کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیام رسان تلگرام و تغییر بازی در انتخابات ایران

8 اسفند 1394 ساعت 14:44

ایتنا- از جمله تحلیل‌های جالب در انتخابات اخیر ایران معتقد است که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مدرن در دست گروه‌های معتدل و اصلاح طلب است و رسانه‌های سنتی اغلب در دست گروه‌های اصولگرا!




انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حالی دیروز با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد که بازتاب آن در بسیاری از رسانه‌های خارج از کشور بسیار پررنگ بوده است. بسیاری از رسانه‌ها از نظرگاه سیاسی در پی تجزیه و تحلیل این انتخابات هستند و تاثیر آن را بر آینده سپهر سیاسی در ایران بررسی می‌کنند.


اما در این میان گزارشی جالب از خبرگزاری الجزیره از زاویه‌ای دیگر انتخابات در ایران را مورد توجه قرار داده است: تاثیر نرم‌افزار تلگرام بر انتخابات ایران.


به گزارش ایتنا از تابناک طی روزهای قبل و بسیار پیشتر از شروع فعالیت‌های انتخاباتی در ایران تقریبا برای همه مسلم شده بود که در این انتخابات ابزارهای مجازی از جمله شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی یک نقش عمده و تاثیر گذار را در تعیین نتایج انتخابات می‌توانند بر عهده داشته باشند. موضوعی که به نوبه خود می‌تواند تاثیر به سزایی در تغییر چهره انتخابات و فضای سیاسی در ایران بازی کند.

با شروع فعالیت‌های انتخاباتی شاهد آن بودیم که همه طیف‌های سیاسی سعی کردند به شکلی موثر از امکانات و قابلیت‌های این شبکه‌های مجازی و موبایلی نهایت استفاده را ببرند و کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی با توجه به وسعت و سهولت دسترسی در ایران تبدیل به یکی از قطب‌های تبلیغات انتخاباتی شدند. پدیده‌ای که برای اولین بار در فضای سیاسی ایران رخ نمود.

شاید همین موضوع منجر به آن شد که مسئولان برگزاری انتخابات و نظارت بر آن به فکر چاره جویی در مورد سازماندهی به فضای مجازی در حوزه انتخابات بیفتند. موردی که تا آخرین روزهای منتهی به برگزاری انتخابات نیز همچنان به عنوان یک مسئله اصلی پا برجا بود و البته منجر به بروز برخی شایعات مبنی بر فیلترینگ شبکه‌های موبایلی و قطعی اینترنت نیز شد.

البته همه شایعات از سوی مقامات رد شد و خوشبختانه در جریان برگزاری انتخابات نیز هیچ مشکلی از این نظر به وجود نیامد و انتخابات در کمال آرامش و با حضور گسترده مردم برگزار شد.

اما خبرگزاری الجزیره در گزارشی سعی کرده است تاثیرات فضای مجازی را از مسیر نرم‌افزاری مانند تلگرام در ایران دنبال کند. گزارش الجزیره از نگاهی دو قطبی به فضای قبل از برگزاری انتخابات در ایران پرداخته است.

در یکسو تریبون‌های سنتی را مد نظر قرار داده که به ادعا و باور این خبرگزاری در دستان طیف اصولگرا است و از سوی دیگر حوزه‌ای جدید و نه چندان جدی یعنی گوشی‌های هوشمند که بسیار تاثیرگذار هم هستند. به گفته این گزارش: هر کجا که در تهران قدم بگذارید کاربران از هر سنی با این ابزارها در ارتباط دائمی هستند – اغلب از تلگرام استفاده می‌کنند و بعضا از اینستاگرام.


الجزیره اشاره می‌کند که طیف سیاسی معتدل و اصلاح طلب و کاندیداهای این طیف بیشترین استفاده را از سرویس تلگرام در انتخابات می‌کنند. سرویسی که از هر ۴ ایرانی به شکل متوسط یک نفر از آن بهره می‌برد.

این گزارش اشاره می‌کند که گروه‌ها و کانال‌های تلگرام منجر به آن شده است که کاربران و رای‌دهندگان ایرانی به شدت به روز باشند و اخبار و آرایش‌های سیاسی انتخابات را به دقت و با جزئیات دنبال کنند. تا جایی که به نقل از یکی از مقامات وزارت ارتباطات نقل شده که تعداد افرادی که از تلگرام استفاده می‌کنند از تعداد بینندگان تلویزیون بیشتر است.

نگاهی به گزارش الجزیره فارغ از تقسیم بندی جناحی که این خبرگزاری در استفاده و بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی سنتی و مدرن کرده‌است، بیانگر یک موضوع قابل توجه است. این که نه تنها در داخل کشور، بلکه حتی در ورای مرزهای ایران کاملا مشخص است که استفاده گسترده ایرانیان از ابزارهای ارتباطی مدرن و بیشتر بر روی موبایل تبعات و تاثیرات گسترده‌ای در تغییر چهره سپهر سیاسی در کشور دارد. تاثیری که شاید بتوان آن را در میان سایر کشورهای دنیا کم نظیر دانست.

قبل از انتخابات سوالات و نگرانی‌های زیادی در مورد استفاده از این شبکه‌ها و تاثیر آنها به خصوص در برگزاری سالم انتخابات وجود داشت اما اکنون با برگزاری انتخابات بدون هیچ مشکلی مشخص شد که تلگرام و سایر ابزارهای ارتباطی اینچنینی، خود تبدیل به یک بازیگر مهم در مسائل و موضوعات سیاسی در کشور شده است.

بازیگری که به تازگی شناخته شده و شناخت دقیق و بهتر آن به همراه شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که در اختیار حاکمیت و مردم قرار می‌دهد، می‌تواند به خوبی نهادینه شده و به عنوان یک بازیگر رسمی و مهم، از این به بعد مورد شناسایی و مشروعیت جدی قرار بگیرد.

منبع: تابناک


کد مطلب: 41533

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/41533/پیام-رسان-تلگرام-تغییر-بازی-انتخابات-ایران

ايتنا
  https://www.itna.ir