۰
plusresetminus
سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴

مارک زاکربرگ: واقعیت مجازی آینده فیس‌بوک خواهد بود

ایتنا- مرد شماره یک فیس‌بوک مدت‌ها پیش ایده استفاده از واقعیت مجازی را در این شبکه اجتماعی در سر می‌پروراند و صحبت‌های اخیر وی حکایت از عملی‌ شدن این ایده در آینده نه چندان دور خبر می‌دهد.
مارک زاکربرگ: واقعیت مجازی آینده فیس‌بوک خواهد بود


مارک زاکربرگ مدعی شده که از ابتدای پیدایش فیس‌بوک، رویای واقعیت مجازی را در این شبکه اجتماعی در سر می‌پرورانده و حالا با دستیابی به این ایده راه زیادی نداریم و حتی هم اکنون نیز می‌توان واقعیت مجازی را در فیس‌بوک به کار گرفت.


این صحبت‌ها طی مراسم رونمایی سامسونگ از گوشی‌های تراز اول خود و معرفی دوربین ۳۶۰ درجه این شرکت که Gear 360 نامیده می‌شود مطرح شد. بد نیست بدانید این دو شرکت مدتی است همکاری را در زمینه واقعیت مجازی شروع کرده‌اند، آبان ماه گذشته نیز هدست واقعیت مجازی Gear VR سامسونگ رسما معرفی شد.

با استفاده از این هدست‌واقعیت مجازی کاربران قادر هستند به کمک برخی از گوشی‌های گلکسی سامسونگ از این فناوری نوظهور و هیجان‌ انگیز استفاده کنند.

جالب است بدانید Gear VR با استفاده از فناوری Oculus ساخته شده، این فناوری دو سال پیش از جانب فیس‌بوک با قیمت ۲ میلیارد دلار خریداری شد. در آن زمان تصمیم خرید فناوری واقعیت مجازی Oculus از جانب منتقدان زیر سوال رفت اما اکنون به راحتی می‌توان دلیل این خرید را متوجه شد.

زاکر‌برگ مدعی شده است فناوری واقعیت مجازی پلتفرم بعدی فیس‌بوک خواهد بود. به زودی شاهد دنیایی خواهیم بود که در آن هر شخصی قادر است تمامی محیط اطراف خود را با سایرین به اشتراک بگذارد.

فناوری واقعیت مجازی با استفاده از دوربین‌هایی که قادر هستند به صورت ۳۶۰ درجه فیلم‌برداری کنند تمامی زوایای محیط را ذخیره می‌کند. برای ضبط چنین تصاویری به یک دوربین با دو یا چند لنز نیاز است و نرم‌افزاری نیز وظیفه مرتبط کردن تصاویر گرفته شده با یکدیگر را بر عهده می‌گیرد.

ناگفته نماند که ال‌جی، رقیب دیرینه سامسونگ نیز دوربین ۳۶۰ درجه مشابهی را معرفی کرده است. بد نیست بدانید فیس‌بوک سال گذشته پشتیبانی از ویدئوهای ۳۶۰ درجه سازگار با فناوری واقعیت مجازی را به این شبکه اجتماعی اضافه کرده است، زاکربرگ مدعی شد در حال حاضر بیشتر از ۲۰ هزار ویدئو ضبط شده با فرمت واقعیت مجازی در فیس‌بوک موجود است.

کاملا مشخص است که فیس‌بوک عزم خود را جزم کرده تا به واقعیت مجازی بال و پر بیشتری بدهد، به همین منظور چندی پیش گروهی از مهندسین این شرکت تیم جدیدی را برای ساخت اپلیکیشن‌های جدید شبکه اجتماعی سازگار با واقعیت مجازی تشکیل داده‌اند. زاکر‌برگ در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد تاکنون فناوری واقعیت مجازی پیشرفت خوبی داشته اما هنوز راه زیادی در پیش است. این مدیر ارشد آینده‌ای را ترسیم کرد که در آن تمامی کاربران قادر باشند فیلم‌های واقعیت مجازی خود را به صورت زنده پخش کنند.

زاکربرگ در سخنان خود از سامسونگ برای کمک در پیشرفت تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز برای این فناوری تشکر کرد. به گفته وی مهندسین فیس‌بوک و Oculus در حال حاضر سخت در تلاش هستند تا مشکلات انتقال تصاویر واقعیت مجازی را در بستر شبکه برطرف کنند.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد باید دید آیا کاربران هم به اندازه مدیر ارشد فیس‌بوک به واقعیت مجازی علاقه‌مند هستند یا خیر، از طرف دیگر همان‌گونه که زاکربرگ‌ مدعی شده، ایجاد بستر مناسب برای دسترسی کاربران نیز در نوع خود چالش برانگیز خواهد بود.
منبع: فارنت
کد مطلب: 41435
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام