۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۳
ابهام در میزان مصرف دیتای موبایل

مصرف اینترنت موبایل ظرف یک هفته ۲۰ برابر یک سال شد؟

ایتنا- تعداد کاربران اینترنت موبایل ایران در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۴ بیش از سه برابر رشد داشته است.
مصرف اینترنت موبایل ظرف یک هفته ۲۰ برابر یک سال شد؟


تحلیل آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات درباره میزان مصرف دیتای موبایل، این سوال را در پی دارد که چطور میزان مصرف دیتا ظرف یک هفته ۲۰ برابر یک سال بوده است؟!


میزان ضریب نفوذ تلفن همراه و پهنای‌باند رابطه مستقیمی با مصرف دیتا دارد به این ترتیب که با ارائه مجوزهای 3G و 4G به همراه اول و ایرانسل در سال ۹۳ به نوعی مجوز بهره‌برداری از خدمات باند پهن داده شد.

به این ترتیب رشد کاربران اینترنت موبایل به اندازه‌ای رسید که مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت اعلام کرد تعداد کاربران اینترنت موبایل ایران در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۴ بیش از سه برابر رشد داشته است.

چنین مجوزی باعث شد تا میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند برای بهره‌برداری از خدمات باند‌پهن افزایش یابد؛ طبق اظهارات اخیر عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران سرعت رشد گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر در کشور بالا بوده به گونه‌ای که از ۲ میلیون گوشی هوشمند در سال ۹۲ به ۲۰ میلیون در سال ۹۳ و ۴۰ میلیون در سال گذشته رسیده است.

با کنار هم قراردادن این اقدامات و آمار توسعه‌ای، متوجه می‌شویم میزان مصرف دیتای همراه نیز افزایش چشم‌گیری داشته است تا جایی‌که استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مبتنی بر اینترنت سال گذشته و امسال، پیامک‌ها را قربانی حضور خود کرد.

مشترکان موبایل در نوروز امسال ۷ میلیارد پیامک مبادله کردند. همین مشترکان در نوروز سال ۹۳ حدود ۳۱ میلیارد پیامک تبریک ارسال کرده بودند که سهم هر اپراتور تقریبا ۱۵ میلیارد پیامک بود اما درنوروز سال ۹۴ با کاهش ۳۰ درصدی استفاده از پیامک، مشترکان اپراتور همراه اول ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیامک و مشترکان ایرانسل ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پیامک مبادله کرده بودند.

نگاهی به آمار مصرف دیتا نشان می‌دهد که طبق اظهارات علی‌اصغر عمیدیان –رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- حجم اینترنت مصرفی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در بازه زمانی تعطیلات نوروزی ۲۹ اسفند سال ۹۴ تا ۶ فروردین سال ۹۵ با افزایش سه و نیم برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷ هزار و ۹۲۵ ترابایت رسید.

این در حالی است که وی در همایش ICT و اقتصاد مقاومتی اعلام کرد: میزان مصرف دیتا در سال ۹۲ در حوزه ثابت ۲۷۵ ترابایت و در حوزه سیار ۳۳ ترابایت بود که این رقم در سال ۹۴ در حوزه ثابت به هزار و ۹۴۲ ترابایت و در حوزه سیار به ۳۷۸ ترابایت افزایش یافته است.

پیش از این محمود واعظی در حاشیه دیدار نوروزی خود با کارکنان این وزارتخانه در پاسخ به میزان استفاده کاربران از اینترنت اعلام کرده بود که در ارتباط با وضعیت استفاده مشترکان از اینترنت تلفن همراه هنوز آمار دقیقی در دست نیست اما اساس آمارهایی که از سوی یکی از اپراتورهای تلفن همراه ارائه شده پیک مصرف در ایام نوروز سال گذشته ۱۲۰ ترابایت بوده که این رقم امسال به ۷۰۰ ترابایت رسیده است.

بنابراین تناقض در آمار ارائه شده این سوال را در پی دارد که چطور ظرف یک هفته اول نوروز ۷۹۲۵ ترابایت اینترنت موبایل مصرف شده در حالیکه این نرخ برای کل سال ۹۴ حدود ۳۷۸ ترابایت بوده است؟!

منبع : تسنیم
کد مطلب: 42330
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام