۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۱

پرینتر سه‌بعدی به سبک‌تر شدن هواپیما کمک می‌کند

ایتنا - این فناوری به‌ویژه برای ساخت قطعات پیچیده با حجم نسبتا کوچک بسیار مفید است.
پرینتر سه‌بعدی به سبک‌تر شدن هواپیما کمک می‌کند


فناوری پرینتر سه‌بعدی که مدت‌هاست در بازار وجود دارد، نهایتا اکنون و به صورت تولید انبوه به کمک صنایع مختلف آمده است. فروش ماشین‌آلات چاپ اشیاء فلزی به‌خصوص در صنعت هوانوردی به سرعت در میان تولیدکنندگان افزایش یافته است.


به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از تکنولوژی‌ریویو، طبق اظهارات تری ولرز تحلیلگر و مشاور صنعتی که بسیاری نظرات او را به عنوان معتبرترین منابع در تجزیه و تحلیل این صنعت می‌دانند، در طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ شرکت‌ها به‌ترتیب ۳۵۳ عدد، ۵۵۰ عدد و  ۸۰۸ عدد از این ماشین‌ها را خریداری کرده‌اند. هرچند مطابق این اظهارات، رشد سالانه فروش این ماشین‌ها از نظر عددی چندان زیاد نیست،‌ اما باید توجه داشت که ارزش این دستگاه‌ها از صدها هزار تا چند میلیون دلار است.

همچنین سازندگان تجهیزات ارتوپدی و دندانپزشکی نیز به استفاده از پرینتر‌های سه‌بعدی روی آورده‌اند و چند سالی است که از آن بهره می‌برند، اما ورود صنعت هوانوردی در این عرصه این پتانسیل را دارد که این فناوری و بازار آن را به کلی متحول نماید.


بخش زیادی از قطعاتی که توسط پرینتر سه‌بعدی برای شرکت ایرباس یا دیگر شرکت‌ها ساخته شده‌اند، وارد بازار شده‌ و یا درحال تکمیل برای عرضه به بازار هستند. در حقیقت باید گفت که برخی از این شرکت‌ها قسمت‌های مهمی از هواپیما مانند موتور جت، سنسور حرارتی و یا بخش سوخت آن را ساخته‌اند و یا در دست تولید دارند. ضمن این‌که برخی شرکت‌های دیگر در پشت صحنه و با کمک این چاپگرها مشغول طراحی و ساخت قطعات مهم و بزرگی از هواپیما هستند که تاثیری مهم در ویژگی‌های اساسی آن از جمله وزن خواهد شد که به نوبه خود در عملکرد آن بشدت تاثیرگذار است.

شایان ذکر است که این فناوری به‌ویژه برای ساخت قطعات پیچیده با حجم نسبتا کوچک بسیار مفید است، زیرا توسعه دادن ابزارهای مختلف برای تولید آنها در حالت معمولی، هزینه‌ای بسیار زیاد را تحمیل می‌کند. بعنوان مثال قطعه‌ای در رابطه با سوخت هواپیما اکنون به ۱۸ قسمت کوچک‌تر تقسیم شده که سپس باید توسط پرینتر سه‌بعدی چاپ و به هم وصل شوند. این قطعه نهایتا ۲۵ درصد سبک‌تر از قبل است که به افزایش بهره‌وری در مصرف سوخت کمک شایانی می‌کند.
 
کد مطلب: 42373
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام