۰
plusresetminus
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۵
کدام پیامک‌ها حذف نمی‌شوند

چگونه پیامک‌های تبلیغاتی را حذف کنیم

ایتنا- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرویسی را برای حذف پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی راه‌اندازی کرده است تا مشترکان اپراتورها بتوانند دریافت پیامک‌ها را حذف و یا لغو کنند.
چگونه پیامک‌های تبلیغاتی را حذف کنیم


معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، روش جدید حذف پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته برای مشترکان موبایل و جزئیات دسته‌بندی و تفکیک پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده را تشریح کرد.


به گزارش ایتنا از مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به تازگی سرویس یک‌پارچه‌ای را برای حذف پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی راه‌اندازی کرده است تا مشترکان ۳ اپراتور موبایل بتوانند به یک شیوه، دریافت پیامک‌هایی را که آسایش آنها را برهم زده است حذف و یا لغو کنند.

در این شیوه، فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی خدمات پیامکی برای کاربران تمامی اپراتورهای تلفن همراه، از طریق سامانه پیامکی ۸۰۰ و یا شماره‌گیری کددستوری #۸۰۰* ممکن شده است و کاربران می توانند از این روش، نسبت به انواع پیامک‌های ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت خود و روش غیر فعال‌سازی آن آگاه شوند و یا در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، آنها را لغو کنند.

در این سرویس اما تفاوت پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده برای کاربران، به صورت واضح اعلام نشده است و بسیاری از کاربران در استفاده از این روش برای حذف پیامک‌های خود با ابهام مواجه شده‌اند.

صادق عباسی‌شاهکوه معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات نحوه استفاده از سامانه ۸۰۰ را برای حذف پیامک‌های ناخواسته توضیح داد.

تعریف ۸ دسته برای پیامک‌های ارزش افزوده و یک دسته برای پیام‌های تبلیغاتی

وی گفت: پیام‌های تبلیغاتی همانطور که اسمش مشخص است تبلیغی بوده و به صورت ناخواسته و اسپم برای مشترک ارسال می‌شود. در این زمینه از اپراتورها خواسته شده است که در صورت درخواست کاربر، ارسال تمامی پیامک‌های تبلیغاتی برای وی، قطع شود. اما در مورد پیامک‌های ارزش افزوده با توجه به دسته‌بندی صورت گرفته، این امکان برای مشترک دیده شده است که بتواند پیامک ارزش افزوده را به دلخواه حذف و یا لغو کند.

معاون رگولاتوری توضیح داد: پیامک ارزش افزوده به پیامک‌هایی گفته می‌شود که به ازای دریافت هر پیامک، از مشترک، هزینه کسر شود. برای مثال این پیامک‌ها شامل پیامک‌های بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌شود. براین اساس در این طرح، برای تمامی پیامک‌های تبلیغاتی در صورت تقاضای مشترک، امکان لغو وجود دارد اما درمورد پیامک‌های ارزش افزوده، اپراتورها موظف شده‌اند که لیست این سرویس‌های فعال را در اختیار مشترک قرار داده و روش‌های غیرفعال‌سازی آن را نیز اعلام کنند.

عباسی‌شاهکوه با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که پیامک‌های انبوه را در ۹ دسته‌بندی شامل ۸ مورد پیامک ارزش افزوده و یک مورد پیامک تبلیغاتی تقسیم‌بندی کرده است، ادامه داد: با توجه به دسته‌بندی که برای پیامک‌های ارزش افزوده درنظر گرفته شده است از اپراتورهای موبایل خواسته‌ایم گزینه‌ای در این سرویس در اختیار مشترک قرار دهند تا مشترک بداند که چه سرویس‌هایی را فعال دارد و تصمیم بگیرد که آیا پیامک آن را خذف کند و یا خیر.

پیامک‌های بانکی، قطع نمی‌شود
معاون رگولاتوری با تاکید براینکه در این طرح قصدمان این نیست که تمامی پیامک‌های انبوه به صورت یکجا قطع شود گفت: قصد براین است که این امکان برای مشترک فراهم شود که بتواند از روی لیست، سرویس پیامکی خود را انتخاب کند و از روش فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی آن آگاه باشد تا در صورت تمایل، تمامی سرویس‌ها و یا یک یا چند سرویس پیامکی را بتواند حذف کند. این روش‌ها هم‌اکنون بر روی سامانه ۸۰۰ فراهم شده و اپراتورها ملزم به ارائه این خدمت هستند.

وی با اشاره به اینکه پس از درخواست مشترک، اپراتور ملزم است که ظرف ۲۴ ساعت تمامی سرویس‌های پیامک تبلیغاتی مشترک را لغو کند، خاطرنشان کرد: پیامک‌های ارسالی از بانک‌ها که مربوط به اطلاعات موجود در حساب بانکی افراد است و پیامک‌هایی که با مضمون اطلاع از تراکنش صورت گرفته برای مشترک ارسال می‌شود، مشمول این طرح نمی‌شود و با ارسال این کد، قطع نخواهد شد.

عباسی‌شاهکوه با تاکید براینکه پیامک‌های واریز و برداشت از حساب و خرید، در دسته پیامک‌های ارزش افزوده و تبلیغاتی قرار نمی‌گیرد و به عنوان پیامک‌های تراکنشی است گفت: به اپراتورها الزام کردیم که در این زمینه نباید اختلالی در سرویس مشترکان ایجاد شود و در هیچ شرایطی نباید این پیامک‌ها قطع شود. اما باید توجه داشت که پیامک‌های اطلاع‌رسانی بانک، در صورتیکه تبلیغاتی باشد، در دسته پیامک‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرد و در صورت درخواست مشترک، لغو خواهد شد.

پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورهای موبایل قطع می‌شود
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورها نیز جز پیامک‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود و باید حذف شود گفت: تا پیش از این تبلیغاتی که از سوی اپراتورها به مشترک ارسال می‌شد، در دسته پیامک‌های اسپم قرار نمی‌گرفت اما در این طرح جدید، اپراتور را ملزم کردیم در صورت درخواست کاربر برای حذف پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌های خودشان را نیز باید قطع کنند.

عباسی شاهکوه با اشاره به اختلالاتی که در آغاز اجرای این طرح، بر روی شبکه اپراتورهای موبایل دیده می‌شود تاکید کرد: در ساعات اولیه اجرای این طرح، به دلیل افزایش بار ترافیکی مشکلاتی در نحوه اجرای آن پیش آمد که با افزایش سرور از سوی اپراتورها، هم‌اکنون مشکل تا حدی برطرف شده است. اما به طور قطع به چند روز زمان نیاز داریم تا این سرویس پایدار شود.

وی اضافه کرد: این طرح به تدریج در حال تکمیل شدن است و در این مرحله موفق شده‌ایم که یک چارچوب یکسان را برای هماهنگی و مقررات گذاری در حوزه ساماندهی پیامک‌های انبوه اجرایی کنیم. به تدریج نقاط ضعف این سیستم اصلاح و برطرف می‌شود. ممکن است در چند روز نخست این طرح، با اختلالاتی همراه باشد اما به مرور تکمیل می‌شود.

معاون رگولاتوری با تاکید بر یکسان‌سازی نحوه درخواست مشترکان برای قطع سرویس‌های پیامکی، افزود: این سرویس با نظارت کامل و مستقیم رگولاتوری انجام می‌شود و به زودی قابلیت‌های دیگری مانند آمارگیری و نظرسنجی را نیز به این سامانه اضافه خواهیم کرد تا در صورت نارضایتی کاربران، موضوع به صورت مستقیم پیگیری شود.
کد مطلب: 42360
نام شما
آدرس ايميل شما