کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رواج مهاجرت کاربران اینترنت موبایل از 3G به 4G

خبرگزاری ايسنا , 9 اسفند 1394 ساعت 10:04

ایتنا- اکنون دسترسی به خدمات نسل چهار ارتباطی برای مشترکان هر سه اپراتور تلفن همراه کشور شرایط خاص خود را دارد.




اظهارات فعالان بازار سیم‌کارت حاکی از آن است که طی ماه‌های اخیر استقبال مردم از سیم‌کارت‌های 4G افزایش قابل توجهی داشته است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، چند ماهی از ارائه سیم‌کارت‌های 4G که با عنوان USIM وارد بازار شدند می‌گذرد و حال فعالان بازار از افزایش استقبال مردم از سیم‌کارت‌های نسل 4 خبر می‌دهند.

نسل چهارم خدمات ارتباطی که به گفته کارشناسان مختلف به دلیل کم بودن دستگاه‌هایی که 4G پشتیبانی کنند پیش از این کمتر مورد استفاده کاربران اینترنت موبایل قرار داشت اکنون به نظر می‌رسد وارد فاز جدیدی شده است.

اما درباره امکان دسترسی به نسل 4 ارتباطی درحال حاضر هر سه اپراتور تلفن همراه کشور در شهرهای مختلف به ارائه این خدمات پرداخته‌اند و مشترکان در این شهرها می‌توانند در صورت دسترسی به دستگاه ساپورت کننده 4G از اینترنت نسل چهار استفاده کنند.

پیش از این وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرده بود که تا پایان سال آینده تمام شهرهای بزرگ کشور دارای اینترنت 4G (نسل چهارم اینترنت) شوند.

محمود واعظی در عین حال از دسترسی شهروندان 460 شهر کشور به اینترنت 3G و 160 شهر به اینترنت 4G خبر داده بود.

هزینه 5000 تا7000 تومانی همراه اول برای 4G
اکنون دسترسی به خدمات نسل چهار ارتباطی برای مشترکان هر سه اپراتور تلفن همراه کشور شرایط خاص خود را دارد.

در این میان اپراتور اول از امکان دسترسی به خدمات نسل 4 در بیش از 30 شهر کشور خبر می‌دهد.

بنا بر اعلام همراه اول، در این شهرها مشترکان می‌توانند با مراجعه به تمام مراکز خدمات ارتباطی شامل دفاتر پیشخوان، دفاتر تلفن ثابت، دفاتر و فروشگاه‌های همراه اول نسبت به تبدیل سیم‌کارت‌های خود به سیم‌کارت نسل 4 اقدام کنند.

هزینه در نظر گرفته شده برای تعویض سیم‌کارت نیز در سیم کارت‌های دائمی همراه اول 5000 تومان و در سیم‌کارت‌های اعتباری 7000 تومان است.

خرید غیر حضوری سیم‌کارت نسل 4 ایرانسل
اپراتور دوم نیز از ابتدای اسفندماه امکان ارتقای غیرحضوری سیم‌کارت معمولی به سیم‌کارت نسل چهار را از طریق شماره‌گیری کدهای دستوری فراهم کرده است.

بدین ترتیب مشترکان ایرانسل که قصد تعویض سیم‌کارت خود به سیم‌کارت یوسیم دارند، می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به مراکز خدمات ایرانسل، کد دستوری #1*2*10*555* (ستاره 555 ستاره 10 ستاره 2 ستاره 1 مربع) را از خط ایرانسل خود شماره‌گیری کرده و با تکمیل اطلاعات درخواستی، سیم‌کارت جدید را در نشانی مورد نظر تحویل بگیرند.

برای فعال‌سازی سیم‌کارت جدید، لازم است مشترکان پس از دریافت سیم‌کارت، کد دستوری #2*2*10*555* (ستاره 555 ستاره 10 ستاره 2 ستاره 1 مربع) را مجدداً از همان سیم‌کارتی که با آن درخواست تعویض را داده‌اند شماره‌گیری کنند تا سیم‌کارت جدید فعال شود.

هزینه استفاده از این سرویس برای متقاضیان در حال حاضر 11 هزار تومان است.

ایرانسل پیش از این امکان تعویض سیم‌کارت از طریق تماس با شماره 7033 از خطوط ایرانسل و یا شماره 09377033000 از شماره‌های غیرایرانسلی را نیز فراهم کرده بود.

بنا بر اعلام اپراتور دوم، در حال حاضر بیش از 170 شهر، تحت پوشش خدمات 4G/LTE ایرانسل قرار دارند. نقشه و فهرست مناطق تحت پوشش خدمات باندپهن همراه ایرانسل در وب‌سایت این اپراتور ارائه شده است.

دسترسی به اینترنت نسل 4 بدون تغییر سیم‌کارت
اما اپراتور سوم که تا چندی پیش به عنوان ارائه کننده انحصاری نسل سه در کشور فعالیت داشت سیم‌کارت‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده که به طور همزمان امکان اتصال به نسل چهار را هم دارند.

بدین ترتیب مشترکان رایتل در صورت در اختیار داشتن دستگاه‌های پشتیبانی کننده نسل چهار و در صورتی که در نقاط تحت پوشش شبکه 4G رایتل باشند می‌توانند بدون تغییر سیم‌کارت و تنها از طریق ایجاد تغییرات لازم در تنظیمات دستگاه خود به استفاده از خدمات نسل چهار ارتباطی بپردازند.

درحال حاضر اپراتور سوم در بیش از 20 شهر کشور پوشش 4G دارد.

تفاوت اینترنت 4G با 3G
درباره اینکه اینترنت نسل چهار موبایل چه تفاوتی با نسل سه دارد نیز می‌توان پیش از همه به سرعت دانلود و آپلود و دسترسی به اینترنت در این دو نسل اشاره کرد.

با استفاده از خدمات 4G امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی و محصولات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت بهتری فراهم خواهد شد؛ به گونه‌ای که با بهره‌مندی از پهنای‌باند چندین برابر اینترنت نسل‌های دیگر، چند کاربر می‌توانند به طور همزمان از حساب اینترنت یک خط استفاده کنند.

در واقع 4G چهارمین نسل شبکه‌ تلفن همراه است که در نقاط تحت پوشش امکان تبادل داده با سرعت‌های بالا را می‌دهد.

این نسل که در سال‌های اخیر در دنیا جایگزین نسل سوم شده، مهیا کننده‌ سرعت و پهنای‌باند بسیار بالا برای دسترسی به اینترنت و انتقال دیتاست که علاوه بر گوشی تلفن همراه می‌توان با استفاده از مودم‌های نسل 4 سرعت آن را در لپ‌تاپ‌های دارای مودم وایرلس USB، گوشی‌های هوشمند و غیره نیز مورد استفاده قرار داد.

این خدمات که در بازار با نام LTE یا Long Term Evolution شناخته می‌شود، از فناوری‌های استاندارد GSM است و برای دسترسی به اینترنت پرسرعت قابل حمل استفاده می‌شود.

به عبارت دیگر افزایش پهنای‌باند و سرعت انتقال از طریق تلفیق خطوط رادیویی و بهبود هسته شبکه، مزیت 4G و LTE نسبت به نسل سوم محسوب می‌شود و بدین ترتیب LTE نسبت به نسل‌های قبلی دامنه وسیع‌تری را پیش روی سازندگان اپلیکیشن‌های اسمارت‌فون و تجهیزات بی‌سیم قرار می‌دهد.

از نظر سرعت نیز اکنون سرعت دانلود در شبکه نسل دو رقمی بین 10 تا 130 کیلوبیت است که این رقم در شبکه نسل سه به یک تا پنج مگابیت بر ثانیه و در شبکه نسل چهار به حدود 10 تا 40 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. سرعت آپلود نیز در شبکه نسل دو رقمی مابین هشت تا 130 کیلوبیت بر ثانیه، در نسل سه بین 200 تا 500 کیلوبیت بر ثانیه و در نسل چهار رقمی بین یک تا 15 مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

البته برای بهره‌مندی از خدمات نسل 4 لازم است مقدماتی هم فراهم شود که از جمله این مقدمات استفاده از گوشی‌هایی است که قابلیت پشتیبانی از خدمات این نسل را داشته یا به اصطلاح 4G را پوشش می‌دهند. همچنین لازم است سیم‌کارت شما نیز به سیم‌کارت نسل 4 تبدیل شود.


کد مطلب: 41545

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/41545/رواج-مهاجرت-کاربران-اینترنت-موبایل-3g-4g

ايتنا
  https://www.itna.ir