کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر ارتباطات پاسخ داد

لاین، واتس‌آپ و تانگو مسدود می‌شوند؟

خبرگزاری ايسنا , 9 اسفند 1394 ساعت 13:55

ایتنا- باز هم خبر فیلترشدن شبکه‌های محبوب ایرانیان در فضای مجازی پیچید!




وزیر ارتباطات در پاسخ به مطالبی درباره ابلاغیه از سوی قوه قضائیه به وزارت ارتباطات مبنی بر قطع دسترسی به شبکه‌های لاین، واتس‌آپ و تانگو گفت: در این زمینه تاکنون نامه‌ای به ما ارسال نشده است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران حاضر شده و به برخی سوالات آنها پاسخ گفت.

وی در صحبت‌های خود در پاسخ به سوال مبنی بر این‌که با توجه به‌ آمار ارسال ۲۰۰ میلیون پیام انتخاباتی در روز از طریق فضای مجازی نگرانی‌هایی مبنی بر رصد دولت بر این فضا ایجاد می‌شود، توضیح داد: طبیعی است که شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در هر کشوری در دنیا امکان رصد شدن دارند، اما رصد کردن فعل و انفعالات به معنای نفوذ به حریم خصوصی افراد نیست.

او گفت: دولت برای حریم خصوصی افراد احترام قائل است و هیچ شرکتی چه داخلی و چه خارجی اجازه ورود به حریم خصوصی مردم را ندارد، اما به هر صورت تحولات این فضا مورد بررسی قرار دارد و به طور مثال می‌توان بررسی کرد که چه حجمی از پیام‌های منتقل شده در فضای مجازی عکس، تصویر، متن و یا فیلم است.

وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به فوایدی که بهره‌گیری از فضای مجازی در انتخابات اخیر به همراه داشته، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که شنیده می‌شود طی این مدت فشارهای متعددی به وزارت ارتباطات اعمال می‌شد تا دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت محدود شود، اظهار کرد: به هرحال جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و از گروه‌های مختلف پیشنهادات متنوعی مطرح می‌شد.

گاهی نیز منتقد به این بودند که بهتر آن است که اینترنت مسدود شده و یا برخی شبکه‌های اجتماعی برای مدتی فعالیت نداشته باشند، اما توضیح ما این بود که زمانی که مردم آگاهی دارند و استفاده صحیحی از این خدمات به عمل می‌آورند، می‌توان از این فناوری‌ها بهره برد.

واعظی ادامه داد: صرفا شبکه‌های مجازی برای انتخابات فعالیت نمی‌کنند و آمار ما گویای آن است که تنها ۲۰ درصد این فعالیت در این شبکه‌ها به انتخابات مربوط بوده و ۸۰ درصد ظرفیت آنها برای استفاده‌های روزانه و مختلف مردم مربوط می‌شد.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود متذکر شد: برهمین اساس نظر دولت و ما این بود که استفاده از این شبکه‌ها در ایام انتخابات ادامه داشته باشد که همان‌طور که اشاره شد این موضوع نتایج مثبت متعدد به دنبال داشت در این خصوص ما کمیته مشترکی با وزارت کشور داشتیم.

وزیر ارتباطات همچنین به تاکید‌های مختلفی که از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم برگزاری انتخابات آگاهانه اشاره کرد و گفت: مردم نیز در این میان استفاده آگاهانه‌ای از این شبکه‌ها داشته و به توصیه‌های مسئولان دقت داشتند.

محمود خسروی - مدیر‌عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - نیز که به همراه وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران حضور داشت در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حضور اپراتور دوم در جمع شرکت‌کنندگان در پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حضور در این مراسم به درخواست خود شرکت‌ها صورت می‌گیرد و شرکت ایرانسل در این بخش حضور نداشته است.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره‌ ارائه خدمات ارتباطی در تعطیلات نوروز متذکر شد: دو سال است که برای سال نو و ایام تعطیلات برنامه‌های ویژه‌ای به خصوص برای جاده‌ها، شهرها و مراکز زیارتی که جمعیت بالایی دارند در نظر گرفته‌ایم بدین ترتیب در طول سال این مراکز شناسایی شده و برای ایام پرترافیک تلاش می‌شود با ارسال بی.تی.اس‌های سیار مشکلات ارتباطی آنها حل شود.

واعظی همچنین به ایجاد کمیته‌ای در وزارت ارتباطات در این خصوص اشاره کرد و اجرای رومینگ ملی را از دیگر مواردی دانست که در دسترسی بهتر مردم به خدمات تاثیر‌گذار است.

وی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی نیز توضیح داد: اعتقاد ما براین است که در گام اول باید همت کرده و تلاش کنیم توسط بخش خصوصی و دانشگاهی، شبکه‌های اجتماعی داخلی داشته باشیم. اکنون نیز یک تا دو شبکه داخلی نیز ایجاد شده و یکی از آنها حدود سه میلیون نفر مشترک دارد که لازم است استفاده مردم از این شبکه‌ها را گسترش دهیم.

وزیر ارتباطات درباره تصمیم ایران برای انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی خارجی به داخل کشور اظهار کرد: در این خصوص اکثر شرکت‌ها علاقه‌مندند سرورها را به داخل کشور‌های مقصد منتقل کنند ما نیز از این سیاست استقبال می‌کنیم و در صورتی که شرکت‌های مربوطه مایل به انتقال سرورها باشند بررسی‌های لازم را بر روی این موضوع انجام می‌دهیم.


کد مطلب: 41565

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/41565/لاین-واتس-آپ-تانگو-مسدود-می-شوند

ايتنا
  https://www.itna.ir