کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۵ میلیارد تومان برای جست‌وجوگر بومی

25 بهمن 1394 ساعت 17:18

ایتنا - عضو شورای راهبری طرح جویشگر بومی: لازم است شرکت‌ها مورد حمایت قرار بگیرند تا به بلوغ لازم برسند.




مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از انعقاد ۱۵ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های ایرانی در قالب طرح جویشگر بومی خبر داد.


به گزارش ایتنا از مهر، مجید توکل با بیان اینکه یکی از اهداف مهم طرح جویشگر بومی، شناسایی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و بررسی چالش‌ها و مشکلات این شرکت‌هاست، گفت: این طرح به دنبال کمک به حل مشکلات شرکت‌های فعال در حوزه جویشگر بومی است تا بتوانند به یک سطح بلوغ و استقلال برسند.
عضو شورای راهبری طرح جویشگر بومی، اظهار داشت: متاسفانه برخی از شرکت‌ها به‌واسطه عدم اطلاع کافی از فعالیت‌های طرح، دچار سوء‌برداشت شده‌اند. برخی اظهار می‌دارند که طرح جویشگر از اولویت‌های کشور ما نیست و هزینه‌های آن توجیه اقتصادی ندارد و علت این سوء برداشت بی‌توجهی و ناآگاهی آنان از واقعیت‌های این طرح است.

وی با تاکید براینکه هدف اولیه ما شناسایی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات، بررسی چالش‌ها و مشکلات این شرکت‌ها و هچنین حل مشکلات آنها تا آنجاست که این شرکت‌ها به یک سطح بلوغ و استقلال برسند، بیان کرد: هدف بعدی طرح، شناسایی سرویس‌های مورد نیاز مردم در بخش جویشگر و ایجاد و توسعه خدماتی است که در زمان حاضر در داخل کشور ارایه نمی­ شوند. برای این منظور، بررسی‌هایی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که طرح جویشگر اولویت‌دارد و لازم است که مطرح شود.
وی تصریح کرد: بر این اساس، منشور طرح تهیه و نقشه‌راه آن ترسیم شد و با مشخص شدن مسیر، به مستندسازی و سیاست‌گذاری پرداختیم؛ سپس در گام بعدی سرویس‌های ضروری را مشخص کردیم و اولویت ارائه آنها نیز در سه سال متوالی تعیین شد.

مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای شناسایی جامعه کسب‌وکار و فعالان این زمینه فراخوانی داده شد و حدود ۹۳ شرکت در فراخوان شرکت کردند که در یک فرآیند دقیق، شرکت‌ها از جنبه‌های مختلف (توان فنی، توان اجرایی و کسب‌وکار) بررسی شدند و از میان ۹۳ شرکت، ۷۱ شرکت حداقل شرایط مشارکت در طرح جویشگر و قابلیت انجام پروژه‌های فراخوان شده را کسب کردند.
توکل افزود: این موضوع نشان‌دهنده وضعیت بلوغ شرکت‌های خصوصی موجود است چراکه از این ۷۱ شرکت، بیش از ۵۰ درصدشان بلوغ محصول/شرکت نداشتند و منظور از بلوغ این است که شرکت تمام اجزای درونی لازم مانند کنترل پروژه، کنترل هزینه، چشم‌انداز و اینکه بداند به کجا می‌خواهد برسد را داشته باشد.

عضو شورای راهبری طرح جویشگر بومی با بیان آنکه لازم است شرکت‌ها مورد حمایت قرار بگیرند تا به بلوغ لازم برسند، درباره انتقادهایی مبنی بر اینکه بودجه تعیین شده برای این طرح، فقط به یکی دو شرکت دولتی تزریق شده است، پاسخ داد: این موضوع به یکی از پرسش‌های اصلی منتقدان طرح جویشگر بومی تبدیل شده است و باید شفاف‌سازی شود. امکان همکاری با همه شرکت‌ها در چارچوب این طرح وجود دارد و از میان همه شرکت‌ها، فقط ۳ شرکت با بنیه دولتی به وجود آمده و رشد کرده‌اند که یکی با حمایت سازمان فناوری اطلاعات و دو شرکت دیگر نیز با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات ایران به وضعیت کنونی ارتقا یافته‌اند.
 


کد مطلب: 41198

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/41198/۱۵-میلیارد-تومان-جست-وجوگر-بومی

ايتنا
  https://www.itna.ir