کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وعده فیس‌بوک برای عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

خبرگزاری فارس , 28 فروردين 1395 ساعت 13:06

ایتنا- Eugene Volokh استاد رشته حقوق: فیس‌بوک می‌تواند هر مطلبی را که بخواهد ترویج کند یا بلوکه کند. آنها اگر بخواهند می‌توانند ترامپ را به طور کامل بلوکه کنند.




سخنان تندوتیز مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک علیه دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باعث برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد دخالت فیس‌بوک در روند انتخابات شده است.


به گزارش ایتنا از فارس، این گمانه‌زنی‌ها با طرح سوالی توسط یکی از کارکنان فیس‌بوک از مارک زاکربرگ تشدید شده است. فیس‌بوک هر هفته یک جلسه پرسش و پاسخ داخلی با کارکنان خود برگزار می‌کند و موضوعات مورد بحث پس از برگزاری یک بررسی داخلی مشخص می‌شود. از جمله سوالاتی که برای بحث در نشست داخلی هفته گذشته فیس‌بوک مطرح و تائید شده این است: فیس‌بوک برای کمک به جلوگیری از انتخاب ترامپ به سمت رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ چه مسئولیتی دارد؟

اگر چه مشخص نیست زاکربرگ در پاسخ به این سوال چه گفته است، اما با افشای طرح چنین پرسشی از سوی کارکنان فیس‌بوک، پاسخ زیر از سوی این شرکت به رسانه‌ها ارسال شده است: رای دادن ارزشی کلیدی در عرصه دموکراسی است و ما معتقدیم حمایت از مشارکت مدنی وظیفه مهم ما در جامعه است. ما از مشارکت همه کاندیداها، گروه‌ها و رای‌دهندگان برای استفاده از پلاتفورم خود برای به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌هایشان در مورد انتخابات و بحث در مورد موضوعات مختلف استقبال می‌کنیم. ما به عنوان یک شرکت بی طرف هستیم و از محصولاتمان به منظور تلاش برای تاثیرگذاری بر چگونگی رای دادن مردم استفاده نکرده و نخواهیم کرد.

البته این ادعای فیس‌بوک با توجه به سابقه رفتارها و اقدامات این شرکت در قبال کاربرانش با تردیدهایی مواجه شده است. فیس‌بوک در جریان یک بررسی آزمایشی در سال ۲۰۱۲ تمامی اظهارنظرهای مثبت و منفی در فیدخبری بیش از ۶۰۰ هزار کاربر خود را بدون اجازه آنها پاک کرده بود تا تاثیر این کار بر حس و حال کاربرانش را بررسی کند. افشای این مساله فیس‌بوک را مجبور به عذرخواهی کرد.

Eugene Volokh استاد رشته حقوق در دانشگاه یو.سی.ال.ای معتقد است: فیس‌بوک می‌تواند هر مطلبی را که بخواهد ترویج کند یا بلوکه کند. آنها اگر بخواهند می‌توانند ترامپ را به طور کامل بلوکه کنند.

کارشناسان فناوری هم می‌گویند اگر چه فیس‌بوک در اصل یک رسانه نیست، اما می‌تواند با دستکاری الگوریتم‌های خود کاری کند که محتوای نمایش داده شده برای کاربران این شبکه اجتماعی بر ضد ترامپ تغییر کند. این کار مشابه با اقدام سردبیران روزنامه‌ها در انتخاب تیترها و عکس‌های خاص برای صفحه اول روزنامه به منظور القای دیدگاه‌های خود به خوانندگان است.

فیس‌بوک سابقه تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا را نیز داراست. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۲ هم بی سروصدا فیدخبری ۱و۹ میلیون کاربر خود را دستکاری کرد. این کار در سال ۲۰۱۰ هم با دستکاری فیدخبری ۶۱ میلیون نفر انجام شد. هدف از این آزمایش بررسی تاثیر محتوای دریافتی هر کاربر بر رفتار رای‌دهی وی بود. بعدها ادعا شد این اقدامات فیس‌بوک باعث شده ۳۴۰ هزار نفر که قصد رای دادن نداشتند به شرکت در انتخابات ترغیب شوند.

فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ آزمایش عمدی دیگری برای بررسی احساسات کاربران خود انجام داد و به طور مخفیانه فید خبری ۷۰۰ هزار کاربر خود را دستکاری کرد و به این نتیجه رسید که با افزایش فیدهای خبری احساسی مثبت و منفی می‌تواند بر احساسات مثبت و منفی کاربرانش تاثیر بگذارد.

با توجه به چنین سوابقی کارشناسان معتقدند امکان دارد فیس‌بوک به تدریج برای حذف اخبار و مطالب حمایت‌آمیز از ترامپ اقدام کند و شهرت و اعتبار وی را هر چه بیشتر زیر سوال ببرد. بنابراین نمی‌توان از این شبکه اجتماعی انتظار داشت اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به طور دقیق، شفاف، بی‌طرفانه و عادلانه منتشر کند.


کد مطلب: 42326

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/42326/وعده-فیس-بوک-عدم-دخالت-انتخابات-ریاست-جمهوری-آمریکا

ايتنا
  https://www.itna.ir