۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۵
وزیر ارشاد:

برای فیلتر کردن شبکه‌های موبایلی تلاش‌ زیادی کردند

ایتنا- علی جنتی: نباید در برابر فناوری ایستادگی کرد.
برای فیلتر کردن شبکه‌های موبایلی تلاش‌ زیادی کردند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های متعددی که در دوره‌ای برای فیلترینگ شبکه‌های موبایلی در ایران صورت گرفت، از تلاش وزرای عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای مقاومت در برابر این جریان یاد کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، علی جنتی در حاشیه مراسم رونمایی از فاز اول شبکه ملی فرهنگ که در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد، با بیان مطلب فوق گفت: در این دوره مقاومت‌هایی صورت گرفت تا این شبکه‌ها بسته نشده و در عین حال طرح فیلترینگ هوشمند اجرا شود تا با اجرای آن، استفاده صحیح کاربران از برخی شبکه‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح همان‌طور که اکنون هم مشاهده می شود، صفحات مبتذل قادر به نمایش نخواهند بود متذکر شد: واقعیت آن است که نباید در برابر فناوری ایستادگی کرد. به هر حال ما باید به آینده نظر داشته باشیم و بدانیم دنیا به کدام سمت پیش می‌رود تا ما حداقل فاصله خود با دنیا را حفظ کرده و بیش از این عقب نمانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از رسانه‌های دیجیتال یادآور شد: اکنون یک شبکه اجتماعی خارجی که نمی‌خواهم از آن نام ببرم در ایران ۲۰ میلیون کاربر دارد. چند سال پیش زمانی خبرنگاری از من درباره فیس‌بوک پرسید و من گفتم این شبکه فواید و مضرات خاص خود را دارد و من نیز چندین سال است در آن فعالیت می‌کنم. در آن زمان عده‌ای گفتند که وزرای دولت در چنین شبکه‌هایی فعالیت دارند اما بعدها شاهد بودیم که خود آن‌ها هم برای سازمان‌هایشان از فضای مجازی و این شبکه‌ها بهره‌گیری کردند.

جنتی در ادامه با اشاره به حضور نیروهای جوان و مستعد در عرصه فناوری‌های دیجیتال افزود: حدود ۷ تا ۱۰ سال پیش بود که نسل جوان به عرصه بازی‌های رایانه‌ای ورود کردند و حال در همین مدت کم شاهدیم در کشور بازی‌هایی ساخته شده که برخی از آنها توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به رونمایی از سامانه ویدئوی درخواستی (VOD) اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی این بخش کاری بزرگ و اساسی انجام شده و راه‌اندازی این سامانه را می‌توان از تحولات اساسی حوزه فرهنگ دانست. از ابتدای ورود سینما به ایران تاکنون حدود ۳ هزار فیلم سینمایی وجود دارد که می‌توان به این رقم ۳ هزار مستند سینمایی را نیز افزود. حجم بالایی نیز از آلبوم‌های موسیقی نیز وجود دارد که مردم می‌توانند این محصولات را از طریق تلفن همراه و یا تبلت و با قیمتی بسیار ارزان در هر نقطه از دنیا مورد استفاده قرار دهند.

وی ادامه داد: ما اکنون باید تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌های خود در این حوزه را جبران کنیم و بر همین اساس از معاونت سینمایی خواسته‌ام برای ایام عید حدود ۱۰۰ فیلم سینمایی را بر روی این سامانه قرار دهند تا مردم فضای بانشاطی را تجربه کنند.
جنتی همچنین یادآور شد: در آینده این امکان وجود دارد که برنامه‌های صداوسیما هم بر روی این سامانه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به لایحه حمایت از مالکیت فکری و معنوی که به مجلس فرستاده شده اشاره و اظهار امیدواری کرد این طرح مورد حمایت مجلس قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه اکنون برخی از آثار ایرانیان در خارج از کشور مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد گفت: حتما باید در این زمینه به کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم.
جنتی یادآور شد: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نیز باید شرایطی ایجاد شود که قیمت بازی‌های خارجی به گونه‌ای تعیین شود که به تولید کننده بازی‌های داخلی ضربه‌ای وارد نشود. همچنین لازم است جلوی ورود بازی‌های قاچاق نیز گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افزایش روزافزون سایت‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۹۳ میلادی در دنیا تنها ۵۰ وب‌سایت وجود داشت اما اکنون تعداد این وب‌سایت به بیش از ۵ میلیون سایت رسیده است. همچنین در شرایطی که در سال ۱۹۹۲ در دنیا تنها یک میلیون کاربر اینترنت وجود داشت ظرف مدت ۱۵ سال؛ تعداد کاربران اینترنت به یک میلیارد نفر رسید و بهره‌گیری از این فضا در صرف وقت و هزینه مردم تاثیر بسیار برجا گذاشت.

وی همچنین به انتخابات اخیر کشور اشاره کرد و گفت: در این انتخابات هم شاهد بودیم افرادی که از فضای مجازی بهره گرفتند توانستند نتایج بهتری به دست آورند.
وی همچنین با اشاره به حضور گسترده مردم در این دوره از انتخابات اظهار کرد: انتخابات تهران همه را غافلگیر کرد و آنچه بسیاری باور نمی‌کردند تحقق پیدا کرد که در این میان یکی از عوامل مهم بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های دیجیتال بود.
جنتی همچنین متذکر شد: امروز دنیا با سرعت بسیار بالایی در حال تحول است و بخصوص در حوزه فناوری‌ها و رسانه‌های دیجیتال هر روز انسان با پدیده‌های جدیدی آشنا شده و حس می‌کند این تغییرات برق‌آساست.

در این مراسم علاوه بر رونمایی از فاز اول شبکه ملی فرهنگ،برگزیدگان جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال،جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی و مسابقه فیلم و عکس محرم نیز معرفی و تقدیر شدند.
 
کد مطلب: 41637
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
... علی جنتی: نباید در برابر فناوری ایستادگی کرد. ...
عاقبت یکی حرف دل مردم را زد ...
خدا را هزار بار شکر
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام