کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از کارت زرد به وزیر ارتباطات تا مخالفت با توسعه پهنای باند

12 اسفند 1394 ساعت 10:32

ایتنا- شبکه‌های اجتماعی موبایلی از مهم‌ترین ابزار تبلیغات در این دوره از انتخاب پر سرو صدا بودند!




حالا بسیاری به برندگان اصلی انتخابات دهم مجلس تبریک می‌‌گویند اما شاید بیراه نباشد اگر بگوییم یکی از برندگان اصلی انتخابات دهم شبکه‌های اجتماعی و در قدم بعدی وزیر ارتباطات بوده‌اند. از همین رو بود که وزیر ارتباطات در آخرین اظهاراتش از پیشنهاد‌ها و خواسته‌های گروهی برای ایجاد محدودیت در اینترنت و برخی شبکه‌های اجتماعی سخن گفت اما تأکید کرد از آنجا که وزارتخانه وی واقف به استفاده صحیح مردم از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت بوده، با ایجاد محدودیت در سرویس‌های اینترنتی موافقت نکرده است.


براساس اظهارات محمود واعظی، در ایام انتخابات به طور متوسط روزانه ۲۰۰ میلیون پیامک در فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی انتخابات مبادله شد. همچنین وی تأکید کرده که تنها ۲۰ درصد ظرفیت شبکه اینترنت برای انتخابات صرف شد و مابقی آن یعنی ۸۰ درصد به فعالیت روزمره کاربران اختصاص داشت.

محمود واعظی در گفت‌وگویی در روز انتخابات تأکید کرد که شبکه اینترنت کشور با هیچ قطعی و کندی مواجه نشده چرا که همکاران وی در وزارت ارتباطات تمامی زیرساخت‌های لازم برای تبادل بدون مشکل اطلاعات در شبکه اینترنت را برای کاربران ایرانی فراهم کرده‌اند.

سرویس‌های اینترنتی و شبکه اینترنتی درحالی در ایام انتخابات با کمترین اختلال مواجه شدندکه وزیر ارتباطات بارها توسط برخی نمایندگان مجلس نهم به خاطر توسعه پهنای باند در کشور و جلوگیری از فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت. در گزارش زیر نگاهی به عملکرد مجلس نهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهیم انداخت.

کارت زرد برای توسعه اینترنت
مجلس نهم درست در یک‌سال آخر عمر دولت دهم شروع به کار کرد، زمانی که رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات این دولت بود. وزیری که همچون وزیر ارتباطات دولت نهم (محمد سلیمانی) چندان علاقه‌ و باوری به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نشان نداد.

برای تصدیق این گفته‌ها هم نگاهی به کارنامه‌ کاریش کافی است. در حالی که مجلس نهم هیچ‌گاه تقی‌پور را به خاطر عقب‌ماندگی وزارتخانه‌اش در اجرایی نشدن تکالیف برنامه پنجم توسعه یا مشخص نشدن طرح‌های حیاتی این وزارتخانه مانند شبکه ملی اطلاعات، جایگاه نامناسب فاوای ایران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و... به مجلس نکشاند، در عوض نمایندگان این مجلس بارها وزیر ارتباطات دولت یازدهم را به خاطر تمام کم‌کاری‌های وزارت ارتباطات دولت دهم به مجلس کشاندند.

زمانی که وزارت ارتباطات دولت دهم، کلید وزارت ارتباطات را تقدیم وزیر دولت یازدهم کرد اکثر سرویس‌های اینترنتی پرمخاطب دنیا در کشور فیلتر شده بودند. اما محمود واعظی به عنوان وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی این وعده را داد که جلوی ایجاد محدودیت‌های بی‌منطق روی سرویس‌های اینترنت باقی مانده را خواهد گرفت.

در حالی که در زمان محمود واعظی انحصار خدمات نسل سوم تلفن همراه شکسته شد، میزان پهنای باند داخلی و بین‌الملل کشور نیز نسبت به دولت دهم دو برابر افزایش پیدا کرد و او در شرایطی کلید وزارت ارتباطات را به دست گرفت که وزارتخانه تنها ۱۴ درصد تکالیف برنامه پنجم توسعه را انجام داده بود، با این حال نمایندگان مجلس نهم محمود واعظی را به‌خاطر گرانی سرویس اینترنت، ‌توسعه این سرویس و راه‌اندازی نشدن شبکه ملی اطلاعات مورد انتقاد قرار دادند و او را به مجلس فراخواندند.

در نهایت نیز نمایندگان پاسخ‌های واعظی را نپذیرفته و کارت زرد خود را به او تقدیم کردند. یکی دیگر از مسائلی که وزیر ارتباطات به خاطر آن به مجلس دعوت شد، داستان پیامک‌های تبلیغاتی بود.

پستی و بلندی‌های فیلترینگ در مجلس
زمانی که وزارت ارتباطات دولت دهم، کلید وزارت ارتباطات را تقدیم وزیر دولت یازدهم کرد اکثر سرویس‌های اینترنتی پرمخاطب دنیا در کشور فیلتر شده بودند. اما محمود واعظی به عنوان وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی این وعده را داد که جلوی ایجاد محدودیت‌های بی‌منطق روی سرویس‌های اینترنت باقی مانده را خواهد گرفت.

حتی با این اظهارات و عضویت چند وزیر دولت یازدهم در شبکه‌های فیلتر شده‌ای مانند توییتر و فیس‌بوک این زمزمه ایجاد شد که دولت یازدهم تصمیم به رفع فیلتر این شبکه‌های اجتماعی دارد. اما این زمزمه‌ها در نهایت باعث اعتراض نمایندگان مجلس نهم شد و دست آخر نیز وزیر ارتباطات اعلام کرد تصمیم‌گیری در خصوص رفع فیلتر این شبکه‌ها با کمیته فیلترینگ است نه وزارتخانه، تلاش وزارت ارتباطات برای جلوگیری از فیلتر شدن سرویس‌های اینترنتی باقی مانده نظیر وایبر، واتس‌اپ، تانگو، لاین و... در نهایت به مذاق برخی نمایندگان مجلس نهم خوش نیامد.

چرا که در مهر ماه سال گذشته یکی از منتقدان سرسخت فعالیت‌های توسعه‌ای وزارت ارتباطات یعنی نصرالله پژمانفر از قرارگرفتن بررسی موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داده و با تأکید بر اینکه مجلس پیگیر تخلفات دولت در زمینه صدور مجوز برای فعالیت آزادانه شبکه‌های اجتماعی است که گردانندگان آن دشمنان ایران هستند، اذعان کرده بود: هم‌اکنون کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کند.

هر چند تاکنون این تلاش‌ها برای ایجاد محدودیت روی شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام به نتیجه نرسیده است و وزارت ارتباطات با سیاست‌های خاص خود جلوی فیلتر شدن سرویس‌های اینترنتی را گرفته اما بدون شک همکاری و حمایت‌های برخی نمایندگان مجلس از جمله رمضانعلی سبحانی‌فر، در رسیدن وزارت ارتباطات به اهدافش برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور بی‌تأثیر نبوده است.

هر چند تاکنون این تلاش‌ها برای ایجاد محدودیت روی شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام به نتیجه نرسیده است و وزارت ارتباطات با سیاست‌های خاص خود جلوی فیلتر شدن سرویس‌های اینترنتی را گرفته اما بدون شک همکاری و حمایت‌های برخی نمایندگان مجلس از جمله رمضانعلی سبحانی‌فر، در رسیدن وزارت ارتباطات به اهدافش برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور بی‌تأثیر نبوده است.

طرحی برای توقف انحصار مخابرات
یکی از کارهایی که مجلس نهم تصمیم به پیگیری آن داشت بازگرداندن مخابرات به دولت بود. حتی در این زمینه نیز در اواسط مهر ماه سال‌جاری خبری مبنی بر جمع‌آوری امضای ۱۰۰ نماینده مجلس برای بازگرداندن مخابرات به بدنه دولت شنیده شد.

در آن زمان نماینده مردم تربت‌جام خبر از این بازگشت داده و گفته بود: «زمانی این طرح به دلیل مشکلات حوزه مخابرات و ارتباطات در دستور کار مجلس بود اما به درخواست آقای مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) متوقف شد تا به مسائل رسیدگی شود اما ظاهراً فقط زمان خریداری شده است و دوستان مشکلات را هم قبول نمی‌کنند.» بعد از این اظهارات تا چند روز بحث بازگشت مخابرات به دولت از سوی مجلس داغ بود اما به مرور این بحث به فراموشی سپرده شد.

اما در مرحله بعد مجدداً و در زمان تقدیم برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور (سال ۹۵ تا ۹۹) توسط رئیس جمهوری به مجلس، این موضوع مورد بحث قرار گرفت، چرا که در یکی از بند‌های این برنامه، دولت مکلف به بازپس‌گیری شبکه سیم مسی از مخابرات شد. هرچند نمایندگان مجلس از این طرح استقبال کردند اما بسیاری از آنها از جمله احمد توکلی تأکید کردند که این موضوع باید به صورت مجزا در مجلس مطرح شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

توکلی در گفت‌و‌گو با «ایران» به این نکته اشاره کرده بود که بررسی بازگرداندن بخش‌هایی از زیرساخت مخابرات به دولت و جلوگیری از انحصار در بازار ارتباطی را در ماه‌های آینده به صورت کاملاً مستقل در مجلس دنبال خواهد کرد. حالا مشخص نیست این بررسی در چند ماه باقی مانده به پایان عمر مجلس نهم دنبال خواهد شد یا به نتیجه رساندن این طرح به مجلس دهم سپرده می‌شود.

جلوگیری از ادغام دو وزارتخانه
یکی از کارهای مثبتی که مجلس نهم انجام داد جلوگیری از ادغام دو وزارتخانه ارتباطات و راه و شهرسازی در زمان دولت دهم بود. مجلس نهم شورای اسلامی، در یک سال باقی‌مانده از عمر دولت دهم کار خود را شروع کرد، زمانی که رئیس دولت دهم تمام تلاش خود را به کار بست تا در راستای کوچک‌سازی دولت یکی از وزارتخانه‌های مهمش یعنی ارتباطات را با وزارت راه و شهرسازی ادغام کند. تصمیمی که حتی بجز مجلس با مخالفت وزیر ارتباطات او یعنی رضا تقی‌پور نیز همراه شد.

مخالفتی که سرانجام باعث شد رئیس دولت دهم تقی‌پور را کنار گذاشته و علی‌نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی را به عنوان سرپرست جدید این وزارتخانه معرفی کند. اما این کار رئیس دولت دهم نیز با مخالفت نمایندگان مجلس نهم همراه شد.

به هرحال چند ماه دیگر عمر مجلس نهم به پایان خواهد رسید و باید چشم انتظار بود و دید که نمایندگان جدید تا چه حد دغدغه توسعه فناوری در کشور را دارند و آیا نسیم توسعه فناوری از سوی بهارستان نیز وزیدن خواهد گرفت.

منبع: ایران


کد مطلب: 41648

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/41648/کارت-زرد-وزیر-ارتباطات-مخالفت-توسعه-پهنای-باند

ايتنا
  https://www.itna.ir