کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونگی دریافت خدمات بانکی ایمن با موبایل

8 اسفند 1394 ساعت 11:06

ایتنا- بانکداری همراه از طریق مرورگر موجود در گوشی هوشمند شبیه استفاده از بانکداری الکترونیک در رایانه‌های شخصی است با این تفاوت که چالش‌های امنیتی آن می‌تواند طور دیگری باشد.




به گزارش ایتنا از تسنیم، بانکداری موبایل بسیار آسان است و در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند؛ پیش‌ترها برای انجام یک تراکنش بانکی باید مدت‌ها در صف انتظار بانک‌ها منتظر می‌شد اما امروزه با پیشرفت بانکداری الکترونیک و بویژه همراه بانک‌ها، کافی است گوشی همراه را برداشته و با فشردن چند کلید تمام تراکنش‌های بانکی را انجام داد.


در نگاه اول داشتن چنین زندگی آرمانی بسیار لذت‌بخش است ولی آیا همه اقشار جامعه نسبت به خطرات احتمالی آن آگاهی کافی را دارند؟ چند درصد افرادی که از همراه بانک‌ها برای انجام تراکنش‌های بانکی خود استفاده می‌کنند اقدامات امنیتی لازم را در گوشی‌های هوشمند خود اعمال کرده‌اند؟

خارج از الزامات امنیتی گوشی هوشمند، سؤالی که وجود دارد این است که آیا انجام تراکنش‌های بانکی آن‌ هم با فراوانی اخبار در زمینه سرقت اطلاعات بانکی و سودجویی‌های صورت گرفته در گوشی‌های هوشمند به صلاح است؟ اگر حساب بانکی شما توسط یک شخص سودجو خالی شد چه مقدار زمان باید صرف بازپس‌گیری وجه از دست ‌رفته با مراجعه به شعب دادگاه‌ها و کلانتری‌ها کنید؟

شاید عنوان اینگونه سؤال‌ها منجر به عدم اطمینان کاربران به همراه بانک‌ها گردد اما در صورت عدم توجه به این نگرانی‌ها ممکن است همراه بانک‌ها کاربران خود را از دست بدهند. جای نگرانی نیست، کافی است کاربران اطلاعات کافی درباره امینت گوشی‌های هوشمند خود داشته باشند.

کارشناسان معتقدند بیشتر کاربران گوشی‌های هوشمند، این فناوری جدید را در حفظ اطلاعات شخصی قابل‌ اطمینان می‌دانند اما برخی دیگر از کاربران گوشی‌های هوشمند از این وسیله برای انجام تراکنش‌های بانکی استفاده نمی‌کنند و تأکید دارند که نمی‌دانند این دستگاه‌ها به‌ اندازه کافی امن باشند.

در بانکداری همراه، شما می‌توانید گردش حساب بانکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و سایر فرآیندهای بانکی را به پشتوانه دستگاه کوچک هوشمند خود که آن را "گوشی هوشمند" نیز می‌نامند در هر جای این کره خاکی که باشید به ‌راحتی انجام دهید.

از اینکه بانکداری همراه زندگی ما را آسان کرده شکی نیست، اما همین آسانی به‌ دست ‌آمده از بانکداری همراه می‌تواند تهدیداتی را برای شما به وجود آورد البته اگر اقدامات لازم را برای پیشگیری انجام ندهید؛ ازجمله‌ این اقدامات می‌تواند نصب یک ضدویروس معتبر باشد.

چگونگی انجام یک تراکنش بانکی از جمله مواردی است که مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای اطلاعاتی را در ارتباط با هر کدام از شیوه‌ها داده است.

از طریق مرورگر گوشی هوشمند
بانکداری همراه از طریق مرورگر موجود در گوشی هوشمند شبیه استفاده از بانکداری الکترونیک در رایانه‌های شخصی است. تمام کاری که باید انجام دهید اجرای مرورگر و نوشتن آدرس وب‌سایت بانک موردنظر است و پس از ورود به حساب بانکی خود می‌توانید وجه مورد نظر خود را از حسابی به حساب دیگر منتقل کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که تهدیدات اصلی گوشی‌های هوشمند می‌توانند شبیه به رایانه‌ها باشند و لینک‌های مخرب موجود در جستجوهای شما، دانلودهایی که انجام می‌دهید و سایر موارد می‌توانند منجر به تلاش‌های فیشینگ و مخرب در جهت سرقت اطلاعات شما گردند.

از طریق برنامه کاربردی همراه بانک ارائه‌شده توسط بانک شما
دسترسی به حساب بانکی آن‌ هم از طریق صفحه‌ نمایش کوچک گوشی شما، بانک‌ها را ملزم به طراحی و بهینه‌سازی برنامه‌های کاربردی همراه بانک‌ها متناسب با صفحه‌نمایش کوچک گوشی‌های هوشمند نمود.

از طریق پیامک متنی (SMS)
برخی از بانک‌ها از پیامک‌های متنی به‌ عنوان ابتدایی‌ترین نوع از بانکداری همراه بهره می‌برند. شما به بانک موردنظر خود یک پیام متنی ارسال می‌کند و فوراً پیامکی از بانک دریافت نموده که حاوی اطلاعات اولیه از حساب بانکی، گردش‌های حساب و پرداخت‌ها خواهد بود.

بیشتر بدافزارهای رایج که برای حمله و دستیابی به اطلاعات بانکی مورداستفاده قرار می‌گیرند همان تروجان‌ها و بات‌های موبایل‌ها یا ترکیبی از آن دو هستند.

بدون داشتن ضدویروس بر روی گوشی هوشمند، آنها توانایی ورود به سیستم شما را پیدا کرده و جزئیات کارت اعتباری و گذرواژه‌های حساب بانکی شما را به دست آورده و برای سرور مهاجم مورد نظر ارسال می‌کنند.

برخی از تروجان‌های همراه بانک‌ها بسیار پیچیده هستند و توانایی دور زدن پیشرفته‌ترین سیستم‌های امنیتی را نیز دارند. با این اوصاف چگونه باید با این دست حملات پیچیده مقابله کرد؟

راهکار داشتن تجربه‌ای ایمن از بانکداری همراه
اگر بانک عامل شما برنامه کاربردی همراه بانک خود را ارائه کرده بهتر است آن را بر روی گوشی هوشمند خود نصب‌ کرده و از دسترسی به ‌حساب بانکی خود از طریق مرورگر گوشی هوشمند جدا خودداری کنید.

اگر بانک عامل شما تنها خدمات خود را از طریق وب ارائه می‌کند (به این معنی که بانکداری موبایل را پشتیبانی نمی‌کند) از دسترسی به‌ حساب بانکی خود از طریق مرورگر گوشی آن‌ هم بدون داشتن یک ضدویروس بروز و قدرتمند بر روی آن جدا خودداری کنید.

از شبکه‌های بی‌سیم در مراکز عمومی برای انجام تراکنش‌های بانکی خودداری کنید و ارتباط بلوتوث را هنگامیکه از آن بهره‌ای نمی‌برید، خاموش نگاه ‌دارید. در غیر این صورت با این کار شما راه را برای شنود و نفوذ افراد مهاجم نسبت به دریافت اطلاعات تراکنش بانکی یا نصب برنامه‌های جاسوسی و دیگر بدافزارها بر روی گوشی هوشمند خود باز نگاه داشته‌اید.

سیستم‌عامل و برنامه‌های کاربردی موجود در گوشی هوشمند بویژه مرورگر اینترنت خود را بروز نگاه‌ دارید زیرا بیشتر بدافزارها از حفره‌های امنیتی نسخه‌های تاریخ گذشته برای نفوذ استفاده می‌کنند.

از یک ضدویروس مناسب در گوشی هوشمند خود استفاده کنید. هیچگاه نمی‌دانید چه زمانی نیاز به انتقال ضروری پول دارید و در این زمان از کدام‌ یک از روش‌های بانکداری همراه استفاده خواهید کرد.

ضدویروس‌های موبایل و ابزارهای ضدفیشینگ باید شما را در برابر این‌گونه تهدیدات محافظت کنند.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 41518

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/41518/چگونگی-دریافت-خدمات-بانکی-ایمن-موبایل

ايتنا
  https://www.itna.ir