۰
plusresetminus
شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶

نبض بازار فناوری در بارسلونا می‌زند

ایتنا- یازدهمین دوره میزبانی کنگره جهانی موبایل را با توجه به ترس از حملات تروریستی، شاید بتوان یکی از سخت ترین دوره‌های مدیریت کنگره فناوری خواند.
نبض بازار فناوری در بارسلونا می‌زند


بارسلونا پایتخت تلفن همراه جهان
با وجود بحران‌های اقتصادی در گوشه و کنار جهان، وسایل ارتباطی ازجمله تلفن‌های هوشمند هنوز رشد مناسبی دارند و بارسلونا هرسال نبض تپنده فناوری در جهان محسوب می‌شود.

در همین راستا وسعت این نمایشگاه از زمان برگزاری نخستین نمایشگاه در سال ۲۰۰۵ در کن تاکنون دوبرابر شده است و ازسوی دیگر با توجه به اهمیت این رویداد فناورانه، بارسلونا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت تلفن همراه جهان نام گرفته است که به این ترتیب شکی نیست این شهر، به مرکز دائمی فرهنگی و فناوری با هدف ارتقا و ایجاد فرصت‌های تجاری جدید در زمینه تلفن همراه مبدل خواهد شد.


امسال از ۲۲ تا ۲۵فوریه (۳تا۶ اسفند)، کمپانی‌های کوچک و بزرگ از بیش از ۱۵۰کشور راهی اسپانیا شدند تا زیر یک سقف گردهم بیایند و در قالب ۲هزار و ۱۰۰غرفه با شعار«تلفن همراه همه چیز است»، از جدیدترین محصولات خود رونمایی کنند؛ نمایشگاهی که در بیرون شهر حدفاصل فرودگاه بارسلونا و مرکز شهر در مرکز نمایشگاهی Fira Gran Via قرار گرفته و البته برای بازدیدکنندگان و غرفه داران، امکانات مناسبی ازجمله ۳۰۰ نقطه وای فای فراهم کرده بود.

امسال این نمایشگاه میزبان کشورهایی ازجمله امریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، دانمارک، سوئیس، روسیه، کلمبیا، ترکیه، عربستان سعودی، چین، عمان، فنلاند، ویتنام، ایرلند، تایوان، سنگاپور، مالزی، ترکیه، ژاپن، هلند و ایتالیا بود و البته ایران که سال گذشته برای نخستین بار در این رویداد حاضر شد، امسال سهمی از این نمایشگاه نداشت.

این نمایشگاه امسال بیش از۱۰۰هزار بازدیدکننده داشت که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵ با ۷۲ هزار بازدیدکننده،رشدی مناسب محسوب می‌شود. همچنین ۱۶۰هیأت دولتی و ۴هزار روزنامه نگار از سراسر جهان در این رویداد فناورانه حضور داشتند که این استقبال مناسب نوید روزهایی خوش را برای اقتصاد اسپانیا می‌دهد چرا که امسال این نمایشگاه حدود۴۶۰ میلیون یورو درآمدزایی برای این کشور داشته و ۱۳هزار شغل موقت ایجاد کرده است.

این در حالی است که کنگره جهانی موبایل، سال گذشته برای اقتصاد بارسلونا سودی۳۵۶ میلیون یورویی داشت و ۷هزار شغل موقت ایجاد کرد.

امسال حضور بزرگانی همچون «مارک زوکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک،«جیمی ولز» بنیانگذار ویکی‌پدیا،«مارک فیلدز»مدیرعامل فورد،«ویلیام رو» رئیس بخش دیجیتال‌جنرال‌الکتریک و«داون ایمی» مدیرعامل Getty Images در این کنگره جهانی،اعتبار ویژه‌ای به این رویداد فناورانه بخشید.

برگزاری هرساله نمایشگاه تلفن همراه در بارسلونا باعث شده تا مسئولان این شهر به دنبال طرحی باشند تا بارسلونا را به شهر هوشمند و «سیلیکون ولی» جنوب اروپا تبدیل کنند.

لای‌فای در نمایشگاه
یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال بارسلونا، بازگشت گوگل پس از دو سال غیبت بود و البته اپل نیز همچون گذشته غایب بزرگ این رویداد نام گرفت. از کمپانی‌های مطرح حاضر در این رویداد می‌توان به وودافون،تلفونیکا،هوآوی، سامسونگ، سونی، پاناسونیک و... اشاره کرد.

امسال یک غرفه نیز به «گرافن» اختصاص یافت؛ماده‌ای که از آن به عنوان «ماده آینده»یاد می‌شود و انتظار می‌رود صنعت تلفن همراه را به دلیل کیفیت و پتانسیل بالایی که دارد، متحول کند. اینترنت اشیا و همچنین نسل پنجم شبکه تلفن همراه (G5) از دیگر بخش‌هایی بود که کانون توجه نمایشگاه قرار داشت چرا که بسیاری معتقدند نمی‌توان اینترنت اشیا را بدون توسعه و همه گیر شدن G5 حتی تصور کرد.

اینترنت Li-Fi نیز یکی دیگر از موضوع هایی بود که در این کنگره مورد توجه قرار گرفت؛ اینترنتی که می‌تواند جایگزین وای فای شود و تنها با کمک نور یک لامپ، تلفن هوشمند را به اینترنتی ۱۰۰بار سریع تر از وای فای متصل کند. امسال یک استارتاپ فرانسوی با نام Oledcomm این فناوری را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد و مخاطبان به محض اینکه تلفن هوشمند خود را زیر نور یک لامپ قرار می‌دادند می‌توانستند یک ویدئو را اجرا کنند.

مزیت این شیوه سرعت بالای آن است طوری که تست‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد با سرعت ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه، می‌توان حجمی معادل ۲۳ دی‌وی دی را در عرض یک ثانیه دانلود کرد .درحال حاضر این فناوری در فرانسه به مکان هایی مانند موزه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ راه یافته و تاکنون در استونی،هندوستان و بلژیک نیز تست شده است.

اینترنت Li-Fi نیز یکی دیگر از موضوع هایی بود که در این کنگره مورد توجه قرار گرفت؛ اینترنتی که می‌تواند جایگزین وای‌فای شود و تنها با کمک نور یک لامپ، تلفن هوشمند را به اینترنتی ۱۰۰بار سریع تر از وای‌فای متصل کند. امسال یک استارتاپ فرانسوی با نام Oledcomm این فناوری را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد و مخاطبان به محض اینکه تلفن هوشمند خود را زیر نور یک لامپ قرار می‌دادند می‌توانستند یک ویدئو را اجرا کنند.

نوبرانه‌های نمایشگاه بارسلونا
نمایشگاه بارسلونای امسال شاهد برگزاری نشست ها، کنفرانس‌ها و جلسات پرسش و پاسخ بسیاری بود و کمپانی‌های تلفن همراه حضوری فاتحانه داشتند. امسال هوآوی و ZTE خوش درخشیدند و شیائومی نیز با گوشی جدید Mi5 به بارسلونا آمد.

کمپانی ال جی از LG G5 رونمایی کرد و نخستین سری X تلفن‌های هوشمند سونی یعنی Xperia X و Xperia XA عرضه شد. امسال البته واقعیت مجازی و هدست‌های مربوط به آن در کانون توجه مخاطبان قرار گرفت و از فناوری‌های پوشیدنی جالب توجهی نیز رونمایی شد.

Cat، این برند ماشین‌های صنعتی و لباس چندسالی است که وارد عرصه تلفن همراه اندرویدی شده است ولی آخرین نمونه آن شاهکار است.
Cat S60 thermal camera phone به دوربین حرارتی مجهز است که می‌تواند دما را مورد سنجش قرار دهد و در پیدا کردن بازماندگان حوادث زیر آوار کارآیی داشته باشد
سونی هم امسال علاوه بر درخشش در بخش تلفن همراه، ازهدست مناسبی رونمایی کرده است.

Sony Xperia Ear یک گوشی سیلیکونی است که یک دستیار دیجیتالی محسوب می‌شود و کاربران می‌توانند بدون در دست گرفتن تلفن همراه، از آخرین اخبار، وضعیت آب و هوا، آپدیت شدن شبکه‌های اجتماعی و برنامه ریزی اطلاعات، قرار ملاقات‌ها و تقویم و... مطلع شوند. از آنجا که این هدست قابلیت تشخیص صدا دارد می‌تواند به فرمان‌های صوتی واکنش نشان داده و جواب دهد،تماس بگیرد، در اینترنت به جست و جو بپردازد و برای کاربر مسیریابی کند.

این هدست از طریق NFC یا بلوتوث به یک گوشی هوشمند اندرویدی متصل می‌شود و دارای یک باتری با کارآیی مناسب است. این هدست با دوربین کامپکت خود، دارای لنز محیطی ۳۶۰درجه برای داشتن میدان طبیعی دید است و با تشخیص صدا و صورت، در حالی که گوشی درون جیب کاربر قرار دارد،به طور اتوماتیک عکس خواهد گرفت.

امسال کمپانی HTC نیز در زمینه واقعیت مجازی بسیار موفق عمل کرد و با ارائه هدست HTC Vive خوش درخشید. این هدست دارای ۲سنسور،دو کنترلر حرکتی و میکروفونی جداگانه است و علاوه بر آن، یک دوربین با قابلیت تجربه واقعیت افزوده augmented reality دارد. همچنین می‌توان با کمک آن تماس برقرار کرد و از آن برای ارسال پیامک،مشاهده تقویم و... بهره گرفت.

کمپانی ال جی نیز در زمینه واقعیت مجازی عملکرد مناسبی داشته و LG VR 360 را ارائه داده است؛ هدستی متفاوت که ازطریق کابل یواس‌بی‌ تایپ C به گوشیLG G5 متصل می‌شود. نه تنها نحوه اتصال این نهدست متفاوت است بلکه فرمت آن نیز تفاوت هایی با نمونه هایی همچون Cardboard یا سامسونگ Gear VR دارد.

این هدست دارای یک جفت شیشه است که براحتی می‌توان از آن استفاده کرد و نسبت به نمونه‌های دیگر که گاه مجبور به نگه داشتن آن با دست می‌شوید بسیار راحت‌تر است و احساس نمی‌کنید که چیزی به سرتان بسته شده است.

کمپانی Garmin هم از نسخه جدیدی از ردیاب‌های سلامت ورزشی خود با نام Vivoactive HR رونمایی کرد که می‌تواند ضربان قلب را نیز اندازه‌گیری کند. این قابلیت جدید نشان می‌دهد که ردیاب‌های سلامت این کمپانی کاربردی تر شده‌اند و علاوه بر داشتن GPS می‌توانند در صورت نیاز از طریق تلفن همراه میزان ضربان بالا یا پایین را به کاربر اطلاع دهند.

منبع: ایران
کد مطلب: 41512
نام شما
آدرس ايميل شما