۰
plusresetminus
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۱
مشتری عزیز! اگر صبر کنی گوشی ارزان می‌شود

بازار موبایل ایران محروم از فرمول تعیین قیمت

ایتنا- مردم ایران معمولا زمانی که کالایی در بازار کم است، برای خرید آن عجله می‌کنند و حاضرند به هر قیمتی شده آن محصول را داشته باشند!
بازار موبایل ایران محروم از فرمول تعیین قیمت


یک هفته از عرضه آیفون جدید اپل در بازار موبایل دنیا می‌گذرد و ایران هم همچون سایر بازارهای دنیا، میزبان این گوشی بود و بلافاصله این گوشی به دست خریداران رسید، البته نه به قیمت بازار جهانی؛ بلکه با قیمتی نجومی.


بازار موبایل ایران تفاوت عمده‌ای با سایر بازارهای دنیا دارد. از اخبار برمی‌آید که مردم اکثر کشورهای دنیا، معمولا به نرخ ثابتی گوشی می‌خرند و امکان ندارد قیمت یک گوشی در جاهای مختلف تفاوت فاحشی داشته باشد. با این حال معمولا گوشی‌های هوشمند و اصولا گوشی‌های پرچمدار ابتدا به شکل غیر رسمی و قاچاق وارد بازار ایران می‌شود، آن هم به قیمتی چند برابر قیمت واقعی.

به گفته بازاریان، معمولا گوشی‌ها در ابتدای ورود به تعداد محدود وارد بازار می‌شوند و بر این اساس با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسند و این درست زمانی است که سیلی از خریداران راهی بازار می‌شوند و حاضرند به هر شکل و هر قیمتی این گوشی‌ها را خریداری کنند.

نمونه بارز این موضوع گوشی آیفون SE اپل بود که در طول هفته پیش، همزمان با بازار جهانی به بازار ایران هم رسید. این گوشی با برچسب قیمتی ۴۰۰ دلار یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان راهی بازار جهانی شد، در حالی که با قیمتی درحدود ۳ میلیون و ۴۰۰ تا سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار تهران خرید و فروش می‌شد و با سیل خریدارانی مواجه بود که حاضر بودند برای آن هر میزان که فروشنده تعیین می‌کرد، هزینه کنند. حالا پس از سه چهار روز از ورود این گوشی به بازار، قیمت آن درحدود دو میلیون تومان افت کرده و این در حالی است که دیگر خریداری در بازار ندارد و کمتر کسی سراغ این گوشی را می‌گیرد.

این موضوع از چند جهت قابل بررسی است؛ اول اینکه بازار ایران فرمول مشخصی برای تعیین قیمت ندارد و این موضوع ربطی به داشتن نمایندگی رسمی یک برند هم ندارد. هستند برندهایی که نماینده رسمی دارند و یک قیمت ثابت برای یک مدل در فروشگاه‌های شان در سطح شهر ندارند.

علاوه بر این «با یا بدون گارانتی» بودن گوشی اصطلاحی است که بازاری‌ها برای قیمت‌گذاری‌های متفاوت‌شان از آن استفاده می‌کنند. قیمت وابسته به شرکت گارانتی کننده، مدخل ورودی، قیمت ارز، سلیقه فروشنده، مکان فروش و حتی فصل تغییر می‌کند.

دیگر اینکه مردم ایران معمولا زمانی که کالایی در بازار کم است، برای خرید آن عجله می‌کنند و حاضرند به هر قیمتی شده آن محصول را داشته باشند؛ در حالی که می‌دانند اگر کمی دست نگه دارند، می‌توانند آن کالا را با قیمتی کمتر از نصف خریداری کنند.

با این اوصاف بازار موبایل کشورمان همیشه با تغییراتی همراه است و نوسان قیمتی آن همانند تابلوهای بازار بورس در حال تغییر است، گاهی این نوسان‌ها را به تعرفه واردات و ناتوانی واردکننده رسمی در رقابت با قاچاقچی مرتبط می‌کنند و گاهی مقصر را بانک مرکزی و نوسان قیمت ارز می‌دانند.

اما در نهایت غیر از بی توجهی مسئولان و نبود قانون و نهادی برای نظم بخشیدن به بازار موبایل، مشتریان هم خود عامل مهمی در بی سروسامانی بازار هستند؛ چراکه بدون آگاهی حاضرند که فروشندگان به هر شکلی جیب‌شان را خالی کنند.

منبع : فناوران اطلاعات
کد مطلب: 42142
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام