کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چند قدم در بزرگترین سازمان هکری دنیا

عملیات‌ محرمانه NSA فاش شد

11 بهمن 1394 ساعت 11:00

ایتنا- مدیر اسبق NSA می‌گوید اگر دولت این کشور دست به سرقت اطلاعاتی نزند، آینده خود را از دست خواهد داد!




طی چند ماه گذشته بارها و بارها از آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) صحبت به میان آمده است و البته بسیاری از مردم جهان این مرکز را سازمان جاسوسی امریکا می‌شناسند، اگرچه مشخص شده است که این مرکز از تماس‌های تلفنی شنود می‌کند یا اطلاعات شخصی کاربران را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد، ولی کمتر کسی بدرستی می‌داند که در این سازمان امنیتی دقیقاً چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد.


با وجود این مدیر اسبق این سازمان چندی پیش مصاحبه‌ای انجام داد و از برخی فعالیت‌های مخفیانه و داخلی این سازمان پرده برداشت. او در یک جمله گفت: «NSA هکر امریکا است».

ژنرال مایکل هایدن که در یک کنفرانس امنیت سایبری در شهر میامی شرکت کرده بود گفت: «همه چیز مردم در دنیای سایبری سرقت می‌شود و این همان کاری است که مرکز NSA می‌کند. حتی اگر همه دولت‌های جهان از شهروندان خود جاسوسی کنند، دولت امریکا این کار را بهتر از همه آنها انجام می‌دهد.»

بزرگترین هکر دنیا

هایدن سخنرانی اصلی کنفرانس S4X16 را برعهده داشت و تأکید اصلی گردهمایی بر این بود که هکرهای مدرن به صورت گسترده به صنایع اصلی حمله می‌کنند تا کنترل منابع تأمین انرژی، کارخانه‌ها و خدمات اصلی شهری از جمله سیستم آبرسانی یا گاز را در اختیار بگیرند و بزرگترین آسیب‌ها را وارد کنند.

مدیر اسبق سازمان جاسوسی امریکا توضیح داد که چگونه این کشور فعالیت‌های هکری خود را در کشورهای خارجی هم دنبال می‌کند و چطور این فعالیت‌ها برای مانیتور کردن فعالیت همه مردم جهان توسط ایالات متحده توجیه می‌شود.

او گفت: «ما همه چیز را سرقت می‌کنیم تا به شما آزادی دهیم و امنیت کامل را برای شما فراهم کنیم. ما اطلاعات و دیگر متعلقات مردم را سرقت نمی‌کنیم تا آنها را فقیر کنیم.

این کارها را به نفع خودشان انجام می‌دهیم. من فکر می‌کنم فقط چهار کشور دیگر در جهان هستند که در این سطح می‌توانند این اقدام‌های هکری را انجام دهند. هر چهار کشور دیگر انگلیسی‌زبان هستند.»

هایدن در صحبت‌های خود گفت، امریکا با چهار کشور استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا همکاری می‌کند که در مجموع به این گروه Five Eye می‌گویند.

برای مابقی جهان، این گروه عملیاتی را در زمینه جاسوسی‌های مشترک تعریف می‌کند. به گفته او، امریکا بر این باور است که جاسوسی از سرمایه‌های معنوی مردم خود و دیگر کاربران یک امر کاملاً قانونی محسوب می‌شود و باید این فعالیت دنبال شود.

چین نیز به تازگی گام‌هایی در این زمینه برداشته و با تفکرات امریکا همسو شده است. این نوع تفکر در سیاست بین‌الملل یک خط جداکننده محسوب می‌شود و به همین دلیل است که برخی دولت‌ها با عملیات‌ جاسوسی امریکا مشکل اساسی دارند.

امریکا بر این باور است که جاسوسی از سرمایه‌های معنوی مردم خود و دیگر کاربران یک امر کاملاً قانونی محسوب می‌شود و باید این فعالیت دنبال شود.

چین نیز به تازگی گام‌هایی در این زمینه برداشته و با تفکرات امریکا همسو شده است. این نوع تفکر در سیاست بین‌الملل یک خط جداکننده محسوب می‌شود و به همین دلیل است که برخی دولت‌ها با عملیات‌ جاسوسی امریکا مشکل اساسی دارند.

عملیات‌ محرمانه
مایکل هایدن در صحبت‌های خود توضیح داد که چرا سازمان‌ها و دولت‌ها نمی‌توانند با حملات سایبری مقابله کنند: زیرا این مراکز در زمان وقوع هک از این اتفاق مطلع نمی‌شوند و هنگامی می‌فهمند اطلاعات آنها سرقت شده که کار از کار گذشته است.

این عملیات‌ و هک‌های محرمانه همان سیاستی است که سازمان NSA در زیرمجموعه‌های خود دنبال می‌کند.

مدیر اسبق سازمان جاسوسی امریکا گفت: «برای کشور امریکا شرایط به این صورت دنبال می‌شود که در بسیاری از موارد دولت سعی می‌کند اطلاعات مربوط به هک‌های صورت گرفته را در بخش اطلاعات طبقه‌بندی شده نگه دارد و آنها را لو ندهد، اما بخش خصوصی در برخی موارد بسته به منفعت خود قسمت‌هایی از این اطلاعات را منتشر می‌کند.»

عملیات‌ و فعالیت‌های مرموز دولت امریکا در عرصه سایبری باعث شد در نوامبر گذشته گروه‌های مختلف رسانه‌ای تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کنند و متوجه شوند که این کشور چگونه اطلاعات گسترده مربوط به هک‌های صورت گرفته را مخفی نگه می‌دارد.

نیروگاه‌های تأمین انرژی در امریکا تاکنون صدها بار مورد حملات سایبری قرار گرفتند و هکرها به صورت کاملاً موفقیت‌آمیز مدیریت این مراکز را در اختیار گرفتند.

این اتفاق تقریباً هر سال تکرار می‌شود، ولی سیاست‌های دولت فدرال به گونه‌ای است که کوچکترین خبری در این زمینه درز نمی‌کند.

مدیر اسبق سازمان NSA معتقد است که این پنهان‌کاری‌ها چندان هم خوب نیست و باعث محدود شدن قوای امنیتی امریکا شده است، زیرا مراکز مسئول آگاهی کمتری دارند تا بتوانند به‌واسطه آن آموزش‌های لازم را به گروه‌های امنیتی سایبری بدهند و از مراکز تأمین انرژی، آب و گاز در کشور امریکا دفاع کنند.

هایدن بزرگترین مشکل در این زمینه را پنهان‌کاری‌های دولت امریکا می‌داند و البته می‌گوید که برخی قوانین تعریف شده بین دولت و بخش خصوصی باعث شده است اخبار مربوط به هک‌های صورت گرفته درز نکند و در این زمینه سازمان NSA هم کمک‌های فراوانی به دولت امریکا می‌کند.

او گفت: «امریکا وجهه جهانی خود را طوری نمایان کرده است که در این زمینه هیچ مشکلی ندارد، ولی باید اعتراف کنم که ما فاقد سیاست سایبری هستیم. ما در مورد مشکلات سایبری که برایمان پیش می‌آید اطلاعاتی را رد و بدل نمی‌کنیم و به همین خاطر ضعیف مانده‌ایم.»

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا به تازگی قانونی را به تصویب رسانده تا بر اساس آن نحوه به اشتراک‌گذاری اطلاعات میان سازمان‌ها و دولت مشخص شود و مراکز اطلاعاتی بتوانند در جریان جزئیات حملات سایبری قرار بگیرند.

با وجود این هنوز این مجوز صادر نشده است تا داده‌های مربوط به بزرگترین حملات سایبری که به زیرساخت‌های اطلاعاتی اصلی کشور امریکا وارد می‌شود برملا شوند و عموم مردم در جریان آن قرار بگیرند.

مدیر اسبق سازمان NSA معتقد است که این پنهان‌کاری‌ها چندان هم خوب نیست و باعث محدود شدن قوای امنیتی امریکا شده است، زیرا مراکز مسئول آگاهی کمتری دارند تا بتوانند به‌واسطه آن آموزش‌های لازم را به گروه‌های امنیتی سایبری بدهند و از مراکز تأمین انرژی، آب و گاز در کشور امریکا دفاع کنند.

اطلاعات گران‌بها
دادگاه عالی اتحادیه اروپا اکتبر گذشته قانونی را برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات سایبری میان اروپا و امریکا در طولانی‌مدت به تصویب رساند.

این قانون که با نام «بندر ایمن» معرفی شد، با تأکید بر حفظ حریم شخصی کاربران به اروپایی‌ها اطمینان داد که شرکت‌های امریکایی از جمله فیس‌بوک و گوگل با توجه به ملزومات تعریف شده اطلاعات شخصی را زیر نظر می‌گیرند.

با وجود این طولی نکشید که دادگاه عدالت اروپا این قانون را باطل اعلام کرد و به استناد صحبت‌های ادوارد اسنودن توضیح داد که امریکا نمی‌تواند در این زمینه به تعهدات خود عمل کند.

هایدن هم‌اکنون بر این مسأله تأکید دارد که اطلاعات، گران‌بهاترین عنصر برای دولت امریکا محسوب می‌شود و سازمان NSA حاضر است هر میزان سرمایه‌گذاری انجام دهد تا به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

او می‌گوید که دولت امریکا هم‌اکنون بر اساس همین اطلاعات گران‌بها مدیریت می‌شود و البته از تمامی این اطلاعات به صورت درست استفاده می‌شود.

به عقیده هایدن، اتحادیه اروپا اشتباه کرده است که در زمینه به اشتراک‌گذاری اطلاعات با امریکا همکاری نمی‌کند، زیرا این کار می‌تواند جلوی هک‌های بزرگ را بگیرد و باعث شود زیرساخت‌های اصلی از جمله مراکز تأمین انرژی در زمینه سایبری ایمن بمانند.

او گفت: «سازمان امنیت ملی امریکا حاضر است برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود سرقت کند. این سرقت‌های اطلاعاتی با آنچه که هکرها انجام می‌دهند متفاوت است و به صورت مثبت انجام می‌شود، ولی به هر حال این سؤال مطرح می‌شود که چه کسی اطلاعات را سرقت می‌کند؟ چگونه از آنها استفاده می‌شود؟ از این اطلاعات در چه مرکزی نگهداری می‌شود؟ چه تضمینی وجود دارد که این سرقت‌های اطلاعاتی به کاربران آسیبی وارد نکند؟.»

هایدن می‌گوید که هزاره سوم عصر اطلاعات است و هر دولتی که دسترسی بیشتری به این اطلاعات داشته باشد، موفق‌تر است.

تفاوت میان دولت‌های امروزی را نحوه نگرش آنها به استفاده از اطلاعات مشخص می‌کند و امنیت ملی را نیز همین اطلاعات تأمین می‌کند.

«جیمز کلاپِر» مدیر اطلاعات ملی امریکا بر این باور است که چین این روزها یک تهدید برای عرصه اطلاعاتی ایالات متحده محسوب می‌شود و شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که چینی‌ها می‌توانند از اطلاعات محرمانه دولت امریکا جاسوسی کنند.

همین مسأله باعث شده است دولت امریکا به جای آنکه مقابل دولت چین قرار بگیرد، مجبور به همکاری با آن شود.

اگر این همکاری ادامه پیدا کند، دولت امریکا می‌تواند از هک‌های بزرگ‌تر به زیرساخت‌های اصلی خود در امان بماند.

منبع : ایران


کد مطلب: 40784

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/40784/عملیات-محرمانه-nsa-فاش

ايتنا
  https://www.itna.ir