۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳

اتحاد کمپانی‌های فناوری در برابر مداخله دولت امریکا

ایتنا- کمپانی‌های مطرح فناوری جهان که عمدتاً ساکن «سیلیکون ولی»هستند برای افزایش امنیت روزافزون محصولات خود تلاش می‌کنند.
اتحاد کمپانی‌های فناوری در برابر مداخله دولت امریکا


همانقدر که مردم نگران امنیت اطلاعات خود هستند دولت‌ها بویژه دولت امریکا، دغدغه دستیابی به این اطلاعات از طریق شکستن قفل رمزها را دارند و فعالیت گسترده و عضوگیری گروه‌های تروریستی ازجمله داعش در شبکه‌های اجتماعی و... به این موضوع دامن زده است تا جایی که دولت امریکا بارها از کمپانی‌های فناوری درخواست در اختیار گرفتن اطلاعات کاربران و نیز ایجاد «در پشتی» را داشته است.


دلایل «تیم کوک» برای مخالفت
با توجه به اینکه اپل در زمینه امنیت بالای محصولات فناورانه پیشتاز است،FBI مدت‌های زیادی به دنبال این بود که این کمپانی را مجبور کند امنیت محصولاتش را کاهش دهد تا پلیس راحت‌تر بتواند به اطلاعات کاربران دست یابد و حالا حادثه تروریستی سن برناردینو، بهانه‌ای جدی به دست این مرکز داده است تا فشارهایش را افزایش دهد.

در جریان این واقعه تروریستی، آیفون 5c سیدرضوان فاروق، متهم حادثه‌ای که منجر به کشته شدن ۱۴نفر شد به دست پلیس افتاد و دادگاه فدرال از کمپانی اپل خواسته است با باز کردن قفل این گوشی، به پلیس کمک کند تا به اطلاعات آن‌که ممکن است مربوط به تروریست‌ها باشد، دسترسی پیدا کند هرچند این خواسته، با مقاومت و پاسخ منفی «تیم کوک» مدیرعامل اپل مواجه شده است.

اپل برای مخالفت‌های خود در ارائه راهکاری به منظور دسترسی FBI به اطلاعات گوشی فاروق، دلایلی دارد و به همین دلیل «تیم کوک» در نامه‌ای مفصل، ضمن احترام به کشته شدگان این حادثه تروریستی، آورده است:«دولت، کاری را از ما خواسته که از عهده آن برنمی آییم.

تلفن‌های هوشمند بخش ضروری زندگی مردم محسوب می‌شوند و حجم عظیمی از اطلاعات شخصی از مکالمات خصوصی گرفته تا فیلم و عکس در آن ذخیره می‌شود و به هرحال همه این اطلاعات باید از دست هکرها و مجرمان سایبری در امان بماند تا بدون اجازه، از آن بهره نبرند.

مشتریان ما در جهان انتظار دارند از آنها در برابر هکرها حفاظت کنیم و اپل در این زمینه بسیار متعهدانه عمل می‌کند به همین دلیل هم قابلیت رمزگذاری گوشی‌ها به عنوان بهترین راه حفاظت از اطلاعات کاربران، برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌اعتنا باشیم چرا که معتقدیم اطلاعات این گوشی‌ها هیچ ارتباطی به ما ندارد. دولت، کاری را از ما خواسته که از عهده آن برنمی‌آییم.

تلفن‌های هوشمند بخش ضروری زندگی مردم محسوب می‌شوند و حجم عظیمی از اطلاعات شخصی از مکالمات خصوصی گرفته تا فیلم و عکس در آن ذخیره می‌شود و به هرحال همه این اطلاعات باید از دست هکرها و مجرمان سایبری در امان بماند تا بدون اجازه، از آن بهره نبرند.

مشتریان ما در جهان انتظار دارند از آنها در برابر هکرها حفاظت کنیم و اپل در این زمینه بسیار متعهدانه عمل می‌کند به همین دلیل هم قابلیت رمزگذاری گوشی‌ها به عنوان بهترین راه حفاظت از اطلاعات کاربران، برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌اعتنا باشیم چرا که معتقدیم اطلاعات این گوشی‌ها هیچ ارتباطی به ما ندارد.

ما نیز از حادثه تروریستی دسامبر گذشته، شوکه شده، بسیار ناراحت هستیم و با تروریست‌ها نیز همدردی نمی‌کنیم ولی نمی‌توانیم این کار را برای FBI انجام دهیم.

ما تاکنون در برخی پرونده‌ها بهترین ایده‌ها را به پلیس امریکا ارائه داده ایم، از مهندسان این کمپانی خواسته ایم با آنها همکاری داشته باشند و هرچه تاکنون در توان داشته ایم برای کمک به آنها به کار گرفته ایم ولی حالا دولت امریکا از ما کاری را می‌خواهد که برای آینده این کمپانی بسیار خطرناک است؛ آنها درواقع از ما یک در پشتی(backdoor) برای آیفون می‌خواهند و خواستار دستکاری تنظیمات امنیتی گوشی‌های آیفون هستند تا بتوانند در صورت لزوم از کاربران جاسوسی کنند و ما نمی‌توانیم به چنین خواسته‌ای پاسخ دهیم.

پلیسFBI درواقع از ما خواسته است نسخه‌ای متفاوت از سیستم عامل آیفون را برای این نهاد امنیتی تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند آن را روی گوشی مظنونانی که پلیس در اختیار دارد نصب کند و بتواند براحتی به اطلاعات آن دست یابد که اگر چنین اتفاقی بیفتد بی‌شک آغازی برای سلب اعتماد مردم از کمپانی اپل خواهد بود هرچند چنین نرم‌افزاری تاکنون تولید نشده است، هرچند FBI تأکید دارد که به صورت محدود از این نرم افزار استفاده می‌کند ولی واقعیت این است که اگر چنین نرم افزاری ساخته شود بارها و بارها در کشورهای مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و حریم شخصی کاربران را نقض کند و به راهی برای سرکوب مخالفان در کشورها تبدیل شود.

آیا تضمینی وجود دارد که بعداً بتوان آن را کنترل کرد؟ما معتقدیم با این کار امنیت میلیون‌ها آیفون در سراسر جهان به خطر می‌افتد. ازسوی دیگر این کار به تروریست‌ها و دیگر هکرها هم امکان سوءاستفاده می‌دهد، زیرا ایجاد اشکال عمدی امنیتی در آیفون، از چشم دیگران پنهان نمی‌ماند.»

ازسوی دیگر مدیران ارشد کمپانی اپل، پلیس FBI را مورد شماتت قرار داده و گفته‌اند پلیس امریکا می‌توانست به داده‌های ذخیره شده روی گوشی سید رضوان فاروق دسترسی پیدا کند، اما خود این فرصت را از دست داد، چرا که تنها کافی بود این گوشی به یکی از شبکه‌های «وای‌فای» محلی متصل و نسخه پشتیبان جدیدی از داده‌ها از طریق خدمات iCloud اپل تهیه شود.

FBI اجرای این ایده را ناممکن کرد، زیرا کلمه عبور حساب کاربری کلاود این تروریست، بعد از آنکه گوشی اش به دست پلیس افتاد تغییر کرد و این، بدان معناست که iCloud و آیفون، همدیگر را شناسایی نکرده‌اند.

واکنش‌ها به عملکرد اپل
سر باز زدن «تیم کوک» از حکم دادگاه فدرال امریکا بازتاب‌های متفاوتی داشته و جالب ترین آن،واکنش «جان مکافی»(John McAfee) خالق نرم افزار آنتی ویروس مکافی است که گفته به FBI کمک می‌کند تا رمز عبور آیفون 5c سیدرضوان فاروق متهم حادثه تروریستی سن برناردینو را باز کند. وی ادامه داد: من و تیمم به صورت رایگان و بدون هیچ چشمداشتی این وظیفه را انجام می‌دهیم که البته این کار ۳هفته زمان از ما خواهد گرفت.

«گراهام کلولی» یکی از فعالان عرصه امنیت سایبر به این ادعا با دیده شک و تردید می‌نگرد و می‌گوید: هک کردن گوشی‌های آیفون در مقایسه با محصولات سایر کمپانی‌ها بسیار سخت است.

وی با اشاره به ایده مکافی درباره به کار گرفتن مهندسی اجتماعی برای پیدا کردن رمز آیفون فاروق گفت: این، شیوه‌ای است که هکرها برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه مردم به کار می‌گیرند ولی یادمان باشد که پای محصول اپل درمیان است و در لفافه باید گفت که فقط مردان زنده می‌توانند سخن بگویند حال اگر مکافی می‌تواند با استفاده از شیوه مهندسی اجتماعی، جنازه‌ای را وادار به گفتن رمزش کند، ما وی را تحسین می‌کنیم.

اما «مکافی» گفته است که بازیابی اطلاعات این آیفون را از روش‌های دیگری انجام خواهد داد ولی هیچ اشاره‌ای به روش و راهکارش نداشته است. وی اعلام کرد این کار را برای اپل می‌کند چرا که دلش نمی‌خواهد اپل مجبور به قرار دادن «در پشتی» در محصولش شود؛ اتفاقی که احتمالاً سبب آسیب‌پذیر شدن آیفون در مقابل هکرها و مجرمان سایبری می‌شود.

به هرحال آنچه مسلم است اینکه FBI از این وضع چندان راضی نیست و از اپل و سایر کمپانی‌ها می‌خواهد رمزگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که این مرکز بتواند براحتی آن را شکسته و به اطلاعات کاربران مورد نظر دست پیدا کنند. در استرالیا نیز به خواسته FBI واکنش نشان داده شده و فعالان عرصه فناوری از اپل خواسته‌اند هرگز به فکر ایجاد در پشتی برای استفاده دولت نباشد.

«جک دورسی» مدیر توئیتر نیز در این‌باره در توئیت خود نوشته است: ما در کنار تیم کوک خواهیم بود و از امتناع وی در شکستن قفل آیفون متهم حادثه تروریستی سن برناردینو، پشتیبانی می‌کنیم.

اما موج حمایت‌ها محدود به این افراد نشد و «ساندار پیچای» رئیس گوگل نیز از تصمیم «تیم کوک»حمایت کرد و خواستار حفاظت از اطلاعات کاربران در سراسر جهان شد.

« مارک زوکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک نیز با جمله‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود گذاشته است، از این تصمیم اعلام حمایت و پشتیبانی کرده و نوشته است: ما تروریسم را محکوم کرده و با قربانیان این حادثه تروریستی نیز ابراز همدردی می‌کنیم ولی به سیاست‌های خود برای مقابله با ناقضان حریم خصوصی مردم ادامه می‌دهیم.

ما به هرحال با تقاضاهایی که منجر به ضعیف شدن سیستم‌های امنیتی کمپانی‌ها می‌شود مخالف هستیم و با آن می‌جنگیم، چرا که پاسخ مثبت به این تقاضاها می‌تواند موانع جدی برای فروش و جذب مشتریان جدید ایجاد کند و در واقع اعتبار این کمپانی‌ها زیر سؤال می‌رود. مدیرعامل دراپ باکس و همچنین مایکروسافت نیز اقدام اپل و مقاومت در برابر خواسته پلیس امریکا را ستوده و از آن حمایت کرده‌اند.

عملکرد اپل اما منتقدانی هم دارد و به عنوان مثال «تام کاتون» یکی از سناتورهای امریکایی در انتقاد نسبت به اپل گفت: کمپانی اپل راه خود را انتخاب کرده است و می‌خواهد از حریم شخصی یک تروریست مرده دفاع کند به جای اینکه امنیت مردم امریکا را در نظر بگیرد.

«دونالد ترامپ» هم از اپل انتقاد دارد و به دنبال مناقشه بین پلیس فدرال امریکا و شرکت اپل، این نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواستار آن شده است تا زمانی که FBI اطلاعاتی را که نیاز دارد از سوی شرکت اپل دریافت نکند، این شرکت رایانه‌ای مورد تحریم قرار گیرد.

اپل با اقدام خود در مخالفت با حکم دادگاه، درواقع استراتژی بازار را در اولویت قرار داده و این موضوع نشان می‌دهد اعتمادی که طی سال‌ها فعالیت از سوی مردم به دست آورده است برایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، البته خبرهایی هم به گوش رسیده است که در ۲۲ مارس یک دادگاه دیگر در کالیفرنیا برگزار خواهد شد و باید منتظر ماند و دید اپل چقدر بر سر حرف خود خواهد ماند و از اطلاعات کاربران حفاظت خواهد کرد.

منبع: ایران
کد مطلب: 41413
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام