائه‌کنندگان خدمات، توسط شرکت مخابرات ایران و یا توسط ارائه‌کنندگان خدمات تحت نظارت نمایندگان شرکت مخابرات ایران انجام می‌گیرد.

-۸-۳ امکانات پایه‌ای واگذار شده به متقاضیان باید طبق شرایط تعیین شده دراین مصوبه و پیوست آن و قرارداد عمده فروشی مورد استفاده قرار گیرد، در غیر اینصورت در مواردی که برای امکانات مذکور متقاضیان دیگری باشد، شرکت مخابرات ایران با تائید سازمان، مجاز به باز پس‌گیری و یا تعدیل در میزان امکانات واگذار شده است.

-۹-۳ دریافت تعرفه‌های تعیین شده در پیوست این مصوبه در هر استان منوط به ۱) راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات به نحوی که امکان ثبت درخواست‌ها برای ارائه‌کننده خدمت و نظارت و پیگیری برای سازمان فراهم شده و ارائه امکانات پایه از طریق سامانه اجرایی شده باشد و ۲) واگذاری امکانات میکروداکت یا سابداکت یا داکت در مرکز استان شروع شده باشد و تحقق این دو شرط به تائید سازمان برسد، است.

در صورت تحقق این دو شرط، شرکت مخابرات ایران می‌تواند تعرفه‌های این مصوبه را از حداکثر دو ماه قبل از زمان تحقق شرایط، در استانی که شرایط در آن محقق شده است، دریافت کند. در صورت که دو ماه قبل از زمان تحقق شرایط در هر استان، قبل از زمان ابلاغ مصوبه باشد، شرکت مخابرات ایران می تواند تعرفه‌ها را از زمان ابلاغ مصوبه اجرایی کند.

-۱۰-۳ این مصوبه، شامل امکانات سابداکت یا داکت مورد استفاده در مسیرهای فیبر‌نوری شبکه مادر مخابراتی در سراسر کشور ( شبکه فیبر‌نوری شرکت ارتباطات زیرساخت) نیست.
کد مطلب: 42811
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام