کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی خبر داد:

ساماندهی پیام‌رسان‌های موبایلی

انتقاد از فروش حجمی اینترنت

خبرگزاری مهر , 17 اسفند 1394 ساعت 12:18

ایتنا- فیروزآبادی: قصد داریم با اتخاذ سیاست‌های ایجابی و حمایت از بخش خصوصی، شبکه‌های مجازی داخلی را ترویج دهیم.




دبیر شورای عالی فضای مجازی از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان اولویت مد نظر برای تصویب در شورای‌عالی فضای مجازی خبر داد.


به گزارش ایتنا از مهر، ابوالحسن فیروزآبادی امروز (دوشنبه) در دومین همایش فضای مجازی پاک در جمع خبرنگاران در مورد برنامه‌های در دست انجام شورای‌عالی فضای مجازی گفت: موضوع ساماندهی پیام‌رسان‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی را در مرکز ملی فضای مجازی انجام داده‌ایم و قرار است به زودی در صحن شورای عالی فضای مجازی ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: در این زمینه موضوع فرهنگی مد نظر است و با توجه به اینکه هم‌اکنون کل جامعه از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند، باید این فضا را تغییر دهیم.

فیروزآبادی با بیان اینکه قصد داریم با اتخاذ سیاست‌های ایجابی و حمایت از بخش خصوصی، شبکه‌های مجازی داخلی را ترویج دهیم، تاکید کرد: چنانچه تکنولوژی پیشرفت کند و امکان ارائه سیستم‌های فیلترینگ هوشمند که بتواند بخش مفید را از غیرمفید در شبکه‌های اجتماعی خارجی تفکیک کند، امکان رفع محدودیت شبکه‌های پیام‌رسان با اجرای فیلترینگ هوشمند وجود خواهد داشت اما در شرایط فعلی قصد داریم شبکه‌های داخلی اجتماعی را به صورت جدی‌تری وارد فضای مجازی کنیم.

افزایش سواد عمومی اینترنت در کشور

رئیس مرکز ملی فضای مجازی از برنامه‌های در دست انجام برای فرهنگ‌سازی در فضای مجازی خبر داد و گفت: در این راستا با وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هایی را در دست انجام داریم تا این فرهنگ‌سازی از کتب درسی مدارس آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه ترویج سواد عمومی اینترنت در دستور کار است، اضافه کرد: در این راستا قرار است به سمت سالم‌سازی فضای مجازی حرکت کنیم.

فیروزآبادی همچنین از پیشنهاداتی برای ترویج خط زبان فارسی در فضای مجازی خبر داد و گفت: این موضوع قرار است در دستور کار شورای‌عالی فضای مجازی قرار گیرد.

اینترنت را نباید به صورت حجمی فروخت
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با انتقاد از فروش حجمی اینترنت و پهنای‌باند در کشور، گفت: این موضوع به طور کلی در دنیا منسوخ شده است و دیگر چیزی به عنوان قیمت‌گذاری حجمی ترافیک اینترنت وجود ندارد، اما در کشور به دلیل آنکه قیمتگذاری پهنای‌باند با نگاه به خارج از کشور انجام می‌شود، اینترنت حجمی فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس ما در صدد هستیم تا با مقررات‌گذاری در این حوزه، اقتصاد فضای مجازی را به نحو دیگری ساماندهی کنیم. بر این اساس باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم هزینه‌های این بخش را با استفاده از تولیدات محتوای داخلی کاهش دهیم.

از طرف دیگر هزینه‌هایی که بابت مصرف اینترنت پرداخت می‌شود، نباید برای تمامی اقشار جامعه برای مثال خانواده‌ها و یا دانشگاه‌ها یکسان باشد. در این راستا از طریق مکانیزم ارائه محتوا می‌توانیم این استفاده را از یکدیگر تفکیک کنیم.

فیروزآبادی در مورد برنامه‌های مد نظر در حوزه فضای مجازی در برنامه ششم توسعه، گفت: با توجه به اینکه فضای مجازی، فضایی کاملاً متحول است نمی‌توان برای آن اعداد و ارقام قائل شد در این راستا ما فقط به دنبال توسعه تولید محتوا در کشور هستیم که نهایتاً اینترنت سالم را داشته باشیم.

به دنبال پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات هستیم
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در پاسخ به سؤال دیگر در خصوص تحقق مصوبات این شورا، گفت: مهمترین امری که طی چهار سال گذشته در شورای‌عالی فضای مجازی محقق شده است، ارکان این شورا بوده و به دنبال آن، برنامه‌های مصوبی نیز داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال اجرای مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی هستیم، خاطرنشان کرد: در دوره دوم فعالیت این شورا با پتانسیل جدید به وجود آمده، موضوعات جدی و مهمی را اجرایی کرده‌ایم که از جمله آن برای نخستین‌بار دستورالعمل فضای مجازی در زمینه انتخابات تدوین شد که این موضوع نقش پررنگی را در انتخابات اخیر داشته است.

فیروزآبادی با اشاره به نقش پررنگ مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی، گفت: یکی از مهمترین مصوبات، اجرای شبکه ملی اطلاعات است که می‌تواند دسترسی همه مردم را به اطلاعات ایمن و مفید فراهم کند؛ در این راستا به دنبال پیاده‌سازی این شبکه هستیم و تاکنون نیز کارهای بزرگ و منحصر به فردی در این خصوص انجام شده است که بر روی این شبکه می‌توان تولید محتوای بومی را به صورت جدی پیگیری کرد.


کد مطلب: 41752

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/41752/ساماندهی-پیام-رسان-های-موبایلی

ايتنا
  https://www.itna.ir