d21'; ?>d21'; ?> ايتنا - چگونگی استفاده از واقعیت مجازی در روابط عمومی و بازاریابی
۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲

چگونگی استفاده از واقعیت مجازی در روابط عمومی و بازاریابی

ایتنا- واقعیت مجازی (VR) فرصتی عظیم و کاربردی در اختیار صنعت روابط عمومی وبازاریابی قرار می‌دهد.
چگونگی استفاده از واقعیت مجازی در روابط عمومی و بازاریابی


واقعیت مجازی یک محیط مصنوعی است که با نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر ایجاد شده و برای کاربر به گونه‌ای ارائه می‌شود که آن را به عنوان یک محیط واقعی می‌پذیرد. در یک کامپیوتر، واقعیت مجازی عمدتا از طریق دو حس از حواس پنج‌گانه تجربه می‌شود: دیدن و شنیدن


واقعیت مجازی فیلم‌های ۳۶۰ درجه و سه‌بعدی ارائه می‌دهد. هدست سامسونگ Gear VR ،Oculus Rift فیس‌بوک، واقعیت مجازی پلی‌استیشن سونی، HTC Vive، یا هدست واقعیت مجازی گوگل یعنی گوگل کاردبورد که گوگل به صورت مجانی توزیع می‌کند ابزارهایی هستند که واقعیت مجازی را نمایش می‌دهند. دستگاه‌های بیشتر به زودی معرفی خواهد شد.

بینندگان می‌توانند ویدیوهای ۳۶۰ درجه آنلاین ببینند اما هدست‌های واقعیت مجازی تجربه به مراتب جالب‌تری فراهم می‌کند و به طور کامل در تجربه یک بازی ویدیویی، تماشای یک کنسرت و یا بالا رفتن از کوه غوطه‌ور می‌‌شوند.

مرز بازاریابی و روابط عمومی جدید
بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که واقعیت مجازی در سال جدید به مرز میان بازاریابی و روابط عمومی جدید تبدیل خواهد شد. سازمان‌های بازاریابی اخیرا شروع به پذیرش تکنولوژی کردند و آن را به عنوان یکی از ابزارهای جذب مشتری ارائه می‌کنند. صنعت گردشگری بارزترین مزایا را دارد و به نظر می‌رسد نخستین بخش برای قبول و استفاده از هدست‌ها به منظور دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود باشد.

شرکت گردشگری ماریوت (Marriott) که در سال ۱۹۲۷ توسط جان ویلارد ماریوت در واشنگتن‌دی.سی راه‌اندازی شد به مشتریان خود مناظر سه‌بعدی از سواحل هاوایی و مرکز شهر لندن نمایش داد. شهربازی Dollywood متعلق به دالی پارتن خواننده سبک کانتری و هنرپیشه آمریکایی که از جاذبه‌های گردشگری تنسی به شمار می‌رود یک تجربه واقعیت مجازی برای عرضه رولرکوستر سریع‌السیر به بازار خلق کرد. شرکت کشتیرانی کروز کارنیوال در حال آماده‌سازی تولیدات VR برای افراد درگیر در فعالیت‌ها است.

واقعیت مجازی همه دنیا را فرا می‌گیرد. ابی ماندل مدیرعامل شرکت YouVisit که بیش از ۳۰۰ فیلم واقعیت مجازی دارد می‌گوید: «واقعیت مجازی واقعی‌ترین تجربه‌ای است که می‌توانید بدون حضور در یک مکان از آن داشته باشید، بسیار قدرتمند است و افراد را به دلیل داشتن چنین تجربه‌ای در دنیای واقعی دچار هیجان، علاقه‌مندی و درگیری می‌نماید».

واقعیت مجازی می‌تواند در روابط عمومی نیز مورد استفاده قرار بگیرد اما این تکنولوژی قصد ندارد تاثیر فوری بر تجربه متخصصان روابط عمومی داشته باشد همانطور که تعداد کاربران در ابتدا بسیار کم خواهد بود. اما در یک دوره زمانی متوسط تا طولانی، واقعیت مجازی تاثیر عمده بر روابط عمومی خواهد داشت چرا که ما را قادر می‌سازد تا تجربه همه‌جانبه‌ای خلق کنیم که به ما در برقراری روابط عاطفی قوی با ذی‌نفعان کمک می‌کند.

یکی از کاربردهای بالقوه واقعیت مجازی برای روابط عمومی در داستان‌سرایی است تا ذی‌نفعان را درون یک برند یا داستان شرکت قرار دهد. این بدان معنا است که VR تنها به عنوان گام دیگری در جهت بهبود بازاریابی محتوا برای بیان داستان‌های بهتر است.

با این حال، با توجه به اینکه روابط عمومی به عنوان یک کل، هنوز به طور عمده به کلمات فکر می‌کند و تلاش می‌کند تا آنجا که باید از ویدیو استفاده کند؛ پس این فناوری می‌تواند کششی برای مشاهده یک حرفه در ردیف جلو واقعیت مجازی باشد.

شما می‌توانید با نگاه به اینکه چگونه واقعیت مجازی در حال حاضر برای روزنامه‌نگاری مانند اپلیکیشن واقعیت مجازی روزنامه نیویورک‌تایمز استفاده می‌شود، برای داستان‌سرایی در روابط عمومی ایده بگیرید. اپلیکیشن NYTVR app شما را داخل داستان‌ها قرار می‌دهد به گونه‌ای که با نگاه به اطراف، نماها و دیدگاه‌های متفاوت می‌بینید.

یک نمونه عالی دیگر استفاده از واقعیت مجازی برای داستان‌سرایی، سازمان غیر دولتی عفو بین‌الملل(Amnesty International ) است که در اوایل سال ۲۰۱۵ برای اینکه تجربه عاطفی و همه‌جانبه بیشتر از نتایج ویرانگر بمب‌گذاری در شهر حلب سوریه به مردم ارائه دهد از واقعیت مجازی بهره برد. آزمایش VR عفو بین‌الملل، نتایج واقعی با افزایش در گفتگوهای آنلاین را به همراه داشت که برای کمپین سازمان، هدفی نیرومند برای حفظ آگاهی مردم از موضوعاتی است که در غیر اینصورت نادیده گرفته می‌شوند.

یکی از مشهودترین راه‌هایی که روابط عمومی می‌تواند از واقعیت مجازی استفاده کند شامل « آزمودن قبل از خرید» است و به صورت ویژه می‌تواند به چیزهای گرانی مربوط شود که نشان دادن تجربه واقعی آن دشوار است مانند تعطیلات. شرکت امریکایی ماریوت به شدت بر روی محتوا از جمله تولید فیلم‌های خود سرمایه‌گذاری کرده است بنابراین جای تعجب نیست این شرکت همچنان با VR تجربه‌ای را خلق کرده است که به مسافران این امکان را می‌دهد تا آنچه را می‌خواهند در مکان‌های مختلف بازدید کنند، ببینند و بشنوند و حتی احساس کنند.

اما روابط با مشتری تنها جایی نیست که VR می‌تواند نقش داشته باشد بلکه در ارتباطات سازمانی نیز پتانسیل عظیمی در مناطق عمل مانند روابط سرمایه‌گذار دارد که از طریق آن می‌تواند سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران را به یک مکان و یا موقعیت دور برای دیدن و تجربه آن ببرد.

حتی در مناطق بسیار سنتی مانند امور عمومی لابی، واقعیت مجازی می‌تواند نقشی را بر عهده گیرد. واقعیت مجازی همچنین می‌تواند نقشی در مشاوره عمومی برای پروژه‌های بزرگ زیربنایی از طریق اعطای درک بهتر به مردم از آنچه ارائه می‌شود بازی ‌کند.

حتی در ارتباطات بحران، VR می‌تواند مفید باشد. به جای اینکه فقط به مردم بگویید شما در حال انجام چه اقداماتی هستید می‌توانید به آنها این امکان را بدهید که آن را در روش‌هایی با ابعاد بسیار بیشتر ببینند. همچنین می‌تواند نقشی را در شبیه سازی ارتباطات بحران و تمرین‌ها بازی کند تا به شرکت‌کنندگان احساس واقع‌گرایانه‌تر و عاطفی‌تری برای آنچه که واقعا وجود دارد منتقل کند.

شاید بزرگ‌ترین مانع برای به‌کارگیری و پذیرش واقعیت افزوده در روابط عمومی، مهارت‌هایی باشد که برای انجام آن مورد نیاز است. می‌توان برای شروع از ویدیو به طور موثر که به چیزی بیش از موبایلتان احتیاج ندارد استفاده کرد اما خلق تجربه واقعیت افزوده خودتان نمی‌تواند به راحتی انجام پذیرد. اما اگر به توسعه تجربه VR علاقه‌مند هستید پس اپلیکیشن گوگل کارد‌بورد می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

با این تعابیر، پیش‌بینی‌ها برای واقعیت افزوده عالی است اما هنوز کامل نشده است. بنابراین اکنون زمان آن است تا متخصصان روابط عمومی آن را یاد گرفته، تجربه کرده و درک کنند و یا اینکه یک بار دیگر ریسک کرده و آن را همانند دیگر زمینه‌های حرفه‌ای و بخش‌های صنعت ارتباطات در پشت سر خود رها نمایید.
کد مطلب: 41553
نام شما
آدرس ايميل شما

گوشی شما دارای کدام سیستم عامل است؟
اندروید
iOS
ویندوزفون
بلک‌بری
هیچکدام