کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شورای رقابت درباره انحصار در بازار اینترنت پرسرعت هنوز به تصمیم نرسیده است

29 فروردين 1395 ساعت 10:08

ایتنا- در حال حاضر ۵۸ درصد از پورت‌های فعال ADSL را شرکت مخابرات ایران و ۴۲ درصد را سایر شرکت‌ها در اختیار دارند.




براساس مصوبه شورای رقابت، بازار شرکت‌های ارائه کننده اینترنت پرسرعت با ضابطه تعیین شده اختلاف بسیاری داشته و نیازمند بررسی بیشتر برای تصمیم نهایی است.


شورای رقابت در دویست و چهل و پنجمین جلسه خود که به منظور بررسی بازار اینترنت پرسرعت و بررسی چگونگی و روند تشکیل نهاد تنظیم کننده بخش انرژی برگزار شده بود مصوباتی را به تصویب رساند.

در این جلسه موضوع بازار اینترنت پرسرعت با حضور نمایندگان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور مورد بررسی قرار گرفت و موارد زیر مطرح شد:

سبوحی، قائم مقام رئیس سازمان در امور هماهنگی و سرپرست حوزه معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارشی از وضعیت بازار و شرکت‌های فعال ارائه و تأکید کرد بدلیل وجود انحصار طبیعی شبکه کابل‌های مسی متعلق به شرکت مخابرات ایران، در سال‌های اخیر با بکارگیری و توسعه شبکه‌های رادیویی و طراحی چارچوب امتیازات موسوم به FCP ، آن را به ۱۱ شرکت تعمیم داده که شرکت‌ها انواع خدمات مخابراتی حتی تلفن را نیز می‌توانند ارائه کنند و در نتیجه به لحاظ تکنولوژیک درجه انحصاری ارائه خدمات اینترنتی در حال کاهش می‌باشد.

صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز آماری از میزان فعالیت شرکت‌ها ارائه کرد که به موجب این آمار در حال حاضر ۵۸ درصد از پورت‌های فعال ADSL را شرکت مخابرات ایران و ۴۲ درصد را سایر شرکت‌ها در اختیار دارند.

با توجه به مصوبه جلسه ۱۰۶ شورای رقابت مورخ ۱۰/۰۲/۱۳۹۱ مبنی بر تعیین سقف ۱۰ درصدی برای شرکت مخابرات ایران، بویژه در مراکزی که سایر شرکت‌ها آمادگی ارائه خدمات دارند مشاهده می‌شود که این بازار با ضابطه تعیین شده اختلاف بسیاری دارد.

لذا به منظور ارزیابی دقیق‌تر از امکان اجرایی شدن مصوبه مذکور و یا لزوم اصلاح و تغییر آن، مقرر گردید مرکز ملی رقابت ضمن اخذ اطلاعات دقیق‌تر و تبادل نظر با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیشنهاد لازم را تهیه و به شورا ارائه نماید.

منبع : تسنیم


کد مطلب: 42345

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/42345/شورای-رقابت-درباره-انحصار-بازار-اینترنت-پرسرعت-هنوز-تصمیم-نرسیده

ايتنا
  https://www.itna.ir